Hejtman pohrozil Leo Expressu vypovězením smlouvy. Nefunguje odbavení cestujících, ve vlacích chybějí průvodčí

Pardubický kraj pohrozil železničnímu dopravci Leo Express vypovězením smlouvy na provoz na dvou tratích na Orlickoústecku kvůli problémům s vydáváním jízdenek. Řekl to hejtman Martin Netolický (ČSSD) po kontrolním dnu. Nespokojen je také s tím, že v některých vlacích nefunguje slíbené bezdrátové připojení k internetu. Leo Express ale slíbil, že nedostatky rychle napraví. Odbavení cestujících by mělo začít fungovat během několika dnů.

Po zavedení nového železničního jízdního řádu se v souvislosti s problémy hovořilo hlavně o Arrivě, pardubický hejtman Martin Netolický je ale přesvědčen, že situace na tratích v jeho kraji, kde začal jezdit Leo Express, je neméně kritická.

Problematické podle něj je především odbavení cestujících, kteří platí jízdné z elektronické peněženky na kartě krajské integrované dopravy. „Bohužel karty IREDO v odbavovacích strojcích nefungují. Prozatím je to řešeno tak, že cestující s kartou IREDO jezdí zdarma, což je neudržitelný stav,“ podotkl hejtman. Potíže mají zejména ti cestující, kteří přestupují a měli by mít z vlaku Leo Expressu platnou jízdenku. Navíc v některých vlacích chybějí průvodčí.

Firmě Netolický pohrozil vypovězením kontraktu, který přitom Leo Express plní teprve čtvrtým týdnem, z nichž ale polovina připadla na období Vánoc a Nového roku. „Pokud do 16. ledna dopravce nesplní podmínky smlouvy s krajem, dopisem ho upozorním na možnost výpovědi smlouvy. Definitivní kontrolní den bude 17. ledna,“ řekl hejtman.

Mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík některé potíže připustil, ale ujistil, že v nejbližší době zmizí. Načítání karet podle něj bude za dva dny minulostí, vyřeší je aktualizace softwaru. Brzy by se také měli objevit průvodčí. Podle Sedlaříka jich sice při zahájení provozu bylo dost, ale s některými nebyl dopravce spokojený a propustil je. Nyní školí nové zaměstnance.

Připojení k internetu by mělo fungovat také. „Wi-fi připojení je nyní řešeno provizorně. Ve všech vlacích tedy funguje, nicméně se slabším signálem. Po zprovoznění informačního systému bude wi-fi připojení fungovat bezproblémově,“ upřesnil mluvčí.

Dodal, že se podařilo vyřešit také problémy s adhezí motorových vlaků, které v prvních dnech provozu nabíraly velká zpoždění při rozjezdech ze stanic, kde je prudší sklon. Některé spoje dokonce dopravce nahradil autobusem. „U jednotek byl zvýšen výkon a nyní jezdí na všech úsecích bez problémů,“ ujistil Sedlařík.

Leo Express jezdí od 15. prosince v Pardubickém kraji na tratích z Ústí nad Orlicí do Červené Vody a z Dolní Lipky do Hanušovic, na objednávku krajského úřadu zajišťuje také několik spěšných vlaků z Prahy do Letohradu či Lichkova. Jeden spoj pokračuje třikrát týdně až do Vratislavi. Dopravce na Orlickoústecku nasazuje motorové jednotky Lint od Alstomu, které jsou nízkopodlažní a klimatizované.

Loňský prosinec přinesl na koleje více vlaků v barvách konkurentů Českých drah. V Pardubickém kraji sice jezdí kromě Leo Expressu na regionálních linkách už jen České dráhy, ale Zlínský a Liberecký kraj si nově objednaly část provozu u Arrivy a Ústecký kraj dal přednost společnostem Regiojet a Länderbahn. Regiojet a Arriva převzaly také několik rychlíkových linek.

