O osudu Kodiaqu a Superbu se zřejmě rozhodne do konce měsíce, uvedl šéf Škody Schäfer

84 minut
Byznys ČT24 Speciál (5. listopadu)
Zdroj: ČT24

Škoda Auto chce příští rok představit novou Fabii i plně elektrizovaný vůz na platformě enyaq, uvedl předseda představenstva automobilky Thomas Schäfer v exkluzivním rozhovoru pro Byznys ČT24 přesně po 100 dnech ve funkci. Šlo o jeho první rozhovor pro média od nástupu v Česku počátkem srpna. Zároveň řekl, že o tom, kde se bude vyrábět Kodiaq a Superb, by se mohlo rozhodnout do konce tohoto měsíce.

Schäfer v rozhovoru zmínil nedostatečnou výrobní kapacitu, kterou má Škoda Auto v Česku. Kdyby byla větší o 120 tisíc vozů, tak by je rádi a dobře prodali, podotkl. 

„Ne, momentálně nebudeme stávět žádný nový závod,“ zdůraznil s tím, že potřebnou kapacitu je nutno najít v některých dosud nevyužitých závodech v zahraničí. Jako příklad zmínil Indii či závody v Rusku. Možností je také využít některé sdílené závody v rámci koncernu Volkswagen.

Bylo by mýtem si myslet, že vše zůstane stejné jako doposud, upozornil předseda představenstva. Přesuny výroby se mohou dotknout každého modelu. O osudu Kodiaqu či Superbu se bude jednat na blízké konferenci koncernu Volkswagen, jehož součástí Škoda Auto je. Rozhodnout by se mělo zřejmě do konce tohoto měsíce. „Jsem opravdu obezřetným optimistou, že toto rozhodnutí bude v náš prospěch.“

Počátkem září uvedl odborový předák mladoboleslavské Škody Auto Jaroslav Povšík, že výroba Superbu se má podle jeho informací přesunout do závodu Volkswagenu v Bratislavě, výroba Kodiaqu do Německa a výroba Seatu Ateca, jenž se vyrábí v české Škodě, se má přestěhovat do Španělska. Označil to tehdy podle agentury ČTK jako „tažení proti Škodě,“ a snahu o přesun jejích modelů do levnějších tříd.

Schäfer označil informace o směřování k lacinějším značkám (spojované s ředitelem Volkswagenu Herbertem Diessem) za velké nepochopení. Podle něho se naopak nejvyšší vedení Volkswagenu domnívá, že mladoboleslavská automobika má největší růstový potenciál v rámci koncernu. Dokládal to na tom, že jí byla svěřena odpovědnost za celý koncern v Rusku, v severní Africe a Indii.

„Byli jsme doposud velmi úspěšní, ale musíme vstupovat na nová odbytiště a zvyšovat výrobu. Pokračujme v tom, co umíme, a zároveň hledejme nové příležitosti,“ uvedl. Také zmínil, že automobilka chce, aby její modely Kamiqu, Karoqu či třeba Fabie byly cenově dostupnější i pro lidi, kteří mají hluboko do kapsy.

Určitě nechceme dělat levná auta, jenom chceme zajistit, aby naše modely byly dostupnější.
Thomas Schäfer
předseda představenstva Škody Auto

Na snížení emisí je méně času

Předseda představenstva Škody Auto zmínil, že automobilka letos splní (hybridy, elektrobateriemi, elektromobily) náročné emisní cíle, možná je i trochu překoná. Zároveň se domnívá, že se v Česku budou vyrábět oba typy pohonů (tradiční spalovací i pro elektromobily) v jednom závodu. 

Zdůraznil, že pro automobilku není jiná alternativa, než tyto emisní cíle splnit, aby přežila tlak a požadavky z Nového zeleného údělu (Green Deal) Evropské unie. V krátkodobém i střednědobém horizontu bude podle něho budoucnost jedině „elektromobilní“.

„Kriticky musíme revidovat předchozí plány, mysleli jsme, že budeme mít (na přízpůsobení) více času, ale aspoň víme, kam směřujeme,“ zmínil.

Od české vlády by uvítal, pokud by podporovala rozvoj infrastruktury, například trh dobíjecích stanic. Automobilka o jeho rozvoji jedná jak s kabinetem, tak i se soukromými investory a sama se ho také snaží rozvíjet.

K ukončení projektu malého elektrického auta Citigo řekl, že firma nikdy nevěřila, že bude tak úspěšný. „Je v podstatě vyprodané.“ Popřel spekulace, že bylo dotované, auto naopak bylo loni i letos velmi úspěšné. Škoda ale podle něj potřebuje větší baterie pro Enyaq a hybridní vozy. „Zkrátka už nejsme schopni přijímat nové objednávky, což je v zásadě takový komfortní problém.“

Určitě budeme potřebovat malé elektrické auto, zdůraznil Schäfer s tím, že se na takových plánech pracuje. Možná za dva tři měsíce bude vědět více. Dodal však, že vývoj takového vozu nějaký čas trvá.

