Nebe nad Velkým Poříčím u Náchoda v těchto dnech brázdí historické kluzáky. Probíhá tam totiž už 15. ročník závodu Orlíkovské přeháňky. Vlečné letouny veterány nejprve vytáhnou do výšky 600 metrů, na soutěžící pak čeká pevně daná 200kilometrová trať.
Milovníci historických kluzáků soutěží u Náchoda
„Patnáct minut po vzletu posledního kluzáku bude otevřena startovní páska. Oni ji pak mohou libovolně protnout a ulétnout tu trať co možná největší rychlostí,“ vysvětluje ředitel závodu Petr Jirásek.
Většina dřevěných kluzáků jsou Orlíky vyrobené v 60. letech. Ve vzduchu plachtí zhruba stokilometrovou rychlostí. Právě při tom se nejvíce projeví um pilotů: důležitá je znalost termiky, hodně předvídavosti a také trochu odvahy. Pravidelně se prý stává, že během soutěže přistane pět nebo šest kluzáků „na poli“, dodává Petr Jirásek.
Piloti ale tvrdí, že se strojem, který má 16metrové rozpětí křídel, se dá vždy bezpečně dosednout, i když to není zrovna na letiště. „Základem je včas přestat závodit a jednat rozumně,“ dodává pilot Tomáš Mezera. Piloti historických kluzáků potřebují pro své hobby licenci. Dostatek zkušeností pro podobné závody ale nezískají dřív, než po třech odlétaných sezónách.