Začíná platit roční dálniční známka 2019. Cena zůstala na patnácti stovkách

Od 1. prosince začíná platit roční dálniční známka (kupon) 2019. Její cena zůstala na 1500 korunách. Motoristé ji mohou používat až do konce ledna 2020. Určena je pro auta do 3,5 tuny, ta těžší podléhají elektronickému mýtu.

Motoristé si budou moci za stejnou částku jako v minulých letech koupit i měsíční (440 korun) či desetidenní (310 korun) dálniční známku. Stejně jako u roční se jejich ceny od roku 2012 nemění. Měsíční a desetidenní kupony 2019 jsou platné od 1. ledna 2019.

Dálniční kupony emise 2019 mají inovovaný design a jsou opatřeny řadou ochranných prvků proti padělání, uvedl Státní fond dopravní infrastruktury ve své zprávě. Dodal, že lidé by se měli vyhýbat nákupům mimo oficiální prodejní místa a za jinou cenu, než je oficiálně uváděna.

Distribuci kuponů zajišťuje společnost dodavatelů, kterou tvoří Autoklub Bohemia Assistance, Česká pošta a MTX. Prodejní místa jsou označena speciální nálepkou a zároveň jsou vybavena ceníkem a tříjazyčným informačním letákem. Jsou to především čerpací stanice, směnárny na hraničních přechodech, pošty, provozovny smluvních partnerů České pošty či cestovní kanceláře. Ke koupi lze využít i internetový prodej.

Česká pošta na svých stránkách také uvádí, v jakých případech je možné vyměnit kupony či jak postupovat, pokud je kupon vadný.

  • Roční
  • Platnost kuponu je od 1. prosince 2018 do 31. ledna 2020, tedy čtrnáct měsíců. Cena je 1500 korun. Je určen pro vozidla do 3,5 tuny. Jen pro připomenutí, platnost ročního kuponu 2018 končí koncem ledna 2019. 
  • Měsíční
  • Platnost kuponu začíná dnem vyznačeným na kuponu a končí uplynutím dne bezprostředně následujícího měsíce, který se číselně shoduje se dnem vyznačeným na kuponu. Není-li takový den v příslušném následujícím kalendářním měsíci, připadne konec platnosti na jeho poslední den. Cena je 440 korun. Je určen pro vozidla do 3,5 tuny. 
  • Desetidenní
  • Platnost kuponu začíná dnem vyznačeným na kuponu a končí uplynutím desátého kalendářního dne. Cena je 310 korun. Je určen pro vozidla do 3,5 tuny.
  • Měsíční a desetidenní kupony jsou platné od 1. ledna 2019.
  • Zdroj: Česká pošta

Fond upozornil, že i v příštím roce budou policisté a celníci ověřovat pravost vylepených kuponů na vozidlech a jejich kontrolních ústřižků.

„Pokud motorista vylepí na vozidle padělaný kupon, dopouští se přestupku a vystavuje se riziku uložení pokuty za užívání zpoplatněných pozemních komunikací bez řádně uhrazeného časového poplatku ve výši až pět tisíc v blokovém řízení, nebo až sto tisíc korun ve správním řízení. Zároveň se vystavuje riziku možného trestního stíhání za spolupodílnictví na šíření padělaných kuponů,“ připomíná se ve zprávě fondu.

Fond zároveň uvádí zpoplatněné dálniční úseky i případy, kdy platí osvobození od zpoplatnění.

Jak a kam nalepit

Dálniční známka musí být vylepena vždy na vnitřní straně čelního okna v rohu spolujezdce tak, aby nijak neomezovala řidiče ve výhledu z vozidla a zároveň byla dobře viditelná. Je dobré také včas odstranit již neplatnou známku, za její ponechání na skle totiž hrozí pokuta až 1000 korun.

Na oba díly dálniční známky je nutné vypsat registrační značku vozidla. Druhý díl známky je nutné uschovat pro případ policejní kontroly. Bez správného vyplnění SPZ je známka neplatná. Číslo na obou dílech nesmí být napsáno obyčejnou tužkou anebo takovým typem barvy, kterou je možné smazat, vygumovat apod. Předepsáno je přímo propisovací pero, dodává stránka Dalnicniznamka.info.

Skončí papírové kupony v roce 2020?

V připomínkovém řízení je nyní návrh zákona o pozemních komunikacích, podle něhož by dosavadní papírové kupony měly skončit v roce 2020. Návrh počítá s tím, že zavedení elektronických dálničních známek zvýší příjmy z dálničních poplatků o 220 milionů korun ročně a zároveň sníží provozní náklady až o 120 milionů korun ročně. Loni stát vybral na dálničních známkách přes 5,4 miliardy korun. Součástí návrhu je zvýhodnění vozidel na alternativní pohon či jejich osvobození od poplatků.

Návrh zákona zároveň počítá se zvýšením maximálního limitu poplatku za roční známku. V současnosti zákon dovoluje nejvyšší možnou cenu 1500 korun, což však podle dokumentu neumožňuje reagovat na aktuální náklady spojené s dopravou a výstavbou dálnic. Nově by se tak cena mohla zvýšit až na 2000 korun. Neznamená to však, že se ceny automaticky zvýší, o stanovení sazeb totiž rozhoduje vláda.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
před 20 hhodinami

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
před 22 hhodinami

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025

Vojtěch chce zefektivnit systém zdravotnictví. I nesystémovým krokem

Na ministerstvo zdravotnictví se po čtyřech letech vrací Adam Vojtěch (za ANO). Staronový ministr se hodlá vypořádat s rostoucími výdaji na zdravotní péči zefektivněním systému, nikoli masivním navyšováním zdrojů. Významnou roli dle Vojtěcha sehrají zdravotní pojišťovny, zaměřit se chce také na podporu prevence, primární péče a digitalizaci. Naopak zvýšení odvodů na zdravotní pojištění by mohlo uškodit české ekonomice, řekl v 90′ ČT24 moderované Romanem Fojtou.
16. 12. 2025
Načítání...