Proti změně územního rozhodnutí na stavbu posledního úseku dálnice D1 z Přerova do Říkovic bylo podáno devět odvolání. Vyplývá to z informací na úřední desce olomouckého magistrátu, kterému občané a spolky odvolání posílali. Podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) odvolání zkomplikují další přípravy na stavbu posledního úseku dálnice, která musí začít nejpozději příští rok, kdy pro ni končí výjimka z EIA.
Děti Země i občané z Dluhonic. Padlo devět odvolání proti územnímu řízení přerovské D1
Odvolání proti změně územního rozhodnutí na D1 z Přerova do Říkovic podaly tři spolky, mezi kterými je například organizace Děti Země. Odvolalo se také šest občanů z Dluhonic u Přerova, kudy má dálnice vést.
„Účastníci řízení se mohou vyjádřit do dvaadvaceti dní od vyvěšení (oznámení na úřední desce), tedy do 25. ledna,“ sdělil Miroslav Patrik z organizace Děti Země.
Děti Země: Problém je EIA
Změnu územního rozhodnutí loni v listopadu povolil stavební odbor olomouckého magistrátu. Odvolání proti změně územního rozhodnutí, které podala organizace Děti Země, má celkem deset bodů.
„Upozorňujeme v nich na chyby procesu EIA v roce 2000, který neposoudil varianty dálnice mimo Dluhonice, a na chyby závazného stanoviska EIA z roku 2016, které bylo vydáno bez účasti veřejnosti. Také žádáme o přezkum závazných stanovisek,“ doplnil Patrik.
Jeden z dluhonických místních v odvolání upozornil na to, že původní územní rozhodnutí bylo vydáno v březnu 2006 a podle stavebního zákona mělo platnost maximálně pět let. Dřívější stanoviska ohledně dopadu stavby na životní prostředí tak prý nejsou aktuální, a to i kvůli změně územního rozhodnutí, která upravuje některé parametry D1.
Může se D1 vyhnout Dluhonicím?
Řízení o změně územního rozhodnutí na poslední část D1 u Přerova začalo na jaře 2017, hlavně kvůli změně projektu mimoúrovňového křížení Přerov-sever. Podle Patrika se z něho však stala komplikovaná okružní křižovatka, která nevyhovuje normám.
Děti Země v odvolání žádají o posouzení varianty trasy D1 s odchýlením u Dluhonic asi o 150 metrů na východ směrem k Přerovu. Aktivistům se nelíbí ani závěr přerovského magistrátu, podle kterého by se měl pokácet jeden strom a keře na ploše více než čtvrt hektaru.
Podle Kremlíka jde o další komplikaci
Ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) řekl, že odvolání zkomplikují přípravu stavby. „Pokud jde o rok 2021 (zahájení stavby), netroufám si za současného právního stavu odhadnout,“ řekl v prosinci při otevření předposledního úseku D1 z Lipníku nad Bečvou do Přerova.
ŘSD dříve odhadovalo, že změna územního rozhodnutí by měla nabýt právní moci letos na jaře. Stavební povolení chtělo vyřídit do června a i nové výběrové řízení na zhotovitele tak mohlo začít ještě letos. Podle nových odhadů bude úsek Přerov–Říkovice otevřen nejdříve v roce 2024.