Loni se v EU poprvé od krize prodalo přes 15 milionů aut. Automobilový trh zrychluje už čtyři roky v řadě

Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii se loni navzdory slabšímu závěru roku zvýšil o 3,4 procenta na 15,1 milionu. Poptávka po automobilech se tak zvýšila již čtvrtým rokem po sobě. Vyplývá to z údajů, které zveřejnilo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Největší evropský a dosud i světový výrobce - koncern Volkswagen pak oznámil, že celosvětově loni zvýšil prodej o 4,3 procenta na rekordních 10,7 milionu vozů.

Počet registrací nových vozů v Evropské unii přesáhl 15 milionů poprvé od roku 2007, uvedlo evropské sdružení. Prodej osobních aut si zároveň udržuje růst od roku 2014. Předtím trh zažíval šestiletý pokles, kdy se počet nových registrací propadl nejníže za desítky let.

V uplynulém roce si dobře vedly všechny důležité evropské trhy, pouze v Británii počet registrací poprvé po šesti letech klesl, a to o 5,7 procenta. Německo zaznamenalo podprůměrný růst o 2,7 procenta, zatímco ve Francii se počet registrací zvýšil o 4,7 procenta. Nejlépe se ale dařilo italskému trhu (+7,9 procenta) a dobře si vedlo také Španělsko (+7,7 procenta).

Dobrý výsledek nezkalil ani závěr roku. V prosinci totiž kvůli nižšímu počtu pracovních dní ve srovnání s předchozím rokem prodej zaznamenal pokles o 4,9 procenta na 1,09 milionu.

V prosinci byla statisticky úspěšná francouzská skupina PSA, která zvýšila prodej o 60,7 procenta. V číslech už však byly na rozdíl od předchozího roku zahrnuty údaje z loňské akvizice značek Opel-Vauxhall. Růst o 5,7 procenta zaznamenala automobilka BMW.

Volkswagen hlásí celosvětový růst

Největší výrobce automobilů v Evropě koncern Volkswagen, jehož součástí je i mladoboleslavská Škoda Auto, pak zveřejnil výsledky za celý svět. Loni zvýšil prodej o 4,3 procenta na rekordních 10,7 milionu vozů. Dařilo se mu především ve východní Evropě, Číně a ve Spojených státech. Přestože v EU v prosinci vykázal koncern propad o 4,5 procenta, celosvětově vzrostl o 8,5 procenta na milion vozů, čemuž pomohl i čínský trh.

Už předloni německý koncern navzdory negativním dopadům emisního skandálu vystřídal japonského konkurenta Toyotu v čele světového automobilového trhu. Rivalové Toyota a Renault-Nissan zveřejní loňské údaje o prodeji svých aut na konci ledna a v únoru.

Škoda Auto již v dříve oznámila, že loni dodala svým zákazníkům rekordních 1 200 500 aut, což je o 6,6 procenta více než v předchozím roce. Milion aut překročila počtvrté v řadě. Největším trhem loni byla pro Škodu Čína s růstem o 2,5 procenta na 325 tisíc vozů.

Větší nárůst zaznamenala v rámci koncernu pouze divize značky Seat (14,6 procenta), MAN (11,6 procenta) a Scania (11,6 procenta). Mateřská značka VW loni vykázala růst o 4,2 procenta.