Hlavní turecký výrobce autobusů bude spolupracovat se Škodovkou

Skupina PPF, vlastník plzeňské strojírenské skupiny Škoda Transportation, získala poloviční podíl v podniku Temsa, hlavním tureckém producentovi autobusů a lehkých nákladních aut. Akvizice byla podle plzeňské firmy uzavřená minulý týden. Škoda Transportation teď připravuje obchodní a produktovou strategii vzájemné spolupráce na jednotlivých trzích, řekl prezident Škody Transportation Petr Brzezina.

Pro plzeňského výrobce tramvají, trolejbusů, vlaků a vozů metra je turecký trh zajímavý. Desítky jeho tramvají tam jezdí ve dvou městech. „Je to příležitost pro další rozvoj našich moderních a ekologických produktů,“ uvedl Brzezina.

Podle webových stránek vyrábí ročně Temsa v závodě v Adaně přes deset tisíc autokarů, autobusů a lehkých nákladních vozů. Působí téměř na sedmdesáti trzích světa včetně USA, Velké Británie, Francie, Německa a Itálie. Pro sériovou výrobu má připravené dva různé elektrické autobusy.

Flotila 14 škodováckých bateriových tramvají v tureckém městě Eskişehir podle mluvčího Škody Michala Tobrmana najezdila za dva roky dva miliony kilometrů. Hodnota kontraktu, uzavřeného v září 2016, dosáhla tehdy 700 milionů korun.

Nízkopodlažní vozy, které pojmou až 276 cestujících, jsou vybavené výkonnými trakčními bateriemi pro jízdu na trasách bez trolejí. „Garanční služby tam zajišťuje stálá servisní skupina našich specialistů, kteří spolupracují s kolegy z tamního dopravního podniku,“ uvedl manažer servisu Škody Transportation Matěj Mottl.

Nízkopodlažní škodovácké tramvaje jezdí už šestým rokem také ve městě Konya

Plně nízkopodlažní škodovácké tramvaje ForCity Classic vozí už šestým rokem cestující v dalším tureckém městě Konya, kam Škoda Transportation dodala 60 tramvají a 12 tramvají s bateriovým pohonem. Kontrakt z roku 2013 za více než 3,4 miliardy korun byl jednou z nejvýznamnějších exportních zakázek skupiny na tramvaje.

„Také díky bateriovým tramvajím je jméno naší společnosti čím dál častěji pozitivně skloňováno mezi tureckými dopravními podniky. Turecký trh kolejových vozidel je předmětem naší dlouhodobé soustavné obchodní činnosti,“ řekl ředitel servisu Radek Elhota. Projekt beztrolejové tramvaje, který připravilo město Konya na trati Alaaddin-Soud, získal ocenění například v soutěži projektů hromadné dopravy Mezinárodního sdružení dopravních podniků. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Pavel podepsal flexinovelu zákoníku práce i mediální novelu

Prezident Petr Pavel podepsal šest nových zákonů, mezi nimi i takzvanou flexinovelu zákoníku práce a mediální novelu, která upravuje výši televizních a rozhlasových poplatků, ty se zvýší v květnu. Flexinovela zákoníku práce mění například zkušební dobu pro zaměstnance nebo povinnosti zaměstnavatelů v případě odchodu zaměstnance na rodičovskou dovolenou. Změny přinese patrně od června.
25. 4. 2025

Trump podepsal exekutivní výnos zaměřený na podporu hlubokomořské těžby

Šéf Bílého domu Donald Trump ve čtvrtek večer podepsal exekutivní výnos zaměřený na podporu hlubinné těžby na mořském dně. Informovala o tom agentura Reuters, podle níž je tento krok součástí Trumpovy snahy zlepšit přístup Spojených států k niklu, mědi a dalším kritickým nerostům, které se hojně využívají v celé ekonomice.
25. 4. 2025

