Muzeum v Rotterdamu pustilo lidi do depozitáře. Vypadá jako sklad v květináči

Na výstavách a ve stálých expozicích mají návštěvníci většinou možnost prohlédnout si jen zlomek ze sbírek daného muzea či galerie. Muzeum Boijmans Van Beuningen se rozhodlo tuto křivdu napravit. V nové budově v Rotterdamu si zájemci projdou depozitář, kde se díla skladují i restaurují. Bez jakýchkoliv kurátorských návodů.

Budova podle návrhu studia vedeného nizozemským architektem Winym Maasem připomíná obří květináč. Název Depot, tedy sklad, může být koneckonců zaměnitelný se slovem „de pot“, který v nizozemštině znamená hrnec, ale je také částí právě slova květináč.

Na střeše budovy roste březový háj, který má kompenzovat prostor, jejž stavba ubírá parku. Plášť sestavený z téměř tisíce sedmi set zrcadlových panelů zase díky odrazu nebe a okolní zeleně napomáhá nenápadnosti.

Příliš pozornosti nepřitahovala dosud ani díla, která jsou v Depotu uložena. Depot je totiž doslova skladem umění, jen otevřeným veřejnosti – lidé si v něm mohou prohlédnout uložené sbírky i sledovat běžný provoz muzejního zákulisí. Třeba zastihnout restaurátoraa při práci na obrazu van Gogha.

Ať už židle, nebo Rembrandt

Muzeum Boijmans Van Beuningen chce novinkou napravit nespravedlnost vůči uloženým dílům. Muzea totiž běžně vystavují jen šest až deset procent svých sbírek. V Depotu návštěvníci uvidí všech sto padesát tisíc sbírkových předmětů, záměrně ale bez jakéhokoliv kurátorského zásahu.

V posuvných rámech tak vedle sebe visí obrazy holandských mistrů i díla neznámých autorů, jen proto, že pocházejí ze stejného období. Malba od Rembrandta je podle tiskového mluvčího Jeroena van der Hulsta v Depotu stejným objektem jako třeba židle. „A to je, co dělá tuhle sbírku speciální. Vidět i tuhle rovinu. Jsou i jiná místa, kde můžete navštívit depozitáře, ale tahle transparentnost z nás dělá určitě unikátní zážitek,“ nepochybuje.

Muzeum odhaduje, že odkrytý depozitář ročně přiláká až šedesát tisíc zájemců. „Skladem“ můžou procházet s průvodcem nebo sami po vyznačených trasách.

3 minuty
Depot v Rotterdamu stírá hranici mezi skladem a muzeem
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Zemřel autor špionážních románů Frederick Forsyth

Ve věku 86 let zemřel britský spisovatel Frederick Forsyth, informovala BBC. Psal špionážní a politické thrillery i brilantní povídky, ve kterých dovedně mísil fakta s fikcí. Svět poprvé výrazně zaujal románem Den pro Šakala, který byl také úspěšně zfilmován. Forsyth napsal přibližně dvacet románů, jichž se po celém světě prodalo na 75 milionů výtisků, píše Reuters.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Kvíz: Smoljak, Born, Brice. Orientujete se v červnových výročích?

Ověřte si v kvízu, jak dobře znáte osobnosti, jejichž výročí úmrtí připadá na červen.
před 19 hhodinami

Americkou divadelní cenu Tony získalo drama o pokrytectví

V New Yorku se udělovaly divadelní ceny Tony. Ocenění za nejlepší hru získal už podruhé dramatik Branden Jacobs-Jenkins za dílo s názvem Purpose o tom, co se skrývá pod povrchem jedné rodiny. Nejlepším muzikálem se stala romantická komedie o páru androidů Maybe Happy Ending.
včera v 09:56

Zemřel oceňovaný kameraman Vladimír Smutný

Ve věku 82 let zemřel kameraman Vladimír Smutný. Spolupracoval například na oscarovém snímku Kolja nebo filmu Nabarvené ptáče. Točil například s režiséry Janem Svěrákem, Václavem Marhoulem či Karlem Kachyňou. Byl držitelem osmi Českých lvů i řady dalších cen. Stanice ČT1 v neděli od 21:55 mimořádně zařazuje film Kolja jako vzpomínku na práci oceňovaného kameramana, ČT art od 20:15 pak nabídne Na plovárně s Vladimírem Smutným.
8. 6. 2025Aktualizováno8. 6. 2025
Načítání...