Stížnosti a pokuty zabraly. Vlakoví dopravci Arriva a Leo Express odstraňují nedostatky

Dva kraje – Pardubický a Liberecký – se dostaly do sporu se soukromými dopravci, kteří od konce loňského roku provozují některé regionální železniční tratě. Uděleny již byly vysoké pokuty a další ještě možná budou následovat. K nejzazšímu kroku, vypovězení smlouvy, však zřejmě nedojde.

Arriva zajišťuje v Libereckém kraji od poloviny prosince rychlíkové spoje z Tanvaldu na Prahu a z Nového Boru na Kolín. Zajišťuje i regionální vlaky z Liberce přes Turnov a Starou Paku do Lomnice nad Popelkou a mezi Tanvaldem a Železným Brodem.

Kraj vyměřil dopravci pokutu 815 tisíc korun, o něž firmě zkrátí vyplácené zálohy. Sankce je jen za prosinec, a nebude tak zřejmě konečná. Konkrétně za problémy s odbavením dostala Arriva pokutu 495 tisíc korun, dalších 320 tisíc vyměřil kraj za nefunkční informační systém, který byl v němčině. Většinu nedostatků  již firma odstranila. 

Při páteční jízdě zjistili redaktoři ČT, že platební kartou nešlo platit na trati  Liberec – Lomnice nad Popelkou. Použití karty Opuscard už bylo bez problémů.

6 minut
Události v regionech: Potíže s některými soukromými dopravci na železnici
Zdroj: ČT24

Jízdní řády zůstaly stejné. Vlaky Arrivy jsou ale rychlejší než ty, které na trati provozovaly České dráhy. Proto v každé stanici několik minut stojí. Do budoucna chce kraj zkrátit jízdní dobu mezi Libercem a Jaroměří skoro o půl hodiny.

Konkurence je však podle hejtmanova náměstka Jana Svitáka (Starostové pro Liberecký kraj) přínosem. Dopravce nasadil nízkopodlažní vlaky, cena, kterou kraj platí, je prý výrazně nižší, než kolik požadovaly České dráhy. Původně chtěl totiž kraj jen o dva roky prodloužit původní smlouvu s národním dopravcem. „Cena ale byla příliš vysoká,“ řekl Sviták.

Interiér vlaku, který patří Arrivě
Zdroj: ČT24

Do střetu s krajem se dostal i dopravce Leo Express na Orlickoústecku. Jeho vlaky jezdí na tratích 024 Ústí nad Orlicí – Mlýnický Dvůr a 025 Dolní Lipka – Hanušovice.

Pardubický kraj kritizoval, že chybí wi-fi, nefungují karty Iredo, v některých vlacích nebyli průvodčí. Kraj pohrozil dopravci výpovědí, pokud nesjedná nápravu. Hejtmanství se k tématu vyjádří v pondělí až po jednání se zástupci Leo Expressu, řekl mluvčí hejtmanství Dominik Barták.

Mluvčí dopravce Emil Sedlařík k tomu uvedl, že Leo Express již odstranil všechny nedostatky. „Plně funguje odbavování cestujících i wi-fi a na palubách všech spojů jezdí stevardi Leo Express. Byl doškolen další palubní personál. Směny na všech vlacích jsou nyní obsazeny. Vlaky jezdí bez zpoždění a od začátku provozu se nestalo, že by Leo Express nepřepravil cestující,“ řekl Sedlařík. Podle něj funguje i odbavování Iredo, u něhžo se také vyskytly potíže. 

Leo Express na Orlickoústecku
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
před 16 mminutami

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
před 1 hhodinou

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
před 3 hhodinami

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
před 15 hhodinami

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
před 21 hhodinami

Vojtěch chce zefektivnit systém zdravotnictví. I nesystémovým krokem

Na ministerstvo zdravotnictví se po čtyřech letech vrací Adam Vojtěch (za ANO). Staronový ministr se hodlá vypořádat s rostoucími výdaji na zdravotní péči zefektivněním systému, nikoli masivním navyšováním zdrojů. Významnou roli dle Vojtěcha sehrají zdravotní pojišťovny, zaměřit se chce také na podporu prevence, primární péče a digitalizaci. Naopak zvýšení odvodů na zdravotní pojištění by mohlo uškodit české ekonomice, řekl v 90′ ČT24 moderované Romanem Fojtou.
včera v 08:26
Načítání...