Německý automobilový průmysl, klíčové odvětví největší evropské ekonomiky, čelí propadu tržeb. Firmy také propouštějí desetitisíce zaměstnanců. Zároveň výrobci aut musí investovat astronomické částky do elektromobilů, aby se vyhnuli obřím pokutám.
Německé automobilky pod tlakem mohutně investují a plně sází na elektromobily
Ve stejné továrně, kde se dříve vyráběly trabanty, se nyní pracuje na modelu ID.3. Elektromobil z východoněmeckého Zwickau má podle svých tvůrců vejít do historie jako dostupné auto, které převeze masy zákazníků z éry spalovaních motorů k elektromobilitě.
„V koncernu Volkswagen jsme odstartovali obří vlnu investic do elektromobility a digitalizace. V příštích letech to bude víc než 60 miliard eur,“ řekl šéf techniky a logistiky ve Zwickau Reinhard de Vries. Tato částka, v přepočtu zhruba 1,5 bilionu korun, přibližně odpovídá plánovaným příjmům českého státního rozpočtu pro letošní rok.
Podobné částky jako Volkswagen investují i BMW a Mercedes-Benz. Tlačí je k tomu nutnost. Od prvního ledna platí nové unijní normy. Vozy žádného z koncernů by v průměru neměly produkovat víc emisí, než kolik odpovídá spotřebě čtyř litrů benzínu na sto kilometrů. Vysokým pokutám se proto vyhnou jen když dokážou prodávat elektromobily po statisících.
Volkswagen tak nyní plně sází na elektromobily a své dodavatele, včetně těch českých, otevřeně varuje. „Kdo se nepřizpůsobí, bude patřit mezi poražené,“ řekl šéf nákupu firmy Stefan Sommer.
Elektromotory mají méně součástek než spalovací motor, což představuje méně práce. Podle odhadů by jejich nástup mohl jen v Německu znamenat ztrátu 125 tisíc pracovních míst. V továrně ve Zwickau se tento trend zatím nepotvrdil. „Chceme zachovat stávající počet pracovních míst,“ uvedl Tom Sklarek z VW.
Německé automobilky musí bojovat i s novou konkurencí. Stavbu obří továrny nedaleko Berlína ohlásil výrobce elektromobilů Tesla. Mezi matadory branže by mohly vtrhnou také technologické firmy jako Google nebo Apple.