V neděli zemřela Vlasta Chramostová. Zavzpomínejte na tuto herečku díky pořadům a snímkům z archivu České televize. Od jednoho z posledních televizních filmů, v němž hrála, než na téměř dvacet let dostala zákaz natáčení, až po humorné vzpomínání na neveselé časy v pořadu Uvolněte se, prosím.
Divadlo vzdoru, Lítost i Krásný ztráty. Připomeňte si Vlastu Chramostovou před kamerou
Po podpisu Charty 77 měla Vlasta Chramostová zakázáno vystupovat v divadle. Být herečkou jí ale komunistický režim zakázat nemohl. Ve vlastním bytě kousek od Václavského náměstí hrála pro své přátele bytové divadlo. Právě tomuto fenoménu a době s ní spojené se věnuje dokumentární studie Divadlo vzdoru od Jaroslava Brabce.
O Krásný ztráty se podělila v roce 2002 v baru u Michala Prokopa. V pořadu se sešla s písničkářem Vlastimilem Třešňákem, s nímž ji spojuje disidentství a perzekvování ze strany režimu.
Životním partnerem Vlasty Chramostové byl kameraman Stanislav Milota, jenž zemřel letos v únoru. Život spolu sdíleli v dobrém i zlém, před a za kamerou se potkali v oceňovaném dramatu Spalovač mrtvol. Za svým osudem, poznamenaným paradoxy poválečných dějin, se společně ohlíží v dokumentu Paralelní portrét.
Společně byli Chramostová a Milota také hosty talk show Uvolněte se, prosím. Zavzpomínali na časy za minulého režimu, kdy se živili výrobou skleněných lamp pod heslem „s firmou MICHR Licht ist sicher“, a jaké podezření tímto obchodem vyvolali u StB.
![Vlasta Chramostová a Stanislav Milota hosty pořadu Uvolněte se, prosím (2007)](https://fs2-ct24.ceskatelevize.cz/image/Y2M2YjdjNWQ1OWU0MTAxOQg7R_l-sb0bjdNuEiqiIZeyvwdTPei50QLolsrGMKBAYd2Asbk-RM0qgDi2Jzc1CddEOqnztY7uhMPXGUJVkYGSz-OOdGgxDraF1w-L2q-YdBx_6p-mu79jqp2aFr15rMgcW7tLsZXW_E6f-WpCygPIc7qIDa7Uge8iWHYq5V2jmGqa5Sui3Y7i9JOYcrqtGw.jpg)
V archivu ČT si můžete připomenout Vlastu Chramostovou také jako herečku. V příběhu o generačním míjení a poutech z roku 1970 si zahrála vedle Rudolfa Hrušínského staršího a jeho syna Jana. Televizní snímek Lítost podle scénáře Jiřího Hubače natočil Evald Schorm.