Arriva ale po zahájení provozu čelila kritice kvůli zpožděním či problémům s prodejem jízdenek. Potíže s odbavením cestujících by měly již mizet, generální ředitel české Arrivy Daniel Adamka řekl minulý týden, že se firma obrátila na nového dodavatele. Ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) však nevyloučil, že by jeho úřad mohl Arrivě vypovědět smlouvy na rychlíkové linky.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Uvnitř budov či ve fasádách. Praha schválila pravidla pro výdejní boxy

Pražští radní schválili pravidla pro umisťování výdejních boxů na veřejných prostranstvích. Dokument určuje, kde mají boxy stát, jak velký volný prostor má kolem nich zůstat, jaké mají mít rozměry, barvy či reklamní polep. Snahou města je, aby schránky nepřekážely chodcům, nevytvářely zbytečné bariéry a také aby v ulicích ubylo vizuálního smogu. Pravidla týkající se výdejních boxů Praha zformulovala už před třemi lety. Dosud ale měla jen neoficiální status. Zákaz sdílených elektrokoloběžek na území Prahy radní naopak odmítli.
13:20Aktualizovánopřed 44 mminutami

Když vyjíždí sanitka, o život pacientů už bojují first respondeři

Takzvaní first respondeři zachraňují životy v průměru o tři minuty dříve, než se na místo dostanou profesionální záchranáři. V Královéhradeckém kraji například zdravotníkům asistuje přes čtyři sta dobrovolníků, kteří jen loni pomáhali u více než sto padesáti případů. Spolupráci s veřejností si chválí i v Plzeňském kraji. V tuzemsku ale není zapojení veřejnosti plošné. Ostatní kraje spoléhají na first respondery z řad profesionálů a spolupráci s veřejností odmítají.
včera v 10:00

Pískovny lákají čistou vodou, plavcům ale může hrozit nebezpečí

Letní teploty přitahují lidi k vodě, často ale i tam, kde je koupání zakázané. Například na pískovny v okolí Suchdola nad Lužnicí. Z pěti místních pískoven jsou, až na jednu výjimku, všechny využívány k těžbě či jako zdroj pitné vody. Přesto je lidé navštěvují a ohrožují vlastní bezpečnost i kvalitu vody.
včera v 07:04

„Láska pro všechny.“ Centrem Brna prošel duhový průvod

Poklidným tempem s duhovými vlajkami, deštníky i transparenty prošel centrem jihomoravské metropole průvod Brno Pride Parade, který zakončuje festival Brno Pride Week. Ten se zaměřuje na lidi nejrůznějších sexuálních a genderových identit. Pořadatelé se k akci vrátili po roce, předtím se čtrnáct let nekonala. Odpůrci komunity ji v minulosti opakovaně narušovali.
21. 6. 2025

V Opatovicích nad Labem postaví skladovací halu, navzdory odporu části obce

Přes letitý odpor části obyvatel začne v Opatovicích nad Labem na Pardubicku stavba skladovací haly, proti níž se v referendu vyslovila většina hlasujících. Podle developerské firmy místní obyvatelé najdou díky hale práci a Opatovice z ní budou mít prospěch na dani z nemovitostí.
21. 6. 2025

Kvůli odklonu od uhlí může teplo zdražit milionům Čechů

Tuzemské teplárny postupně opouštějí uhlí a nahrazují ho ekologičtějšími zdroji, především plynem. Do roku 2030 má přechod na čistší technologie stát až dvě stě miliard korun. Část pokryjí evropské dotace. Zbytek se ale promítne do cen tepla. Vyšší účty tak mohou čekat miliony lidí.
21. 6. 2025

Vlaky na koridoru mezi jihem Čech a Prahou nejezdily několik hodin

Kvůli poškození trakčního vedení nejezdily v pátek několik hodin vlaky na železničním koridoru mezi Českými Budějovicemi a Prahou. Porucha se týkala úseku Veselí nad Lužnicí – České Budějovice, v němž cestující vozily náhradní autobusy. Provoz byl po osmé hodině večerní obnoven, uvedly České dráhy.
20. 6. 2025Aktualizováno20. 6. 2025

Násilí ze strany blízkých čelí téměř třetina seniorů, ukázal průzkum

Krajský soud v Ostravě začal projednávat případ vraždy nemocné seniorky. Obžalovaná je sociální asistentka, která podle spisu úmyslně zanedbávala své povinnosti, kvůli čemuž její známá zemřela. Násilí od blízkých osob čelí skoro třicet procent starších lidí, ukázal nový sociologický průzkum Masarykovy univerzity. Ten se zaměřil také na situaci v pobytových službách.
20. 6. 2025
Načítání...