Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v úterý zprovoznilo východní část severního obchvatu Opavy. Silničáři ještě musí na novou komunikaci umístit všechny dopravní značky, obchvat se tak otevře až po půlnoci. Úsek dlouhý zhruba 1,6 kilometru se podařilo dokončit s tříměsíčním předstihem. Stavba přišla na zhruba 400 milionů korun bez DPH, s pracemi se začalo na jaře 2017.
Část severního obchvatu Opavy je hotová. První auta na něj vjedou až po půlnoci
Obchvat má z Opavy odvézt tranzitní dopravu, a ulehčit tak hlavně přetíženému centru města. „Pro nás je to neuvěřitelně významná stavba. Každý kilometr, který sveze tranzitní dopravu mimo Opavu, dopravě strašně ulehčí,“ řekl opavský primátor Tomáš Navrátil (ANO).
Nově dokončená část obchvatu vede od kruhového objezdu u Malých Hoštic kolem Kateřinek ke Stříbrnému jezeru. „Hlavní trasa je dlouhá 1,6 kilometru, ale máme tady velké kruhové objezdy a hodně dalších místních komunikací,“ doplnila správkyně stavby z ŘSD Ostrava Romana Šimáčková. Dohromady se tak jedná o zhruba tři kilometry nových silnic.
(Černou barvou je na mapě vyznačena už dříve vybudovaná spojka ze silnice I/11. Modře je vyznačen nový úsek silnice a červeně plánovaná západní část severního obchvatu)
Součástí stavby východní části severního obchvatu jsou také protihlukové stěny o celkové délce přes jeden kilometr a pět mostů. Silnici postavilo sdružení českých firem M-Silnice, Kareta a IDS – Inženýrské a dopravní stavby Olomouc.
Obchvat pomůže zatím jenom Kateřinkám
Vzhledem k množství pozůstatků po těžkých bojích druhé světové války se před stavbou dělal pyrotechnický průzkum. Během něj se našly například vyhořelé raketové motory, ruční a dělostřelecké granáty i letecká puma. Archeologové v oblasti také našli zhruba šest tisíc let starou ženskou plastiku.
Primátor řekl, že zprovozněná část obchvatu pomůže hlavně Kateřinkám. Kamiony ze zbytku Opavy zmizí zřejmě až po dobudování celého obchvatu. „Pokud všechno vyjde a budou na to alokované zdroje na ministerstvu, tak příští rok by měla začít realizace,“ doplnil.
Západní část severního obchvatu bude delší i dražší, má stát přes jednu miliardu korun. Podle ŘSD tam budou také náročnější přeložky sítí. „Především tam musíme nejprve udělat pyrotechnický a archeologický průzkum. V příštím roce bychom chtěli začít,“ uvedla Šimáčková.
Zadávací podmínky chce ŘSD udělat ještě letos, v příštím roce by pak správce silnic měl vysoutěžit firmu, která obchvat postaví. Archeologové by na místo plánované komunikace mohli vyrazit už letos na podzim.