Trump naznačil zmírnění přístupu ke clům na čínské zboží

Prezident USA Donald Trump nasadil tento týden smířlivější tón u amerických cel na dovoz z Číny a naznačil, že by mohla značně klesnout. Před časem byla zvednuta až do výše 145 procent, na což pak Peking odpověděl odvetným tarifem ve výši 125 procent. Na náznak případné změny amerického postoje reaguje Čína zatím odtažitě a za řešení považuje úplně zrušit všechna jednostranná celní opatření na ni uvalená. Zároveň přitvrzuje například vůči výrobci letadel Boeingu. Čínské sociální sítě pak výsměšně komentují chystaný Trumpův krok, který považují za slabost.
24. 4. 2025

Rozumím důvodům, proč Trump činí dané kroky, ale ne způsobu, říká Dlouhý

Nevytýkejme Donaldu Trumpovi, že on svoji představu projektuje do obchodní politiky. To my jsme v uplynulých letech dělali také. To, že to podle mého osobního názoru dělá špatně, je věc druhá, uvedl v Interview ČT24 s moderátorkou Terezou Řezníčkovou prezident Asociace evropských obchodních a průmyslových komor Vladimír Dlouhý. Dodal, že Evropa si za poslední roky také projektovala své představy například o tom, jak musí obchod respektovat lidská práva či klima. Podotkl, že má určité pochopení a rozumí důvodům, proč Trump činí dané kroky týkající se například cel a vzájemného obchodu, ale nerozumí způsobu. „Nástroje, které používá, jsou špatné pro nás, ale obávám se, že dlouhodobě a střednědobě nebudou dobré ani pro Spojené státy,“ dodal.
24. 4. 2025Aktualizováno24. 4. 2025

Antimonopolní úřad definitivně zamítl rozklad EDF proti tendru na Dukovany

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) definitivně zamítl rozklad francouzské společnosti EDF proti průběhu tendru na výstavbu jaderných bloků v Dukovanech. Průběh soutěže a výběr korejské firmy KHNP byly podle úřadu v pořádku. Řízení o tendru tím končí. ČEZ tak už může s Korejci uzavřít finální smlouvy o výstavbě, podpis se očekává v příštích týdnech, informoval předseda ÚOHS Petr Mlsna. KHNP i ČEZ rozhodnutí uvítaly. EDF nechtěla rozhodnutí komentovat.
24. 4. 2025Aktualizováno24. 4. 2025

Německá vláda snížila odhad letošního růstu hospodářství, počítá se stagnací

Německá vláda znovu snížila odhad letošního růstu německého hospodářství. Nyní počítá s nulovým růstem, tedy se stagnací, oznámil dosluhující ministr hospodářství Robert Habeck. Hlavním důvodem je podle něj obchodní politika amerického prezidenta Donalda Trumpa. Na konci ledna německá vláda odhadovala letošní růst na 0,3 procenta, loni v říjnu ještě na 1,1 procenta. Pokud se výhled potvrdí, nezaznamenalo by Německo hospodářský růst tři roky po sobě.
24. 4. 2025Aktualizováno24. 4. 2025

Minimální mzda by mohla vzrůst o osmnáct set korun

Minimální mzda by mohla příští rok vzrůst o 1800 korun měsíčně na 22 600 hrubého. Podle nové prognózy ministerstva financí to spočítala ČT. Vláda loni schválila zákon, podle něhož má nejnižší možný výdělek do roku 2029 postupně vzrůst na 47 procent toho průměrného. ODS a TOP 09 to vnímají jako jeden z největších koaličních kompromisů, který musely udělat.
23. 4. 2025

Třinecké železárny posouvají plán na dekarbonizaci

Hutní podnik Třinecké železárny dokončí stavbu elektrické obloukové pece, která je klíčovým prvkem pro změnu v technologii výroby oceli, nejdříve v roce 2030 místo plánovaného roku 2028. Firma na její výstavbu nemá peníze a dotace, které by získala, nestačí. Jednat chce proto s českou vládou a s Evropskou unií o zajištění podpory. Třinecké železárny jsou posledním výrobcem oceli v tuzemsku.
23. 4. 2025Aktualizováno23. 4. 2025
Načítání...