Šlechtici i poddaní, kteří stáli modelem nizozemskému baroknímu malíři Johannesi Vermeerovi, jsou k vidění v pařížském Louvru. Po více než padesáti letech se zde velká část jeho nejvýznamnějších děl opět společně představuje na jednom místě.
Vermeer nenamaloval jen dívku s perlou. Do Louvru přivedl i astronoma nebo mlékařku
Nejznámějším Vermeerovým obrazem je Dívka s perlou ‒ i díky filmu z roku 2003 o příběhu této malby, v němž si barokního malíře zahrál Colin Firth. Vermeer ale v druhé polovině 17. století zachytil také třeba mlékařku, dámu s papouškem nebo geografa. Zdánlivě obyčejná témata dokázal ztvárnit jinak než ostatní výtvarníci.
„Hraní na nástroj nebo šití krajky, to všechno už někdo maloval i dřív. On ale k těmto tématům přistupuje jinak, vyzdvihuje je a vkládá do nich svou zvláštní psychologii,“ upozornil kurátor z galerie Louvre Blaise Duclos.
K co nejvěrnějšímu zachycení atmosféry každodenního života tehdejší společnosti pomáhala Vermeerovi pečlivě promyšlená kompozice a dokonalá práce se světlem. Někteří odborníci se dokonce domnívají, že pro vystižení perspektivy využíval cameru obscuru nebo podobné zařízení.
Na realitu se každopádně dokázal dívat jinak než ostatní. Blaise Duclos Vermeerův odlišný pohled dokládá na malbě zachycující astronoma: „Astronom v jeho malbě studuje za světla. Jak přirozené. Ale když se podíváte na práce jeho předchůdců, například Gerrita Doua, uvidíte astronomy pracující v noci. Tak je to přece běžné ‒ vždyť astronomové zkoumají nebe, hvězdy. A právě v tom můžeme vidět Vermeerovu malou revoluci.“
Krom hvězdáře jsou v Louvru do 22. května k vidění také například Geograf nebo Krajkářka. Takto významná Vermeerova díla se na jednom místě setkávají po více než půl století. Naposledy se společně představila v roce 1966 v haagské obrazárně Mauritshuis.