Start-upový výrobce 3D tiskáren Prusa Research se loni dostal mezi deset nejrychleji rostoucích firem v regionu Evropy, Afriky a Blízkého východu. Zakladatel firmy Josef Průša v pořadu Byznys ČT24 řekl, že jeho přáním je, aby jeho firma přetrvala po další generace. Většina českých start-upů je buď ve stadiu zrodu, nebo naopak v úpadku, jen několik stovek jich funguje. Průša zdůrazňuje důležitost byznysplánu – aby lidé po dvou letech snažení nezjistili, že jejich nápad není ekonomicky udržitelný.
Důležitý je byznysplán, upozorňuje zakladatel úspěšného start-upu Prusa Research
V Česku už vzniklo odhadem třináct set start-upů. Z tohoto počtu funguje přibližně 550. Jejich zakladatelé jsou nejčastěji lidé ve věku od dvaceti do čtyřiceti let. Většinou se tyto firmy točí kolem počítačových a internetových technologií.
Podle Aspen Institute Prague nabízí software 28 procent start-upů, webové služby dalších 21 procent a mobilní aplikace 17 procent. Menší část se pak věnuje třeba výzkumu a zpracovávání dat. V menšině je tak firma Prusa Research, která vytváří hardware.
„Mrzí mě, že není pořádně zastoupená výroba nebo něco fyzičtějšího než aplikace nebo služby,“ podotkl. Podle něj je vidět, že se nápady začínajících firem hodně často překrývají.
Pokud nápad nemá ekonomické uplatnění, může tak přijít vniveč. „Myslím, že často start-upy selhávají, že si lidi pořádně neudělají ani byznysplán. Mají nějaký nápad, jsou nadšení a je pro ně hrozně nepříjemné udělat si analýzu. Mají strach, že zjistí, že v tom není žádný byznys. Dva roky pak na tom pracují, než zjistí, že to není udržitelná myšlenka,“ řekl.
Malé firmy, které se označují jako start-up, ale nemají pořádně byznysplán, mohou podle něj navíc na fungující projekty házet negativní světlo.
Průša: Vydělávali jsme od začátku
Jedním z prvních problémů, který musí malí začínající podnikatelé řešit, jsou finance. Drtivá většina start-upistů dává peníze ze svého nebo jim pomáhá rodina a přátelé. Obracejí se i na takzvané andělské investory, kteří jsou nebo byli úspěšnými podnikateli a chtějí podpořit ty začínající. Zájem roste i o crowdfunding, kdy se několik osob najednou složí na potřebnou částku.
Prosadit se na trhu je ale náročné. Podle Aspen Institute Prague téměř padesát procent start-upů nevydělává vůbec nic. Přibližně čtvrtina začne vydělávat už během prvního roku podnikání, část z nich dokonce okamžitě – Průša podotkl, že je to i jeho případ.
„Použil jsem finance od rodiny. Když jsem začínal podnikat, už jsem tiskárny měl. Byl to jenom přerod do právní a funkční věci. Nakoupil jsem součástky, vyrobil tiskárny, prodal je, peníze zase investoval do dalších součástek. Vydělávali jsme od prvního měsíce,“ přiblížil.
Je jeho zbožným přáním, aby vyrostli do giganta na úrovni Facebooku. „Aby tady naše firma zůstala po další generace,“ dodal.