Žebříček prodejů aut ovládla Škoda, Karoq jí přinesl vítězství i v anketě Auto roku

V Česku se loni prodalo nejvíc nových vozů v historii (zdroj: ČT24)

Češi loni nakoupili rekordních 271 595 nových osobních aut. Je to o 4,6 procenta více než v roce 2016. Téměř 75 procent pořídili firemní zákazníci. Nejoblíbenější byly terénní vozy SUV s téměř čtvrtinovým podílem, následuje nižší střední třída s 21 procenty. Vyplývá to z informací, které zveřejnil Svaz dovozců automobilů.

Nejvíce, celkem 84 138 aut, prodala značka Škoda Auto, následuje Volkswagen s prodejem 26 942 vozů a Hyundai s odbytem 21 420 aut. Nejprodávanější model byla Škoda Octavia, kterou si pořídilo 27 051 motoristů, následuje Škoda Fabia (21 281) a Škoda Rapid (12 407).

Podle analytika PwC Vojtěcha Opleštila táhl prodeje zejména ekonomický růst, doprovázený růstem platů a konjunkturou firem. „Letos očekáváme růst mezi třemi a osmi procenty na 280 až 293 tisíc prodaných vozů,“ uvedl. Podle jeho názoru bude růst zřejmě nižší než loni, protože ekonomika může narazit na některé své limity a navíc trh zřejmě dosáhl úrovně přirozené obnovy vozového parku.

Registrace nových vozidel v ČR v roce 2017
Zdroj: Svaz dovozců automobilů

Škoda bodovala i v Anketě Auto roku 2018. Vítězem se v Česku stal Karoq. Ve finále hlasování porazil BMW řady 5, Kiu Stinger, Opel Insignia a Subaru Impreza. 

Celkem automobilky do letošního ročníku soutěže přihlásily 34 novinek. Loni vyhrála Škoda Kodiaq, což je větší SUV mladoboleslavské značky. Celkově Škoda získala titul počtvrté v řadě za sebou.

obrázek
Zdroj: ČT24

Karoq, který je nástupcem prvního SUV od Škody Yeti, se začal prodávat loni v říjnu. Vyrábí se ve východočeských Kvasinách. Proti svému předchůdci se Karoq prodloužil o 16 centimetrů na 4,38 metru, šířka je 1,84 metru, tedy o 3,5 cm více. Zavazadlový prostor se zvětšil o 106 litrů na 521 litrů. Zatím si jej v Česku objednalo přes šest tisíc lidí.

U nákladních aut se nejlépe prodával Mercedes-Benz

Tuzemští zákazníci nakupovali stále více aut s benzinovým motorem. Jejich podíl přesáhl 58 procent, což je o čtyři procentní body meziročně více. Naopak diesely zaznamenaly pokles o pět procentních bodů na 38 procent.

Dovoz ojetých osobních aut se loni zvýšil o čtyři procenta na více než 170 tisíc vozů. Podíl vozů starších deseti let přitom přesáhl 53 procent.

Registrace nových nákladních aut klesly o 9,5 procenta na 10 008 vozidel. Nejvíce prodal Mercedes-Benz (2178) následovaný značkami MAN (1776) a DAF (1410). Prodej autobusů se snížil o více než pětinu na 804 vozidel. První je domácí Iveco Bus s prodejem 304 vozidel, druhý je rovněž tuzemský SOR a třetí Setra.

Poptávka po motocyklech loni klesla o desetinu na 16 045 strojů. Nejprodávanější byla Honda s 2643 prodanými motocykly, následuje Yamaha s 1118 stroji a BMW, které prodalo 802 motocyklů.

Prodej lehkých užitkových aut se zvýšil o 0,8 procenta na 19 398 vozů. První Peugeot prodal 3050 aut, druhý je Fiat s prodejem 2817 aut a třetí Ford prodal 2285 vozů. Nejprodávanější dodávkou byl Peugeot Boxer.