Naposledy trolejbusy vyjely v roce 1972 a přesně po padesáti letech se mají do Prahy vrátit. Zatímco jiná města tento způsob dopravy upřednostňovala, metropole vsadila na tramvaje, autobusy a metro. Podle projektového manažera pražského dopravního podniku Michala Andělka byla z dnešního pohledu chyba, že se hlavní město trolejbusů vzdalo, nyní má ale vzniknout řada nových linek.
Zbavovat se trolejbusů byla chyba, Praha chystá jejich návrat, říká Andělek z dopravního podniku
První trolejbusy se v ulicích Prahy objevily v roce 1936 a po válce pak přišel jejich největší rozmach. V padesátých letech bylo v provozu celkem třináct linek, již začátkem 60. let ale nastal útlum a v 70. letech trolejbusy zmizely z metropole úplně.
Podle Andělka k tomu došlo ze tří důvodů. Tím prvním bylo centrálně plánované hospodářství, kvůli kterému chybělo velké množství součástek důležitých pro stavbu trolejbusové sítě. Roli ale hrála i levná ruská ropa a zvolená koncepce veřejné dopravy, v rámci které bylo upřednostňováno nově vznikající metro.
Bezemisní doprava
„Z dnešního pohledu můžeme s jistotou říci, že to byla velká chyba,“ řekl Andělek. „Města, kde trolejbusová doprava dodnes v provozu je, mají velkou výhodu. Mají totiž dobrou vstupní základnu pro rozšiřováni bezemisní dopravy za poměrně nízkých vstupních nákladů,“ dodal s tím, že existující sít mohou použít jak pro rozšiřování trolejbusových tratí, tak pro elektrobusy.
Bezemisní doprava ve městě podle něj dává smysl i v případě, že je elektřina vyrobena spalováním uhlí v tepelné elektrárně. „My se snažíme o bezemisní dopravu tam, kde lidé žijí,“ vysvětluje a dodává, že elektrárny disponují daleko vyspělejší technologií – lze tak daleko lépe zachycovat zplodiny při výrobě elektřiny než ve městě. Připomněl také, že uhlí bude postupně ubývat, a vyráběná elektřina by proto měla být čím dál čistší.
Provoz první linky začne již v říjnu
Dopravní podniky připravuje v tuto chvíli deset trolejbusových linek, řekl Andělek. Již tento měsíc začne zkušební provoz linky 140 z Letňan do Čakovic, která bude v následujícím měsíci prodloužena až na Palmovku. Vozy budou z trolejí napájeny asi polovinu trati, zbytek pojedou na baterii.
Jako další v pořadí zprovozněna linka 119 z Nádraží Veleslavín na letiště. Elektřinou poháněné vozy by měly jezdit i na linkách 131, 134, 137, 176 a 191.