Opravy brněnského hlavního nádraží se stihnou v plánovaném termínu. Vlaky se tam vrátí 15. prosince. Už skoro rok velká část spojů zajíždí kvůli výluce na ostatní stanice v Brně. Provoz na hlavním nádraží budou nově obstarávat moderní technologie pro řízení provozu. A cestující se mohou těšit na opravenou halu.
Velká brněnská výluka skončí podle plánu. Za pár týdnů zamíří vlaky na hlavní nádraží
Na brněnské hlavní nádraží nezajíždějí vlaky už skoro rok. Omezení bylo nutné kvůli opravě mostů přes ulice Křídlovická a Hybešova a také vzhledem k modernizaci zabezpečovacího zařízení. Bez toho by podle správce nebylo možné další provoz nádraží zajistit.
„Správa železniční a dopravní cesty avizovala všem dopravcům, že od platnosti nového jízdního řádu se už doprava kompletně vrací zpět na brněnské hlavní nádraží. Nepředpokládáme žádné změny a dodržíme termín výluky,“ řekla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.
„Na prvním nástupišti máme nový povrch, natřené konstrukce, dokončují se poslední detaily na novém podhledu, je zde nová fasáda,“ popsal technický dozor Brno new station development Tomáš Štercl.
Dělníci dokončují práce na hlavní budově. Interiér už je vymalovaný, dělníci opravili štuky a také mramory, vyměnili vzduchotechniku a elektroinstalaci, zbývá dokončit obložení. „To, že byly odstraněny koleje, nám znemožnilo přísun stavebního materiálu na stavbu, ale se vším jsme si poradili a stavba bude v termínu hotová,“ poznamenal Štercl.
Podmínky na dolním nádraží se zlepšily
Velká část spojů po dobu výluky zajížděla na provizorní stanici Brno-dolní nádraží. Podle města nebyl komfort cestujících dostatečný, v květnu tam proto přibyla například přenosná čekárna a stánky s občerstvením. „V čekárně se topí, zimě se sortimentem přizpůsobily také stánky s občerstvením,“ řekla mluvčí TIC Brno Adéla Nováková.
Na hlavní nádraží se dělníci vrátí ještě jednou, čeká je podbíjení a pantografové zkoušky, ale také rekonstrukce pátého a šestého nástupiště. V plánu je i další rekonstrukce pravého a levého křídla hlavní budovy. Už ale bez omezení provozu.
Správci železnic chystají další investice
Správa železniční dopravní cesty zveřejnila plán investic na následující roky. Celkové rekonstrukce se dočkají například železniční stanice Moravské Bránice na Brněnsku nebo Křižanov na Vysočině. Tam se cena vyšplhá až k padesáti milionům korun. Hotovo by měli mít dělníci v příštím roce.
Ve Frenštátu pod Radhoštěm železničáři postaví i parkoviště. Okolo třiceti milionů korun se bude investovat v Třebíči. Správci železnice tam opraví zastaralé technické sítě, ale i fasádu, sociální zařízení nebo přístup pro cestující.
Na nový provoz už je připravená tříkilometrová trať z Hrušovan u Brna do Židlochovic. Opravy začaly minulý rok na jaře, na začátku listopadu prošla trasa technicko-bezpečnostní zkouškou. Po více než čtyřiceti letech se tak Židlochovice dočkají příjezdu prvního vlaku.