Stavbaři začali pod lávkou pro pěší přes řeku Moravu v Kroměříži natahovat nosná lana, které ji podepřou. Lávka je z bezpečnostních důvodů už déle než rok uzavřena. Na začátku letošního roku začala její oprava za téměř sedm milionů korun. S opětovným otevřením lávky počítá město v dubnu.
Lávku v Kroměříži podepřou nová ocelová lana. Zákaz vstupu by z ní mohl zmizet v dubnu
Lávku v Kroměříži staticky zajistí šestatřicet ocelových lan, každé z nich o délce osmdesát metrů a průměru jeden a půl centimetru. „Lana jsou speciální, jsou chráněná proti korozi, takže jejich životnost je obrovská. Pokud by původní lana selhala, tak toto je systém, který lávku podrží, aby se nezřítila,“ řekl Vlastimil Foltýn z radničního odboru služeb.
Pracovníci stavební firmy zatím lana rozvěšují na provizorní konstrukci pod lávkou. Následně ve vykopaných místech u betonových opěr lávky na obou březích osadí kotvami. Poté lana přemístí do připravené plechové kapotáže, natáhnou je a prostor kolem opěr s nachystanými kotvami a lany zabetonují. Až beton po zhruba deseti dnech vyzraje, začnou stavbaři podle Vlastimila Foltýna lana napínat speciální pistolí na požadované hodnoty.
Oprava zajistí provoz lávky na dalších čtyřicet let
Stavbaři postupují podle projektové dokumentace, kterou vypracovali odborníci ze Stavební fakulty Vysokého učení technického v Brně. „Jsem rád, že se nám podařilo dospět do tohoto stadia, i když počasí na začátku měsíce nás trošku potrápilo. Doufám, že přípravné práce byly tak řádné, že to bude oprava, která zajistí lávce další provoz na třicet až čtyřicet let,“ řekl starosta města Kroměříže Jaroslav Němec.
- Byla postavena v roce 1984.
- Je dlouhá 76 metrů, délka nosné konstrukce činí 63 metrů.
- V roce 1997 odolala rozsáhlým povodním. Dělníci z ní tehdy pouze dočasně odstranili zábradlí, aby nezachytávalo naplavené větve a stromy.
- Přestála také povodně v letech 2006 a 2010.
Lávka je zavřená od prosince 2017. K opatření přikročilo vedení města poté, co se v Praze-Troji zřítila lávka postavená podobným způsobem. Odborníci u lávky v Kroměříži následně zjistili, že část nosných lan je poškozena korozí a je tedy nutné lávku zrekonstruovat. Lávka je pro třicetitisícové město důležitá. „Ti lidé, co bydlí na sídlištích, hlavně školáci musí místo obcházet,“ řekl starosta města. Kromě půl kilometru vzdáleného silničního mostu Karla Rajnocha už žádná jiná cesta přes řeku Moravu nevede.