Opravené hlavní nádraží v Brně je na hranici kapacity. Některé rychlíky zřejmě budou muset jezdit jinam

V neděli 15. prosince se po roce vrátí vlaky na brněnské hlavní nádraží. Ve všední den jich bude šest set dvacet a ve špičkách se jejich množství dostane na hranu kapacity. V některých případech proto může podle Správy železniční dopravní cesty dojít k operativnímu odklonu rychlíků od Ostravy do Králova Pole a osobních vlaků z Tišnova do Břeclavi přes dolní nádraží.

Správa železniční dopravní cesty dokončila modernizaci zabezpečovacího a sdělovacího zařízení na hlavním nádraží v Brně. Kromě toho prošly opravami také dva památkově chráněné mosty a část kolejiště. Kapacita nádraží zůstala stejná, zato přibylo vlaků na rekordních šest set dvacet denně.

„Má to spojitost s novými linkami, které souvisejí se zapojením dalších tratí, Hrušovany–Židlochovice, Šakvice–Hustopeče. Kapacitně se kvůli ploše a počtu nástupištních hran nádraží ale rekonstrukcí nijak nezvětšilo,“ podotkl náměstek generálního ředitele SŽDC Mojmír Nejezchleb.

Proto se může stát, že některé vlaky – například rychlíky od Ostravy nebo vlaky z Tišnova do Břeclavi – na hlavní nádraží nebudou moci zajíždět. „Jednali jsme s objednateli dopravy a dopravci. Všechny požadavky jsme dokázali uspokojit, ale už jsme nedokázali v některých časech naředit dopravu. Proto se může stát, že se konkrétní vlaky budou odklánět mimo hlavní nádraží,“ řekl náměstek pro řízení provozu Miroslav Jasenčák.

Nové zařízení zvýší bezpečnost nádraží

Nádraží po rekonstrukci nabídne cestujícím bezpečnější a také pravidelnější cestování. Podle náměstka pro modernizaci dráhy Mojmíra Nejezchleba se brněnský uzel bude řídit pomocí nejmodernějšího elektronického zabezpečovacího a sdělovacího zařízení. Odpadnou tak situace, kdy se kvůli starému elektromechanickému zařízení odjíždělo s mírným zpožděním nebo se čekalo dlouho na vjezd do stanice.

„Musíme se učit nové technologie. Dřív jsme například vlaky sledovali podle dopravního deníku, podle kolejí,“ popsala operátorka Dana Chvátalová.

Během roční výluky se opravilo také kolejiště směrem k Heršpicím a renovací prošla trať do Chrlic a Černovic. V současnosti se na hlavním nádraží ještě opravují podchody a nejezdí odsud vlaky do Židenic. Zároveň společnost Brno New Station Development, která má pronajatou odbavovací halu od Českých drah, dokončuje rekonstrukci prvního nástupiště a prostřední části haly.

Po mnoha letech tak bude brněnské nádraží vypadat tak, aby odpovídalo moderním potřebám cestování. První spoj, který po skončení výluky přijede 15. prosince těsně po půlnoci na hlavní nádraží, bude expres z Prahy do Brna.

Místo vlaků budou jezdit čtrnáct dnů do Židenic tramvaje

Od konce listopadu do 15. prosince musejí cestující při cestování vlakem počítat s výlukou mezi hlavním a židenickým nádražím. Místo vlaků jezdí mezi brněnskými nádražími tramvaje po opraveném Zábrdovickém mostě. „Vlaky nahradila posílená linka 2 a cestující směrem na Českou mohou použít linky 3 a P3,“ řekl ředitel společnosti Kordis JMK Jiří Horský.

