Daňové zatížení v tomto volebním období vzroste

3 minuty
Události: Daňové zatížení vzroste
Zdroj: ČT24

Celkové daňové zatížení v tomto volebním období vzroste, vyplývá z návrhu státního rozpočtu na příští rok. Celkové odvody mají stoupnout mezi lety 2021 a 2025 v poměru k HDP o čtyři desetiny procentního bodu, tedy o víc než třicet miliard.

Premiér Petr Fiala (ODS) po prvním jednání s členy Národní ekonomické rady vlády v listopadu 2022 sliboval, že jeho kabinet v tomto volebním období celkově nezvýší daně a odvody. „Vycházíme z programového prohlášení vlády, ve kterém jsme se zavázali, (...) že nebudeme zvyšovat celkové daňové zatížení občanů,“ prohlásil tehdy premiér.

Podle nových čísel ministerstva financí se ale tento závazek vládě splnit nepodaří. Celkové daňové zatížení lidí a firem od nástupu současné vlády do konce volebního období v příštím roce vzroste k HDP z 32,7 na 33,1 procenta. V absolutních číslech roku 2025 budou daně a odvody vyšší o víc než 33 miliard.

Dopady úsporného balíčku

Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) vysvětluje zvýšení celkového daňového zatížení snahou vlády snižovat rozpočtové schodky a zároveň úsilím pokrýt mimořádné výdaje, které přinesla vysoká inflace a energetická krize. „Jsou to pouze čtyři desetiny procenta. Myslím, že to je realistické, protože taky bychom si museli říct, jak rostly výdaje v ostatních kapitolách. Ta změna není zcela podstatná,“ okomentoval.

„Pokud chceme snižovat zadlužení této země, což my chceme, protože nechceme našim dětem odevzdat vyšší dluh, tak jsme také hledali cestu, jak rozumně posílit příjmy státu za cenu, že jsme některé daně zvýšili,“ hájí kabinet ministr práce Marian Jurečka (KDU-ČSL).

Celkové daňové zatížení vzrostlo v tomto volebním období hlavně v letošním roce. A to poté, co vládní koalice prosadila ve sněmovně úsporný balíček. Jen letos lidé zaplatí kvůli balíčku na daních a dalších odvodech o 35 miliard víc než loni. Zaměstnanci například nově platí ze mzdy nemocenské pojištění a majitelům bytů, domů či pozemků vzrostla daň z nemovitosti.

Kritika opozice

„Oni přeci slíbili, že budou velice šetřit na výdajové straně, šetřit provozní výdaje, slibovali desítky miliard,“ kritizuje šéfka poslanců ANO Alena Schillerová.

„Fialova vláda obelhala občany, protože slibovala, že nebudou zvyšovat daně. To zvyšování složené daňové kvóty je důsledkem zvyšování daní a zvyšování povinných odvodů,“ prohlásil předseda SPD Tomio Okamura.

Ministr financí uvažoval o tom, že kabinet v příštím roce celkové daňové zatížení oproti letošku sníží díky zrušení daně z neočekávaných zisků pro energetické firmy či banky. Nakonec ale od svého záměru ustoupil. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Důchodový účet zůstává v minusu, deficit se ale snižuje

Důchodový účet zůstává v hlubokém minusu. Vláda si loni musela na penze seniorů půjčit přes padesát miliard. I přesto jde o 22 miliard lepší výsledek než v roce předchozím. Podle kabinetu je postupné snižování i zásluhou opatření, která včetně zpomalení růstu penzí prosadila vládní většina. Opozice je vůči změnám kritická. Systém bude ztrátový i letos.
před 47 mminutami

Na rekvalifikaci může přispět Úřad práce, je ale třeba přihlásit se včas

Pokud lidé chtějí získat příspěvek na část rekvalifikací nebo na digitální vzdělávací kurzy, je podle Úřadu práce právě nyní nejvyšší čas se přihlásit. Podporu je totiž možné čerpat jen na takové vzdělávací aktivity, které zájemci stihnou absolvovat do konce září. Úřad jedná o možném prodloužení – stejně tak hledá i cesty, jak takovou formu vzdělávání podporovat dlouhodobě. Rekvalifikaci může Úřad práce uhradit i celou. Na vzdělávací kurz v digitálních dovednostech přispěje až 50 tisíc – student ale musí zaplatit minimálně osmnáct procent z celkové ceny.
před 20 hhodinami

Smrskflace reaguje i na demografii, lidé nechtějí velká balení, zaznělo v debatě

Ceny rostou, obaly se zmenšují. Jde o chipsy, čokolády či jogurty, jejichž objemy klesají. Za takzvanou „smrskflací“ je snaha producentů potravin promítnout zvýšené náklady do gramáže, shodli se v Událostech, komentářích agrární analytik Petr Havel a člen zemědělského výboru David Pražák (ANO). Výrobce ale k trikům mohou ponoukat i demografické změny.
21. 2. 2025

Svaz: Závazné dohody k dostavbě Dukovan zatím nejsou, jde jen o sliby

Žádné závazné dohody mezi českými firmami a korejskou společností KHNP, preferovaným dodavatelem nových jaderných bloků v Dukovanech, dosud uzavřeny nebyly. Uvedl to prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Jiří Nouza. Varoval, že účast českých firem na projektu může být velmi omezená. Šéf KHNP Whang Joo-ho v rozhovoru pro ČT na začátku roku uvedl, že předpokládá zapojení českého průmyslu do dostavby Dukovan ve „značné míře“. Deklarovaných šedesát procent dle něj platí, nebude to však hned od začátku.
19. 2. 2025Aktualizováno19. 2. 2025

PŘEHLEDNĚ: Změny v Nové zelené úsporám od 20. února

Program ministerstva životního prostředí Nová zelená úsporám (NZÚ) určený na pomoc domácnostem s energeticky úspornými renovacemi domů čekají výrazné změny. Ty se týkají pouze rodinných domů, podpora těch bytových bude pokračovat za stávajících podmínek. Příjem žádostí v podprogramech pro rodinné domy bude otevřen 20. února.
18. 2. 2025Aktualizováno18. 2. 2025

Green Deal přináší zdražování i stovky miliard na investice

Green Deal je dohoda 27 států Evropské unie o tom, jak rychle omezit pálení fosilních paliv a snížit produkci skleníkových plynů, které oteplují Zemi. Zelená dohoda pro Evropu přináší zdražení pro domácnosti, regulace pro firmy, ale také stovky miliard korun na investice. Tomu, co Green Deal vlastně obsahuje a kolik bude stát, se věnuje nový díl pořadu Bilance.
17. 2. 2025

Německé automobilky zaostávají, staly se tématem voleb

Německé automobilky budou v příštích letech propouštět, a to hlavně kvůli tomu, že v přechodu na elektromobilitu zaostávají za konkurencí. Před nadcházejícími volbami strany slibují, že odvětví pomůžou.
17. 2. 2025

Korejci zvažují obchodní loď na jaderný pohon

Jihokorejská loďařská společnost zveřejnila svoje plány na stavbu masivní kontejnerové lodi, která by nemusela řešit kolísavé ceny fosilních paliv ani se zdržovat čerpáním pohonných hmot. Nebyla by omezena ani délkou trasy, protože má být poháněna malým jaderným reaktorem. Pomoci by to mohlo i dekarbonizaci námořní dopravy.
17. 2. 2025
Načítání...