Problémy s odbavením cestujících ve vlacích společnosti Arriva v Libereckém kraji by měly ustat v polovině ledna. Podle generálního ředitele české Arrivy Daniela Adamky si dopravce pořídil nový odbavovací systém. Ve čtvrtek se Adamka sešel s libereckým hejtmanem Martinem Půtou (SLK), který poukázal i na další problémy, které ve vlacích společnosti přetrvávají – částečně nefungující informační systém či zpoždění.
Liberecký hejtman se omluvil za problémy Arrivy. Dopravce mu slíbil, že problémy s odbavením vyřeší do 15. ledna
O společnosti Arriva se po jejím příchodu na koleje Libereckého a Zlínského kraje a na několik rychlíkových linek hovořilo v souvislosti se zpožděními, problémy s vozidly, nefungujícími informačními displeji a také s nefunkčním odbavovacím systémem v regionální vlacích. Cestující si tedy občas ani nemohli koupit jízdenku.
Generální ředitel Arrivy Daniel Adamka po jednání s libereckým hejtmanem řekl, že by situace s odbavováním cestujících měla být vyřešena do poloviny ledna. „Rozhodli jsme se pro změnu dodavatele odbavovacího systému,“ řekl Adamka.
Liberecký kraj přesto není spokojen. Hejtman Martin Půta již dříve dal najevo, že Arriva musí počítat se sankcemi za to, že neplní požadavky stanovené smlouvou. „Všem pravidelným i nepravidelným cestujícím se chci za Liberecký kraj omluvit,“ poznamenal hejtman.
Za problém označil právě odbavovací systém. „Cestující s krajskou kartou nemohli v některých vlacích nakupovat zlevněné ani přestupní jízdenky,“ přiblížil Půta. Pokud cestující takovou zkušenost mají, měli by se podle hejtmana obrátit na společnost Korid LK, jež dopravu v kraji koordinuje, a službu reklamovat. „Jízdenku, kterou neobdrželi, budeme kompenzovat a my budeme ty reklamace vymáhat po dopravci,“ řekl.
Výši možných sankcí za prosincová pochybení chce hejtman Půta vyčíslit do poloviny ledna.
Zpoždění vlaků se snižuje
Podle krajského radního pro dopravu Jana Svitáka (SLK) se ale již nyní zlepšuje situace s dochvilností provozu vlaků Arrivy v regionu. „Trend jde pozitivním směrem. Co se týče průměrného zpoždění, čísla se zásadně vylepšují,“ poukázal. Zdůraznil přitom, že je stále přesvědčen, že „pro cestující i pro Liberecký kraj je z hlediska řádného hospodáře přínosem, že se tady pohybuje více dopravců“.
Podle ředitele Adamky jsou technické problémy s vlaky dány tím, že do Česka přijely pozdě. Společnost je získala od německého dopravce Deutsche Bahn, který je vlastníkem mateřské společnosti Arrivy.
„Vozidla jsme přebírali na poslední chvíli. Byla nám přislíbena, ale tím, že do poslední chvíle musela jezdit jinde, času na změnu bylo málo,“ podotkl Adamka. V posledních dnech podle informací společnosti Korid LK jezdí 90 procent vlaků na čas a průměrné zpoždění je pod dvěma minutami.
Vozy mají navíc stále informační systém v němčině. I to Libereckému kraji vadí. Adamka slíbil, že už příští týden by měly vlaky informovat cestující česky.
Arriva v Libereckém kraji začala jezdit na lince z krajského města do Staré Paky a Lomnice nad Popelkou a také z Železného Brodu do Tanvaldu. Libereckým krajem navíc procházejí i rychlíkové linky Praha–Tanvald a Kolín–Šluknov, jejichž provoz Arriva rovněž v polovině loňského prosince převzala.
Liberecký kraj už v minulosti vyměřil dopravcům milionové sankce za porušování smluv. Největší Českým drahám, které měly za neplnění smlouvy zaplatit v roce 2014 bezmála 27 milionů korun. Spor dokonce mířil k soudu, obě strany se nakonec dohodly mimosoudně a České dráhy za pochybení zaplatily zhruba sedm milionů.
Za nedodržování jízdních řádů nebo nasazování starších autobusů pokutoval kraj i autobusové dopravce. Pokuty za více než milion korun dostal BusLine nebo ČSAD Liberec, téměř 370 tisíc korun muselo za prohřešky zaplatit ČSAD Česká Lípa.