Výroba aut do října klesla o více než pětinu. Ztrátu už se nepodaří letos dohnat, říká sdružení

Výroba osobních aut v Česku za deset měsíců klesla o 21,4 procenta na 937 033 vozidel. Je to téměř o tři procentní body nižší propad než za tři čtvrtletí. V říjnu nicméně byla i přes příchod druhé vlny pandemie koronaviru produkce poprvé od února vyšší, když meziročně stoupla o 2,8 procenta na 128 754 aut, oznámilo Sdružení automobilového průmyslu.

Produkce ve Škodě Auto od ledna do konce října klesla o 17,8 procenta na 614 669 vozů, automobilka Hyundai vyrobila 190 089 aut, což je o 27,9 procenta meziročně méně, a propad o 27 procent hlásí i kolínská TPCA s produkcí 132 275 vozů.

Podle zástupců sdružení je zřejmé, že i přes mohutný finiš se celkovou ztrátu v tomto roce již nepodaří dohnat a tento dramatický pokles bude mít výrazné negativní finanční dopady na firmy i českou ekonomiku.

„Automobilový průmysl na podzim přes všechny těžkosti táhne českou ekonomiku. Projevuje se to nejen u finálních výrobců, ale také v dodavatelském sektoru. Firmy se však často nacházejí ve velmi složité situaci, kdy jim hrozí odvolávky, a tedy další ekonomické ztráty. Důvodem je nedostatek pracovníků kvůli nařízeným karanténám, nutnosti péče o děti či hygienickým opatřením v provozu,“ dodává výkonný ředitel sdružení Zdeněk Petzl.

Také segment autobusové výroby zmírňuje ztrátu způsobenou jarními odstávkami. Do října se v tuzemsku vyrobilo 4037 autobusů, tedy o 6,3 procenta meziročně méně. V samotném říjnu ale byla produkce o 5,7 procenta vyšší. Iveco vyrobilo 3652 vozidel (méně o 4,6 procenta), SOR Libchavy dodala na trh 365 autobusů (méně o 19,3 procenta) a firma KH Motor Centrum Opava celkem 20 autobusů, tedy o osm méně než loni.

Jediný výrobce motocyklů, týnecká Jawa, vyrobil letos 416 strojů. Ve srovnání s předchozím rokem tak zaznamenal pokles produkce o 59,3 procenta. V říjnu na trh dodal 37 motocyklů, což je o polovinu meziročně více.

„S obavou sledujeme postup druhé vlny pandemie napříč EU, která s sebou opět nese zásadní omezení ekonomického života. Apelujeme proto na vládu ČR, aby mimo jiné obnovila chod bezpečných provozů, jako je dealerství, a ve stejném duchu působila na evropské úrovni i na ostatní státy,“ dodal prezident sdružení Bohdan Wojnar.