Nové soukromé Muzeum českého plakátu vzniká na rohu pražského Malostranského náměstí a Karmelitské ulice. Expozice se zaměří na reklamní kulturu první republiky i poválečné éry. Výstavy nazvané Retro foodporn a Nakupování za železnou oponou budou pro veřejnost přístupné od ledna, galerie na webu ČT24 přináší ukázku.
Foodporn a nákupy za železnou oponou. Vzniká muzeum českého plakátu
Zakladatelem muzea je Američan žijící v Praze Glenn Spicker, který je mimo jiné majitelem klubu U Malého Glena nebo spoluzakladatelem pražského Muzea komunismu. V novém Muzeu českého plakátu postupně představí svou vlastní rozsáhlou sbírku.
Pro muzeum, které bude pro veřejnost přístupné od ledna, byl opraven Dům U Zlatého hroznu se staletou historií, jehož posledním nájemcem bylo kasino. Výši investice do muzea Spicker nechce prozradit, v domě původně z 15. století je v nájmu. Současné dvě výstavy jsou ve třech patrech, v přízemí je kavárna a prodejna, v podzemí se plánuje promítací sál.
Fenomén plakátu coby reklamního předmětu se zrodil ve Francii a nedlouho potom se tato móda přenesla také do Čech. Zde vytvořil první plakát již v roce 1891 Vojtěch Hynais. Ve sbírce muzea, která čítá téměř 600 plakátů, se nacházejí také průkopnické práce zásadních osobností českého umění jako třeba Viktora Olivy nebo Josefa Lady.
Výstavy Foodporn (výraz používaný pro lákavé fotografie jídla) a Nakupování za železnou oponou po roce nahradí stálá expozice Muzea českého plakátu, kde budou také plakáty k různým komunistickým svátkům, propagaci krás Československa, strojírenským výrobkům na veletrhy v tuzemsku i v zahraničí a další témata.