Výroba osobních aut v Česku v prvním čtvrtletí meziročně klesla o 2,6 procenta na 377 283 vozů. Propad se však vyhnul největšímu domácímu výrobci Škoda Auto, který zvýšil výrobu o 2,5 procenta na 238 266 aut. Po zbytek roku by měla celková produkce spíše růst. Oznámilo to Sdružení automobilového průmyslu.
Tuzemský automobilový průmysl se ocitl v propadu. Zbytek roku se ale čeká růst
K tuzemskému propadu nejvíc přispěla nošovická automobilka Hyundai, které klesla produkce o 15,5 procenta na 82 900 vozů. Šlo přitom o plánovaný krok – na začátek roku koncentrovala všechny nevýrobní dny. Dále již plánuje vyrábět obvyklým tempem.
Kolínská TPCA pak vyrobila 56 117 vozů, což je o 1,4 procenta méně než ve stejném období loni.
Z hlediska prodejů si domácí prodej udržel růstovou úroveň, prodalo se o 1,3 procenta aut více. Pokles však zasáhl export, který byl meziročně nižší o 2,8 procenta. Menší prodeje se týkaly v březnu celé Evropy – byl to první takový měsíc od roku 2014.
Prezident Sdružení automobilového průmyslu Bohdan Wojnar přiblížil, že největší část poklesu v tuzemské automobilové výrobě byla zaznamenána právě v březnu.
„V dalším průběhu roku lze nicméně dle signálů od většiny finálních výrobců očekávat, že mírný pokles výroby z prvního čtvrtletí bude v průběhu roku postupně snižován,“ dodal Wojnar.
Příznak ochlazení, míní expert
Nové registrace v Evropě podle automobilového experta EY Petra Knapa ukazují na ochlazení trhu osobních automobilů. Letos v březnu klesly nové registrace o pět procent, o rok dříve v březnu vzrostly o 11 procent. „Tento signál je o to významnější, že březen je z pohledu nových registrací typicky nejsilnější měsíc roku. Negativní vývoj ovlivní i výrobu v České republice,“ tvrdí.
„Zatím se zdá, že drobný pokles v prvním čtvrtletí v Česku je plánovaný. Nicméně pokud březnový pokles nových EU registrací znamená skutečně zpomalení růstu či pokles trhu, pak v řádu několika málo čtvrtletí se promítne do poklesu výroby v České republice. To by byla špatná zpráva pro průmysl, který potřebuje vytvořit rezervy pro investice do rozvoje výroby elektromobilů,“ řekl Knap ČTK.
Ekonom David Kocourek z Komerční banky očekává, že automobilový průmysl zůstane i letos tahounem českého průmyslu. Podle něj růst registrací aut v EU bude pokračovat, především v Německu. „Tamní spotřebitelé budou i letos těžit z dobrých podmínek na trhu práce,“ uvedl.
Autobusů se vyrobilo více
Výroba autobusů se od ledna do března zvýšila o sedm procent na 1108 vozidel. Největší výrobce Iveco zvýšil produkci o sedm procent na 1008 vozidel a SOR rostl o 14 procent na 96 autobusů. Výroba nákladních aut reprezentovaná Tatrou se snížila o 59 procent na 163 vozů.
„U výroby nákladních automobilů a autobusů jde o výrobu na zakázku firemního sektoru, pro níž je na rozdíl od výroby osobních automobilů charakteristická velká krátkodobá volatilita,“ podotkl ekonom Pavel Mertlík z Vysoké školy Škoda Auto.
Produkce motocyklů v týnecké Jawě Moto poklesla o polovinu na 234 vyrobených strojů.