V neděli 15. prosince se po roce vrátí vlaky na brněnské hlavní nádraží. Ve všední den jich bude šest set dvacet a ve špičkách se jejich množství dostane na hranu kapacity. V některých případech proto může podle Správy železniční dopravní cesty dojít k operativnímu odklonu rychlíků od Ostravy do Králova Pole a osobních vlaků z Tišnova do Břeclavi přes dolní nádraží.
Opravené hlavní nádraží v Brně je na hranici kapacity. Některé rychlíky zřejmě budou muset jezdit jinam
Správa železniční dopravní cesty dokončila modernizaci zabezpečovacího a sdělovacího zařízení na hlavním nádraží v Brně. Kromě toho prošly opravami také dva památkově chráněné mosty a část kolejiště. Kapacita nádraží zůstala stejná, zato přibylo vlaků na rekordních šest set dvacet denně.
„Má to spojitost s novými linkami, které souvisejí se zapojením dalších tratí, Hrušovany–Židlochovice, Šakvice–Hustopeče. Kapacitně se kvůli ploše a počtu nástupištních hran nádraží ale rekonstrukcí nijak nezvětšilo,“ podotkl náměstek generálního ředitele SŽDC Mojmír Nejezchleb.
Proto se může stát, že některé vlaky – například rychlíky od Ostravy nebo vlaky z Tišnova do Břeclavi – na hlavní nádraží nebudou moci zajíždět. „Jednali jsme s objednateli dopravy a dopravci. Všechny požadavky jsme dokázali uspokojit, ale už jsme nedokázali v některých časech naředit dopravu. Proto se může stát, že se konkrétní vlaky budou odklánět mimo hlavní nádraží,“ řekl náměstek pro řízení provozu Miroslav Jasenčák.
Nové zařízení zvýší bezpečnost nádraží
Nádraží po rekonstrukci nabídne cestujícím bezpečnější a také pravidelnější cestování. Podle náměstka pro modernizaci dráhy Mojmíra Nejezchleba se brněnský uzel bude řídit pomocí nejmodernějšího elektronického zabezpečovacího a sdělovacího zařízení. Odpadnou tak situace, kdy se kvůli starému elektromechanickému zařízení odjíždělo s mírným zpožděním nebo se čekalo dlouho na vjezd do stanice.
„Musíme se učit nové technologie. Dřív jsme například vlaky sledovali podle dopravního deníku, podle kolejí,“ popsala operátorka Dana Chvátalová.
Během roční výluky se opravilo také kolejiště směrem k Heršpicím a renovací prošla trať do Chrlic a Černovic. V současnosti se na hlavním nádraží ještě opravují podchody a nejezdí odsud vlaky do Židenic. Zároveň společnost Brno New Station Development, která má pronajatou odbavovací halu od Českých drah, dokončuje rekonstrukci prvního nástupiště a prostřední části haly.
Po mnoha letech tak bude brněnské nádraží vypadat tak, aby odpovídalo moderním potřebám cestování. První spoj, který po skončení výluky přijede 15. prosince těsně po půlnoci na hlavní nádraží, bude expres z Prahy do Brna.
Místo vlaků budou jezdit čtrnáct dnů do Židenic tramvaje
Od konce listopadu do 15. prosince musejí cestující při cestování vlakem počítat s výlukou mezi hlavním a židenickým nádražím. Místo vlaků jezdí mezi brněnskými nádražími tramvaje po opraveném Zábrdovickém mostě. „Vlaky nahradila posílená linka 2 a cestující směrem na Českou mohou použít linky 3 a P3,“ řekl ředitel společnosti Kordis JMK Jiří Horský.
V nejbližších letech se má začít s modernizací a elektrizací tratě z Brna do Zastávky, s rekonstrukcí úseku Brno-Maloměřice – Blansko a v roce 2023 má být zahájena rekonstrukce výpravní budovy v Králově Poli. Celková modernizace železničního uzlu a přesun hlavního nádraží zatím termín nemá.