Škoda Auto investuje v příštích pěti letech do alternativních pohonů a nových služeb mobility zhruba dvě miliardy eur, tedy přes 50 miliard korun. V roce 2025 chce mít deset modelů na elektrický pohon, z toho šest čistých elektromobilů. Před zahájením ženevského autosalonuto uvedl předseda představenstva Bernhard Maier.
Škoda Auto se do elektromobilů vrhne po hlavě, chystá investice za 50 miliard
„V příštích dvou letech uvedeme 19 zcela nových modelů. Jedním z nich bude Vision X,“ uvedl Maier. Vůz Vision X je první škodovka vybavená hybridním pohonem kombinujícím benzinový motor s elektromotorem a pohonem na zemní plyn CNG. Moderně uspořádaný hybridní systém zajišťuje rychlou odezvu a nízké hodnoty emisí. Kapacita kompaktních akumulátorů stačí k tomu, aby Vision X ujel na čistě elektrický pohon vzdálenost až dva kilometry.
Pro německý ekonomický deník Handelsblatt Maier také řekl, že hledá možnosti, jak navýšit roční výrobní kapacitu. Firma by v závodě v Mladé Boleslavi ráda využívala sobotu jako plnohodnotný pracovní den, tedy zavedla 18směnný systém, který ale odboráři zásadně odmítají. Nelze ale vyloučit ani investici do zcela nového závodu mimo Českou republiku.
Kdyby firma mohla zavést v Mladé Boleslavi 18směnný systém, roční výrobní kapacita by se zvýšila o 75 tisíc vozů. „Pokud to nebude možné, bude složité, abychom už naplánovaný růst značky Škoda významným dílem pokryli i našimi českými závody,“ uvedl.
Do poloviny příštího desetiletí chce Škoda podle Maiera ročně vyrábět až dva miliony vozů. V současnosti je to přes jeden milion. Vozy Škoda se v současnosti vyrábějí v 15 výrobních závodech, z toho tři jsou v České republice.
Škoda chce také investovat do mladoboleslavského regionu. „Zvažujeme zřízení rozvojového fondu pro město a region, který by mohl disponovat dvoucifernou částkou v milionech eur. Spolu s městem a státem chceme zajistit prostředí, v němž stojí za to žít. Jedná se přitom o zásadní projekty v oblasti infrastruktury, například o zlepšení silniční sítě, zvýšení počtu mateřských škol, o nové byty nebo například o nemocnici,“ řekl Maier. Firma podle něj zanedlouho zahájí na toto téma jednání s městem i se státem.
Pokračuje vyjednávání o růstu mezd
Ve firmě v současnosti běží kolektivní vyjednávání s odbory o mzdách. Škoda zaměstnancům nabídla růst mezd o 15 procent během 27 měsíců a další jednorázové platby. Škoda ale zvýšení platů podmiňuje právě dohodou o možném rozšíření využití atypických směnných systémů v závodě v Mladé Boleslavi. Předseda podnikové rady Jaroslav Povšík proto nabídku Škody označil za „velkou bachratou nulu“, nabídka podle něj odpovídá požadavkům odborů na zvyšování mezd během jednoho roku.
Škoda Auto, jeden z největších zaměstnavatelů v Česku, je součástí německého koncernu Volkswagen. Ve třech výrobních závodech v Česku zaměstnává zhruba 30 tisíc lidí. Vyrábí také v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, a na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s místními partnery. Automobilka loni dodala rekordních 1 200 500 aut.