Kroměřížská radnice uzavřela lávku pro pěší přes řeku Moravu. Lávka je postavená podobným způsobem, jako most v pražské Troji, který se zřítil 2. prosince. Odborníci už minulý pátek lávku v Kroměříži geodeticky zaměřili a v tomto týdnu prošla mimořádnou prohlídkou, následovat bude speciální diagnostika. Dokud město nebude mít jistotu, že je most bezpečný, bude uzavřen.
Kvůli zřícení mostu v Troji uzavřela Kroměříž pro jistotu lávku přes řeku Moravu
Lávka v Kroměříži spojuje oblast poblíž vlakového a autobusového nádraží se sídlištěm Oskol. Už minulý týden ji radnice nechala na hodinu zavřít, aby ji mohli geodeti zaměřit. Teď by měla projít speciální diagnostikou, která je plánovaná na polovinu ledna. Město nechalo lávku uzavřít z preventivních důvodů. „Dokud nebudou známy její výsledky, lávku zavíráme. Bezpečnost obyvatel i návštěvníků města je pro nás prioritou. Chceme si být jisti, že zřícení lávky nehrozí. Věřím, že lidé omezení pochopí,“ řekl starosta Kroměříže Jaroslav Němec (ANO).
Při silvestrovských oslavách se náporu lidí lávka vyhne
Mimořádnou kontrolu lávky iniciovalo město poté, co se 2. prosince zřítila v Praze lávka postavená podobným způsobem. „Přední tuzemský odborník na mosty Jan Tomek lávku prohlédl a pořídil soupis drobných vad,“ popsal vedoucí odboru správy majetku města Kroměříže a služeb Lambert Hanzal. Odborníci pak na jednání v Brně stanovili další postup mimořádné kontroly.
„Následovat bude diagnostika lávky. Při ní bude betonová konstrukce lávky v nejzatíženějších místech navrtána, abychom mohli prozkoumat zejména stav nosných a předpínacích lan,“ popsal Vlastimil Foltýn z odboru správy majetku města a služeb. Termín prací přesně stanoven zatím není, záležet bude i na počasí.
Už v těchto dnech dělníci na lávce opravují drobné trhlinky na jejím povrchu. „Z preventivních důvodů není vhodné, aby se na lávce pohybovaly větší skupiny lidí, což by mohlo nastat například při silvestrovských oslavách,“ dodal starosta Kroměříže Jaroslav Němec (ANO).
Povodním před dvaceti lety lávka odolala
Lávka je pravidelně pod dohledem. Každoročně probíhají takzvané běžné kontroly, v delších intervalech hlavní prohlídky. Lávka jí naposledy prošla v roce 2014, další byla plánována na příští rok. Událost v Praze ji urychlila.
Lávka byla postavena v roce 1984. Je dlouhá 76 metrů, délka nosné konstrukce lávky je 63 metrů. Lávka odolala při velkých povodních v roce 1997, kdy pouze přišla o zábradlí, které bylo tehdy odstraněno, aby nezachytávalo naplavené větve a stromy. Po záplavách bylo zábradlí instalováno zpět a lávka byla pečlivě zkontrolována. Bez úhony přežila i povodně v letech 2006 a 2010.
Podle Unie mostařů České republiky mostů, které jsou v neuspokojivém stavu, přibývá rychleji, než se je daří obnovovat a přestavovat. Jednou z příčin je nedostatek finančních prostředků, chybějí i kvalifikovaní stavebníci a specializované firmy s odpovídajícím vybavením a zkušenostmi.