Největší český výrobce jízdních kol BIKE FUN International (BFI) z Kopřivnice na Novojičínsku přišel při loupeži o důležité díly pro výrobu kol celkem za 250 milionů korun. Výrazně mu to zkomplikuje výrobu, která se u některých modelů zpozdí až o rok, sdělil marketingový manažer BFI Jan Butala.
Kopřivnický výrobce přišel o díly, ze kterých by byla kola za čtvrt miliardy. Po uspání řidiče je zloději ukradli z kamionu
Loupež se odehrála na dálničním odpočívadle v Německu a podle Butaly ji provedla dobře organizovaná skupina. „Podle všech ukazatelů musela mít celou akci dobře naplánovanou. S největší pravděpodobností totiž kamion sledovala již od nakládky, zloději počkali na nucenou odpočinkovou pauzu řidiče a poté jej pachatelé uspali plynem vpuštěným do kabiny. Nakonec zamaskovali důkazy v nákladním prostoru hasicím přístrojem, aby znemožnili zajištění stop,“ popsal manažer.
Německá policie se podle něj událostí zabývá a firma měla náklad pojištěný. „Ale měli jsme to samozřejmě pojištěné v našich nákupních cenách, takže ušlý zisk nám to nenahradí,“ řekl Butala.
Díly jsou pro výrobce obtížně dostupné
Dopad na výrobu je podle něj obrovský. Uloupené komponenty Shimano jsou klíčové pro stavbu téměř deseti tisíc kol. Incident se navíc stal v období, které je už tak složité, protože dodávky jednotlivých komponent stagnují. Ze skladových zásob či od alternativních výrobců je firma schopna aktuálně nahradit jen část komponent.
„Situace výrobců kol je na celém světě opravdu složitá. Vypořádáváme se na jedné straně s obrovskou poptávkou, ale na straně druhé s ještě větším nedostatkem komponent, způsobeným mnoha faktory,“ uvedl ředitel dodavatelského řetězce BFI Petr Krkoška.
Zájem o jízdní kola během pandemie rapidně vzrostl. Kvůli nedostatku dílů se však dodací lhůty nových kol ke koncovým zákazníkům posunuly v některých případech až na dva roky. „Svou roli sehrála kromě celosvětové pandemie i zdánlivě krátká krize způsobená uvíznutím kontejnerové lodi v Suezském průplavu, na které měla řada výrobců svůj materiál,“ uvedl Butala.
Z kamionu naloženého drahými díly pro výrobu kol a elektrokol zbylo firmě devět krabic s komponentami nižších tříd. „Výroba některých modelů se tak zpozdí takřka o rok, jelikož pro mnoho dílů z této zásilky neexistuje na trhu jiná alternativa,“ uvedl Krkoška.
Podobnou situaci firma ještě nezažila. „Dokonce i Shimano se s cíleným vykradením zásilky v podobném rozsahu nesetkalo. Doufáme, že vzhledem k nedostatku dílů se tyto případy nebudou opakovat, protože i přes veškerá opatření, která máme nastavena, nám ztrátu a hlavně reputaci za pozdě dodaná kola žádné pojistné krytí nevyrovná,“ dodal Krkoška.
BFI vyrábí ročně více než 150 tisíc kol a elektrokol a dosahuje obratu okolo dvou miliard korun. BFI více než 80 procent produkce exportuje, kola vyváží do více než třiceti zemí. Má i vlastní vývoj a zaměstnává téměř pět set lidí. Firma patří do české skupiny Consillium miliardáře Tomáše Němce.