Thomas Schäfer se stal šéfem Škody Auto s okamžitou platností

Novým předsedou představenstva automobilky Škoda Auto se stal s okamžitou platností Thomas Schäfer, dřívější generální ředitel jihoafrického zastoupení Volkswagenu. Schäferovo zvolení společnost Škoda Auto oficiálně potvrdila. Funkce  se Schäfer ujímá už v pondělí. Analytici očekávají, že nový šéf zřejmě pozmění směřování automobilky směrem k levnějším třídám vozů, a předpokládají i úsporná opatření.

Thomas Schäfer
Zdroj: ČTK/PR/Volkswagen AG

Nově zvolený předseda představenstva nahradí Bernharda Maiera, který končí v čele společnosti po necelých pěti letech.

Padesátiletý Schäfer nastoupil do vrcholového managementu Volkswagenu v roce 2012. Od roku 2015 je generálním ředitelem jihoafrického zastoupení s působností i pro celý subsaharský africký region. Je také prezidentem Africké asociace výrobců automobilů (AAAM).

V posledních dnech se jako o možném Maierově nástupci spekulovalo mimo jiné o Martinu Jahnovi, který v těchto dnech skončil jako výkonný viceprezident pro prodej a marketing jednoho ze společných podniků skupiny Volkswagen v Číně.

Podle předsedy podnikové rady Jaroslava Povšíka zatím není jasné, kam Schäfer automobilku nasměruje. „Je to pro mě takzvaně králík vytažený z klobouku, o kterém jsem prakticky nikdy neslyšel. Pochází z Jižní Afriky, v rámci značky se tomu říká větší dílna, je to něco menšího než Kvasiny,“ řekl Povšík. „Před měsícem jsem s ním mluvil, položil jsem mu otázku číslo jedna, jestli přichází Škodu ztlumit, nebo rozvíjet. A on řekl: Vždycky hraju za tým, kde jsem kapitánem,“ uvedl Povšík.

Maier byl do vedení největší tuzemské automobilky povolán v listopadu 2015. Škoda za jeho éry uvedla na trh SUV modely Kodiaq, Karoq nebo Kamiq a zaměřila se na elektromobilitu, digitalizaci a konektivitu.

Ředitel Volkswagenu Herbert Diess nedávno pro list Frankfurter Allgemeine Zeitung řekl, že Škoda co do objemu prodaných aut „není dostatečně agresivní“ v konkurencí s Korejci a Francouzi. Automobilka musí podle něho posílit pozice v segmentu cenově výhodných aut. 

Nový šéf pozmění směřování Škody k levnějším autům, míní analytici 

Nový šéf přichází do tuzemské automobilky podle analytiků v nelehké době. „Automobilka utrpěla těžkou ránu zásahem pandemie covidu-19 a v nejbližších měsících se bude stále s touto složitou situací vypořádávat,“ uvedl analytik společnosti Cyrrus Petr Pelc. Podle něj lze od nového vedení čekat úsporná opatření v rámci hospodaření společnosti, včetně omezování mzdových nákladů.

Hlavním úkolem Schäfera bude podle oslovených analytiků pozměnit další fungování automobilky. Vedení koncernu Volkswagen, do něhož Škoda Auto patří, si totiž přeje, aby česká automobilka méně konkurovala prémiovým značkám koncernu, jako jsou Volkswagen nebo Audi, a více se zaměřila na levnější vozy. „Měla by tak konkurovat například Dacii či Fiatu,“ uvedl Radek Pecák z Deník.cz.

Přechod k agresivnější strategii v segmentu levnějších aut může být podle analytika společnosti Natland Petra Bartoně z krátkodobého hlediska výhodný, protože lidé budou zvlášť při prohloubení krize na autech šetřit. Dlouhodobě však jako klíčové vidí plány, se kterými Schäfer do automobilky přichází v souvislosti s rozvojem elektrických aut.

Video Nový šéf Škoda Auto
video

Šéfredaktor Autoweek.cz Rybecký: Schäfer má zkušenost se zahajováním výroby v nových závodech

Zdroj: ČT24

V osobě nového šéfa vidí i snahu o větší centralizaci v řízení Škody, což je podle Bartoně možné odvodit i z nejmenování „místního“ Martina Jahna, o kterém se po odvolání Meiera v souvislosti s pozicí šéfa automobilky také spekulovalo. Jahn nedávno skončil jako výkonný viceprezident pro prodej a marketing jednoho ze společných podniků skupiny Volkswagen v Číně.

Jako manažera s rozsáhlými zkušenostmi z výroby a rozvíjejících se trhů hodnotí Schäfera Petr Knap z poradenské společnosti EY. Podle něj může navázat na předchozí úspěšné kroky a firmu dál posunout. Čekají jej ale náročné výzvy spojené mimo jiné s poklesem poptávky po pandemii, poznamenal Knap.

Provozní zisk automobilky Škoda Auto se v prvním pololetí propadl kvůli pandemii koronaviru na 228 milionů eur (zhruba šest miliard korun) z 824 milionů eur před rokem. Tržby Škody Auto v pololetí meziročně klesly o více než čtvrtinu na 7,5 miliardy eur (196,5 miliardy korun).

Firma očekává postupné oživení trhu ve třetím čtvrtletí. Považuje za možné, že ve čtvrtém čtvrtletí se vrátí na loňskou úroveň.