Jihočeský výtvarník Roman Brichcín bývá spojován především s malířskou tvorbou. Na aktuální výstavě v českobudějovickém Domě umění je ale hlavní představovanou technikou kresba. I při kreslení nicméně zůstává umělcovým hlavním motivem lidská figura a tématem lidský osud.
Brichcín vystavuje kresby. Co člověk necítí, tím se nemá smysl zabývat, říká
„Roman je známý především jako bytostný malíř a mně bylo vždycky líto, že neukázal ve větším množství i kresby,“ vysvětluje kurátor Michal Škoda, proč se výstava zaměřuje právě na ně.
Přestože malba v Brichcínově ateliéru převažuje, kresby považuje za mnohem upřímnější vyjádření. Už díky způsobu, jakým vznikají. „Když malujete, musíte pro barvu a pak ji namíchat, kresba jde rovnou po ose hlava, oko, ruka, je bezprostřednější,“ domnívá se.
Kurátor označuje Brichcínovy kresby za velice silnou osobní výpověď. Výtvarník do nich mimo jiné promítl emoce spojené se smrtí svého bratra. Zveřejňování niterných pocitů k umění podle něho patří. „Osobně necítěnou věcí se nemá vůbec smysl zabývat,“ říká totiž.
Vlastní vzpomínky a prožitky kombinuje se všedními příběhy člověka a propletenci mezilidských vztahů. Ovlivňuje ho také literatura a hudba, v jeho obrazech se odrazila například smrt Amy Winehouse.
Vše ale záměrně zůstává jen naznačené, aby si pozorovatel dosadil do kreseb vlastní obsahy a dokončil, co autor napověděl. „Kdyby v nich bylo moc ratia, tvorbě to škodí,“ myslí si Brichcín. O své kresby a v nich skryté emoce se s návštěvníky Domu umění dělí do 9. února.