Konec dobrých let? Prodej nových aut v EU se v březnu snížil, poprvé od roku 2014

Prodej nových osobních aut v Evropské unii se v březnu poprvé v letošním roce snížil. Celkem bylo zaregistrováno více než 1,79 milionu vozů, tedy o 5,3 procenta méně než ve stejném měsíci loni. Vyplývá to z údajů, které zveřejnilo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA).

Za celé první čtvrtletí prodej osobních aut stoupl o 0,7 procenta na 4,17 milionu vozů. Pokud se vezme v úvahu prodej jen za březen, snížil se prodej aut pro tento měsíc poprvé od roku 2014. Loňský březnový údaj byl naopak rekordní.

„Březnové registrace nových osobních vozů jsou důkazem toho, že nic neroste až do nebe. Po letech růstu si musíme zvykat na to, že trhy mají své limity a o tom automobilovém to platí dvojnásob,“ komentoval údaje partner KPMG Česká republika Jan Linhart.

Podle něj prodej ovlivnila i dlouhá zima, která obvykle má na zájem o nová auta negativní dopad, a velikonoční svátky, které letos připadly na konec března. „Můžeme tedy očekávat, že dubnová čísla budou opět ve znamení růstu,“ dodal s tím, že celoroční výhled zatím zůstává stejný. Podle očekávání má evropský trh mírně vzrůst, avšak pomalejším tempem než loni.

V Británii se prodej snížil o 15,7 procenta a v Itálii o 5,8 procenta. V obou zemích se prodej snížil i za celé první čtvrtletí. V Německu březnový prodej klesl o 3,4 procenta, od počátku roku však roste. Ve Francii a Španělsku se prodej ve třetím měsíci zvýšil o více než dvě procenta. Španělsko zaznamenalo z velkých evropských trhů největší růst prodeje za první čtvrtletí, a to o 10,5 procenta.

Největším prodejcem aut zůstala skupina Volkswagen

Největším prodejcem aut v EU zůstala v březnu skupina Volkswagen s podílem na evropském trhu 22,6 procenta. Prodej Volkswagenu se zvýšil o 0,3 procenta na 405 103 vozů, z toho prodej české Škody Auto stoupl o čtyři procenta na 73 818 vozů. Škoda měla v březnu na trhu podíl 4,1 procenta.

Většina automobilek zaznamenala v březnu pokles prodeje. Nižší byl prodej Renaultu, Fordu, FCA, majitele značek Fiat a Chrysler, BMW, Daimleru, Toyoty či Nissanu. Prodej se naopak zvýšil skupině PSA, která zahrnuje značky Peugeot a Citroën, a společnostem Hyundai, Kia a Honda.