Automobilka Škoda Auto v letošním prvním čtvrtletí zvýšila provozní zisk meziročně o 5,3 procenta na 437 milionů eur, v přepočtu 11,1 miliardy korun, když prodala rekordních 316 700 vozů. Naopak mateřské automobilce Volkswagen se v prvním čtvrtletí navzdory růstu tržeb snížil provozní zisk o 3,6 procenta na 4,21 miliardy eur, tedy 107,1 miliardy korun. Koncern však prodal rekordní počet vozů.
Škoda Auto v prvním čtvrtletí vydělala 11 miliard, Volkswagenu zisk naopak překvapivě klesl
Čtvrtletní tržby Škody podle výsledkové zprávy vzrostly o 4,9 procenta na 4,5 miliardy eur, v přepočtu 114,5 miliardy korun.
Na rekordních dodávkách zákazníkům se projevil pozitivní vývoj na důležitých trzích v Číně, Rusku, Evropě a v Indii. Promítlo se do nich i zvýšení dodávek modelů Octavia a Kodiaq.
Škoda provozuje tři výrobní závody v Česku, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Zaměstnává celosvětově více než 35 tisíc lidí a působí na více než sto trzích.
Koncern Volkswagen dodal rekordní počet vozů
Zisk mateřského Volkswagenu v prvním čtvrtletí naopak zaostal za očekáváním analytiků, kteří počítali s jeho růstem na 4,47 miliardy eur z 4,37 miliardy před rokem. Za poklesem zisku stály účetní změny, nepříznivý vývoj směnných kurzů a rovněž technologické náklady.
Tržby koncernové „matky“ Škody ale meziročně vzrostly o 3,6 procenta na 58,2 miliardy eur, tedy 1,5 bilionu korun. Koncern v prvním čtvrtletí dodal zákazníkům rekordních 2,68 milionu vozů, což je o 7,4 procenta více než před rokem.
„Skupina Volkswagen se nachází v ekonomicky silné pozici,“ uvedl ve čtvrtek nový generální ředitel Herbert Diess, který tento měsíc v rámci reorganizace vystřídal v čele koncernu Matthiase Müllera.
„Naším cílem je transformovat skupinu Volkswagen v jednu z předních společností v odvětví z hlediska ziskovosti, inovací a udržitelnosti. Čtvrtletní výsledky potvrzují, že jsme na
správné cestě,“ dodal.
Škoda se v rámci reorganizace koncernu stane součástí skupiny zaměřené na masový trh s označením Volume, která bude zahrnovat i značky Volkswagen a Seat. Koncern Volkswagen vlastní i řadu dalších značek, například Audi, Bentley, Lamborghini či Porsche.
Německý koncern se v posledních letech potýká s negativními dopady emisního skandálu. Koncern v září 2015 v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software umožňující manipulovat s testy emisí oxidů dusíku. Skandál se týká i zhruba 1,2 milionu vozů Škoda Auto.