V nejbližších letech se má začít s modernizací a elektrizací tratě z Brna do Zastávky, s rekonstrukcí úseku Brno-Maloměřice – Blansko a v roce 2023 má být zahájena rekonstrukce výpravní budovy v Králově Poli. Celková modernizace železničního uzlu a přesun hlavního nádraží zatím termín nemá.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na dvě stovky asistentů prevence kriminality nemusí být peníze

Asistenti prevence kriminality jsou civilisté v uniformě, kteří pomáhají policii na problémových místech. Jejich financování přes peníze z Bruselu ale letos skončí. Města se proto obávají, že asistenty budou muset propouštět. ČT to řekli například zástupci liberecké nebo mostecké městské policie. Týkat se to celkem může až dvou set lidí. Financování přes města, ministerstvo vnitra nebo Úřad práce zůstane beze změn.
před 2 hhodinami

Provoz metra mezi Holešovicemi a stanicí Pražského povstání tři hodiny stál

Souprava pražského metra ve stanici Hlavní nádraží srazila ve středu večer člověka, který na místě zemřel. Kvůli nehodě se zastavil provoz metra na lince C mezi stanicemi Nádraží Holešovice a Pražského povstání, vyplývá z informací pražské zdravotnické záchranné služby a Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP). Podle webu podniku byl provoz obnoven ve 20:50.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Soud uložil Březinovi čtrnáctiletý trest v lihové kauze

V lihové kauze celníků uložil ve středu zlínský krajský soud Radku Březinovi souhrnný trest čtrnáct let vězení a propadnutí celého majetku. Podstatnou část trestu vězení si odpykal už dříve v hlavní větvi lihové kauzy, v níž soudy organizátorovi obchodů s nezdaněným lihem v minulosti uložily trest třinácti let. Z něj si před nedávným podmíněným propuštěním odpykal dvanáct let a sedm měsíců.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Část peněz ze sbírky na pomoc obyvatelům Stebna po bouři propadla kraji

Před čtyřmi lety se obcí Stebno na Lounsku přehnala ničivá bouře, která místním způsobila škody za desítky milionů korun. Na pomoc zasaženým zřídila obec veřejnou sbírku, vybralo se 21 milionů. Peníze z ní ale nedokázala utratit, část tak propadla Ústeckému kraji. Některým místním by přitom peníze pomohly – své domy totiž stále dávají dohromady.
před 15 hhodinami

Vltava má málo vody, uzavírá se plavební komora Kořensko

Sucho postupující Českem je vidět už na nádrži Orlík, kde výrazně klesá hladina několik dní v řadě – od pondělí o půl metru. Uzavírá se tak plavební komora Kořensko u Týna nad Vltavou. Vodohospodáři už totiž nemůžou garantovat bezpečnou hloubku pro všechny lodě.
před 16 hhodinami

Soud zamítl žalobu společnosti EDF, která napadla tendr na dostavbu Dukovan

Krajský soud v Brně zamítl žalobu francouzské společnosti EDF proti rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) o tendru na stavbu nových bloků v Jaderné elektrárně Dukovany. ÚOHS zamítl námitky společnosti EDF na postup ve veřejné soutěži. Strany mohou rozsudek napadnout kasační stížností k Nejvyššímu správnímu soudu.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Před čtyřmi lety jižní Moravu zasáhlo ničivé tornádo

Přírodní katastrofa na jihu Moravy před čtyřmi lety vzala životy šesti lidem a zničila zhruba 1600 budov. Většina je již opravená, ale dělníci stále pracují například na hodonínském domovu pro seniory. Stavba je nyní bezpečnější. Přibude také fotovoltaická elektrárna, takže provoz bude úspornější. V dalších zasažených obcích vrcholí opravy, například Moravská Nová Ves dokončuje knihovnu.
24. 6. 2025

Řidič kamionu na Olomoucku rozdal zdarma náklad, pak v afektu zničil samoobsluhu

Olomoučtí policisté v sobotu v podvečer zadrželi sedmačtyřicetiletého muže, který zřejmě v opilosti zdemoloval prodejnu smíšeného zboží v Pňovicích. Kromě zboží a vybavení samoobsluhy poničil také tři venku zaparkovaná auta. Zastavila ho až přivolaná policejní hlídka. Škoda dosahuje více než půl milionu korun.
24. 6. 2025
Načítání...