V druhé polovině roku 2021 přijde plně elektrizovaný vůz na platformě Enyaq, naznačil bez dalších podrobností. Z budoucích projektů zmínil například novou fabii v příštím roce („zamíchá kartami“) či výrobu SUV v Indií, odkud by se mělo exportovat na další trhy.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Čína výrazně zvýší cla vůči USA, doma intervenuje

Čína zvýší od čtvrtka reciproční cla vůči USA na 84 procent. Uvedlo to podle agentury Reuters čínské ministerstvo financí. Původně je Peking avizoval pouze ve výši 34 procent. Americký prezident Donald Trump nastavil cla vůči Číně nově na 104 procenta. Ministr financí USA Scott Bessent označil čínskou odvetu za nešťastnou. Evropské trhy se v reakci na krok asijské velmoci opět propadly.
13:28Aktualizovánopřed 10 mminutami

Investoři utíkají od klíčových amerických dluhopisů

Na trzích kvůli nervozitě způsobené zaváděním amerických cel prudce klesají i ceny amerických státních dluhopisů, ve středu přitom ztráty ještě prohlubují. To je znamením, že se investoři zbavují i těch nejbezpečnějších aktiv. Krize na trzích tak nabírá znepokojivý směr k nuceným výprodejům a k útěku do bezpečí hotovosti, uvádí Reuters.
09:12Aktualizovánopřed 36 mminutami

Musíme se chránit před záplavou levného zboží z Číny, uvedl Fiala

Celní válka by poškodila všechny, proto je třeba dál jednat, ale také učinit kroky k ochraně českých firem. Po jednání vlády to uvedl premiér Petr Fiala (ODS). Oznámil vznik pracovní skupiny, která bude sloužit k předávání všech informací ohledně cel a dalších kroků Evropy a umožní vládě i podnikatelům rychle reagovat. Potřeba je také hledat nové trhy, odstraňovat bariéru na vnitřním trhu EU a chránit se před záplavou levného čínského zboží, řekl premiér.
11:33Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Hledáme nové trhy, řekl Jurečka. Koten kritizoval odchod z Ruska

Česko hledá nové trhy v rychle se rozvíjejících zemích v Asii, Africe či Jižní Americe, aby zajistilo alternativní odbytiště. Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL) to uvedl v souvislosti s novými americkými cly v Událostech, komentářích, které moderovala Tereza Řezníčková. Poslanec SPD Radek Koten kritizoval, že Unie odešla z ruského trhu. Situaci by podle něj výrazně zlepšilo zrušení Green Dealu.
před 4 hhodinami

Nesmíme rozpoutat hysterii, výsledkem musí být dohoda s USA, míní Vlček

Je velká vůle nesedět s rukama v klíně, přijít s konkrétní reakcí, uvedl v Interview ČT24 s moderátorem Danielem Takáčem ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček (STAN) v souvislosti s odvetnými cly ze strany Evropské unie na americké zboží. Dodal, že balík, se kterým nyní Evropa přichází – zavedení cel na hliník a ocel – je první reakcí. „Zároveň ale říkáme, že nesmíme rozpoutat hysterii a jít do celní války. Výsledkem musí být dohoda,“ podotkl.
před 5 hhodinami

Začínají platit Trumpova plošná cla

Počínaje středou začínají Spojené státy vybírat cla, která americký prezident Donald Trump označil za reciproční. Vztahují se na země, s nimiž mají USA podle Washingtonu vysoký obchodní deficit. Například u dovozu zboží z EU clo činí dvacet procent, u dovozu z Číny v souhrnu už 104 procenta. Země, na které se nevztahují tato individuální cla, platí až na výjimky základní desetiprocentní clo. Vlády některých zemí už daly najevo ochotu vyjednávat, ale slibují také odvetu.
05:30Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Americké akcie po přechodném růstu opět skončily ve ztrátě

Americké akciové burzy se v úterý znovu propadly do ztrát. Na začátku obchodování si přitom připisovaly až tři procenta, čímž aspoň částečně mazaly rozsáhlé propady, které jim v uplynulých dnech způsobily obavy z negativních hospodářských dopadů celní politiky prezidenta USA Donalda Trumpa. Později však převážil negativní dopad Trumpova oznámení, že od středy zvýší cla na dovoz z Číny do USA na celkem 104 procent.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Tuzemské firmy chtějí posílit vazby v západní Africe, region navštívil Pavel

České firmy chtějí obnovit své projekty v Ghaně. Většinu z nich před třemi lety zastavila finanční krize a platební neschopnost západoafrického státu. Zajímají se o výstavbu mostů a nemocnic nebo spolupráci v oblasti obrany a bezpečnosti. Pomoci k novým vazbám má také cesta prezidenta Petra Pavla, který navštívil i Mauritánii a tamní českou jednotku.
před 18 hhodinami
Načítání...