Během let 2019 až 2022 chce Škoda Auto uvést na trh 30 nových modelů, z toho deset elektrifikovaných, uvedl v pořadu Byznys ČT24 předseda představenstva Bernhard Maier. Zároveň však zmínil, že v Česku je automobilka na hranici svých kapacitních možností, a pokud chce růst, musí tedy růst mimo ČR.
Škodě Auto už domácí kapacity nestačí. Velký skok může udělat jen v zahraničí, říká její šéf Maier
Světové automobilky se už letos musí vypořádat s novými požadavky na snižování emisí. Začal totiž platit limit, podle něhož nesmějí mít emise vyšší než 95 gramů CO2 na ujetý kilometr (nyní je to v průměru 120 gramů), jinak jim hrozí sankce. Do roku 2030 pak musí ve své flotile vozů srazit emise o dalších 37,5 procenta. Automobilky se proto snaží své portfolio rozšířit o co nejvíce nízkoemisních modelů.
Škoda Auto na to reaguje sázkou na elektromobil Citigo-e iV (vyráběný v Bratislavě), z domácí produkce pak hybridním Superbem iV, v letošním roce pak nově i hybridem Octavia iV a koncem roku také výrobou elektromobilu Škoda Vision iV. „S tím chceme dodržet limity, ale bude to poměrně těsné,“ řekl Maier. Podle něj se bez elektrifikace žádnému výrobci nepodaří zmíněné limity v budoucnu splnit.
Disentní názor Vratislava Kulhánka
S výrazně odlišným názorem na elektromobily, než je hlavní proud, vystoupil bývalý předseda představenstva Škody Auto Vladimír Kulhánek. „Ve městech, pro kratší cesty, elektroauto rozhodně smysl má. Pro masové nasazení, a tím pádem i masovou výrobu si myslím, že je to velmi slepá ulička,“ řekl pro ČT. Negativně to vidí z hlediska dostatku energie pro dobíjení, dobíjení samotného, celkové ekologičnosti, ceny i z hlediska nechuti lidí měnit médium.
Domnívá se zároveň, že „za rohem“ už čeká vodíkový pohon, který téměř všechny negativní prvky současných elektroaut nahradí. O trendu elektromobility si tak myslí, že jsou to „trošičku zbytečně vyhozené peníze. Jak ve výrobě baterií, tak ve výrobě aut.“ Osobně by viděl přechodné období v hybridech a později v přechodu na vodík. „Co se bude dít s elektroauty, z toho mám docela dost hrůzu,“ dodal Kulhánek.
Maier k tomu uvedl, že automobilka přemýšlí i o vodíku, ale jeho účinnost je podle Maiera nyní velmi špatná. „Vodík je dnes spojen s velkou spotřebou energie,“ řekl s tím, že 75 procent energie se ztratí v procesu. V tomto srovnání je baterie mnohem výhodnější.
„V budoucnu bude hrát (vodík) roli, když ho využijeme ze sta procent,“ řekl Maier. Domnívá se však, že pak bude hrát svou roli hlavně u lodí, nákladních automobilů a možná i u letadel. Ale v segmentech, kde působí Škoda Auto, se z důvodů vysokých nákladů zřejmě nebude příliš používat, myslí si šéf automobilky. „Minimálně ne v tomto desetiletí.“
Kde bude Škoda Auto vyrábět?
K různým spekulacím o převodu některých výrob z Česka do jiných zemí (například produkce Superbu či části modelu Fabia) se Maier nechtěl vyjadřovat. Řekl, že v této věci ještě nepadlo konečné rozhodnutí a minimálně jednou za rok se o tom diskutuje. „Chceme se podívat, kde je to pro nás nejvýhodnější,“ podotkl.
Připomněl, že automobilka v Česku vylepšila produkci spoustou moderních technologií, ale přesto je na hranici kapacity. „Jedeme na 119 procent,“ řekl s tím, že se sice vždy podaří najít cesty k větší efektivitě, ale „už nemáme potenciál na velký skok“. Maier to dal do souvislosti i se situací na pracovním trhu, kde je současná téměř plná zaměstnanost velkou výzvou nejen pro automobilový průmysl, ale i pro celou Českou republiku.
„Na konci desetiletí bychom měli být schopni vyrábět dva miliony vozidel ročně, potřebujeme kapacity,“ řekl Maier. Automobilka přitom loni poprvé vyrobila ve svých závodech v Česku více než 900 tisíc aut, když její tuzemská produkce vzrostla meziročně o 2,25 procenta na 910 tisíc aut.
Automobilka zároveň již dříve uvedla, že celosvětově jí dodávky aut loni klesly o 0,9 procenta na 1,24 milionu vozů, důvodem byl zejména pokles na čínském a indickém trhu. Informovala o tom agentura ČTK.
Jaké hrozby visí nad automobilkou
Jako možné hrozby pro další vývoj vidí Maier různé obchodní války, brexit či nová cla. V Británii firma prodává více než 75 tisíc vozidel ročně (její pátý největší trh) a chce si své příznivce udržet. Letos ještě propad trhu nečeká, ale mohlo by k němu dojít v dalších letech, pokud se nepodaří uzavřít rozumné dohody mezi EU a Británií.
Firma také věří, že se jí podaří proniknout na další trhy. Orientačním cílem je být do roku 2025 na 120 trzích (dnes je to přes sto trhů). V poslední době se například stále více prosazuje v Singapuru či postupně ve Vietnamu („Tam ještě nejsme doma.“). Výhodu pro expanzi vidí Maier v tom, že s paletou SUV vozidel „máme širokou nabídku na dobývání trhů“.
Škoda Auto letos slaví 125 let. K mezníkům její historie patří zejména zahájení výroby jízdních kol Laurin & Klement (1895), později motocyklů, první automobil (1905), spojení se strojírenským podnikem Škoda Plzeň (1925), vznik Automobilových závodů, národní podnik (AZNP, 1945) a přechod pod německý koncern Volkswagen (privatizace v roce 1991, spojení završeno v roce 2000).