Ministerstvo dopravy bude žádat nápravu nedostatků, které se podle ministra Vladimíra Kremlíka (za ANO) objevují v provozu rychlíků společnosti Arriva. Server iDnes.cz uvedl, že se na Arrivu zaměří i Drážní úřad, u kterého si stěžovala Správa železniční dopravní cesty.
Ministerstvo se zabývá problémy s rychlíky Arrivy. Budu důrazně požadovat nápravu, slíbil Kremlík
V neděli uplynou dva týdny od malé – pro leckoho ale dost velké – železniční revoluce. České dráhy přišly o několik rychlíkových i regionálních linek, které si rozdělily společnosti Regiojet, Leo Express, Die Länderbahn a především Arriva vlaky. Té připadly čtyři rychlíkové linky a provoz osobních vlaků v části Zlínského a Libereckého kraje. Jenomže na ni také přicházejí stížnosti. Nejde jen o zpoždění nebo i odříkání spojů, ale také o několik mimořádných událostí.
„Problémy u rychlíkových linek, které jsou nově provozovány společností Arriva, důkladně posuzujeme, a to i ve spolupráci s Drážním úřadem. Budu důrazně požadovat nápravu zjištěných nedostatků, aby byl zajištěn maximální komfort a bezpečí pro cestující,“ uvedl v pátek ministr dopravy Vladimír Kremlík.
Drážní úřad podle webu iDnes.cz chystá důkladné kontroly Arrivy a prověření jejích strojvedoucích, iniciovala je Správa železniční dopravní cesty. Ředitel úřadu Jiří Kolář uvedl, že dopravce zároveň dostal dopis „týkající se problematiky jejich strojvedoucích, ale i obecně zajištění bezpečnosti drážního provozu“, na který očekává odpověď v nejbližších dnech.
Jeden z problémů, o kterém se hovořilo hned v prvních dnech provozu Arrivy na linkách převzatých od Českých drah, spočíval v komunikačních problémech. SŽDC tvrdila, že její výpravčí se nemohli domluvit s některými strojvedoucími, kteří přišli z Bulharska. Generální ředitel Arrivy Daniel Adamka ale ujistil, že tito strojvedoucí česky umí a prokázali jazykovou znalost na úrovni B1.
Projeté návěsti, nefunkční odbavení
S vlaky Arrivy jsou ale i jiné potíže. Poslední větší mimořádná událost v jejich provozu nastala ve čtvrtek, kdy rychlík na lince Kolín – Nový Bor projel návěst Stůj. Podle webu Zdopravy.cz to byla za dva týdny provozu již druhá taková událost, protože návěst projel vlak Arrivy i v minulém týdnu při posunu ve Staré Pace.
Již první dny po změně jízdního řádu vyšel najevo i nedostatek vozidel. Kromě přislíbených motorových jednotek se někteří cestující dočkali soupravy sestavené z historických lehátkových vozů. Arriva následně přerušila provoz své komerční linky, která nabízela přímé spojení Prahy, Uherského Hradiště, Trenčína a Nitry. Od 17. prosince ji nahrazují autobusy, od 30. prosince nebude jezdit nic. Dopravce počítá s tím, že nebude jezdit v lednu a únoru.
Na Arrivu si kromě ministerstva dopravy a SŽDC stěžuje také Zlínský kraj. Na jeho linkách se dopravce kromě zpoždění potýkal i s nefunkčním odbavovacím systémem. Náměstek hejtmana Pavel Botek (KDU-ČSL) v souvislosti s tím hovořil o možné pokutě pro dopravce.
Arriva převzala od ČD nejvíc
Arriva jezdí od 15. prosince na rychlíkových linkách Praha–Tanvald, Praha – České Budějovice (přes Písek), Praha–Rakovník a Kolín–Šluknov. V Libereckém kraji převzala provoz osobních vlaků z Liberce do Staré Paky a Lomnice nad Popelkou a také na odbočné trati ze Železného Brodu do Tanvaldu. Ve Zlínském kraji jezdí na tratích mezi Vsetínem, Bylnicí a Starým Městem u Uherského Hradiště včetně přilehlých úseků do Luhačovic a Střelné. Již od loňska jezdí také ve středních Čechách na lince z Prahy do Roztok.
Část výkonů ve Zlínském kraji zajišťuje pro Arrivu jako subdodavatel Leo Express, který zároveň nově jezdí na tratích z Ústí nad Orlicí do Červené Vody a z Dolní Lipky do Hanušovic. Drážní úřad ovšem upozornil, že i u něj zaznamenal problémy.
Nové linky získal v polovině prosince také Regiojet, který nově provozuje rychlíky Brno–Bohumín a regionální dopravu na několika tratích v Ústeckém kraji. Ústecké hejtmanství se zároveň dohodlo také s dopravcem Länderbahn, který převzal dvě lokálky. Nově jezdí denně také společnost AŽD na trati z Lovosic do Mostu, kde dříve provozovala sezonní výletní vlaky.
Společnost Arriva vlaky, potažmo její mateřská Arriva Transport Česká republika, patří do skupiny Arriva, která sídlí ve Velké Británii. Od roku 2010 je ale vlastníkem Arrivy německý státem vlastněný gigant Deutsche Bahn. Od něj také česká Arriva získala většinu vozidel, s nimiž dnes jezdí.