Praha chce vybudovat na Zličíně dva parkovací domy, městská rada proto rozhodla o vypsání zakázek na vypracování projektů. První podzemní parkoviště má vzniknout přímo u stanice metra a autobusového nádraží. Druhý parkovací dům by pak měl vyrůst u zličínského depa vozidel metra, kde vedení města zároveň počítá s vybudováním nové stanice. Oba domy by měly sloužit v rámci systému P+R, který je určen hlavně pro řidiče dojíždějící do metropole.
Praha chce na Zličíně dvě nová parkoviště P+R. Oproti předchozímu plánu jsou ale menší
Náklady na podzemní parkoviště, kde by mohlo stát zhruba 500 aut s možností dalšího rozšíření, magistrát odhaduje na téměř miliardu korun. Projekt má přijít na 19 milionů.
Nadzemní parkovací dům u stávajícího depa by pak měl pojmout více než 700 vozů, celkové náklady jsou podle odhadu zhruba 600 milionů korun a cenu projektu město odhaduje na 14 milionů. „Pokud by byl harmonogram optimální bez odvolání a průtahů, tak by to mohlo být realizováno do pěti, šesti let,“ uvedl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha sobě).
Předchozí vedení Prahy plánovalo v oblasti postavit velký terminál s kapacitou 1500 až 3500 parkovacích míst. Stávající koalice však tento plán považuje za předimenzovaný a ustoupila od něj, což kritizovalo opoziční hnutí ANO.
Aby mělo nové nadzemní parkoviště dobrou návaznost na metro, počítá se i vybudováním nové stanice. Do zličínského depa už totiž vedou koleje a její vybudování by mělo být relativně jednoduché.
Nedostatek P+R parkovišť je dlouhodobým problémem
P+R parkoviště jsou Praze na více než deseti místech především v blízkosti nádraží a stanic metra. Jejich celková kapacita je asi tři tisíce míst. Tato parkoviště jsou primárně určená pro mimopražské řidiče, kteří do metropole každý den dojíždějí. Magistrát je proto chce motivovat k tomu, aby auto nechali na kraji města a dále pokračovali MHD.
Jenže právě nedostatek P+R parkovišť je dlouholetým problémem pražské dopravy. Současné vedení města počítá s tím, že by další takové mohlo vzniknout u Depa Hostivař na konečné metra A. Radnice chce také začít vykupovat pozemky pro P+R parkoviště v lokalitě Dlouhá míle nedaleko ruzyňského letiště. V letošním rozpočtu je na P+R parkoviště vyčleněno 297 milionů korun.
Radní také v pondělí rozdělovali miliardy z rozpočtové rezervy: na investice přidali oproti schválenému rozpočtu 1,2 miliardy, celkem tak letos hlavní město vydá na investice 19,4 miliardy korun. Záměr ještě musí schválit zastupitelstvo.
Nejvyšší částka by podle náměstka primátora Pavla Vyhnánka (Praha sobě) měla jít na dopravu (5,7 miliardy korun). Zhruba 400 milionů si vyžádají přípravy výstavby nové linky metra D. Podobná částka má jít na bezbariérové úpravy zastávek metra. Praha počítá také s investicemi na stavbu silničního okruhu, opravu Štěrboholské spojky nebo stavbu Radlické radiály.