Za překročení rychlosti o víc než čtyřicet kilometrů v hodině by mohla hrozit vysoká pokuta a okamžité odebrání řidičského oprávnění. BESIP a dopravní policie to navrhují zapracovat do novely silničního zákona, která je nyní v připomínkovém meziresortním řízení. Nepřiměřená rychlost v souvislosti dalšími faktory patří mezi příčiny nejtragičtějších nehod, ročně při nich umírá až dvě stě lidí, což odpovídá čtyřicetiprocentnímu podílu na celkovém počtu obětí.
Za velké překročení rychlosti by mohla řidičům hrozit vysoká pokuta i odebrání průkazu
„Čtyřicet procent úmrtí na našich silnicích je kvůli nepřiměřené rychlosti. Její velmi vysoké překročení je objektivně vysoce nebezpečné,“ uvedl ředitel BESIPu Tomáš Neřold. Příkladem z posledních dní je nehoda, kdy muž ve vysoké rychlosti při předjíždění nezvládl řízení na mokré silnici a narazil do jiného auta. V něm zemřel čtyřicetiletý řidič a třicetiletá spolujezdkyně.
„Řada lidi, kteří sedlají silná auta, podléhá mylnému dojmu, že rychlost není nebezpečná a jestliže jedou o desítky kilometrů nad limit, tak je jasné, že je to vědomé,“ uvádí Roman Budský z Vize 0.
Za vysokou rychlost policisté ročně pokutují přes sto tisíc řidičů. V řadě případů ji překračují o víc než čtyřicet až padesát kilometrů v hodině. „V současné době nejsou víceméně sankcionováni tak, jak by bylo třeba, aby sankce splnila okamžitý výchovný účinek,“ říká ředitel dopravní policie Jiří Zlý.
Nízké sankce
Ve správním řízení teď řidičům hrozí pokuta pět až deset tisíc korun, pět bodů a zákaz řízení na šest měsíců až jeden rok. „Dnes se děje to, že se ti řidiči v podstatě smějí policii, protože řidič jede nebezpečně rychle a pak v jízdě pokračuje a snaží se čekat na správní řízení, které trvá velmi dlouho,“ vysvětluje Neřold.
Proto BESIP i policie navrhují tvrdší sankce, kdy by řidič zaplatil až pětadvacet tisíc korun, odebrali by mu šest trestných bodů a delší by byl i zákaz řízení. Navíc by rovnou přišel o řidičské oprávnění.
„Jednak je to primární prevence. Člověk, který to spáchal, si řekne, že příště musí být rozumnější. Když se o tom bude dostatečně hovořit veřejně, tak je to i všeobecná prevence,“ dodává Budský.
O zpřísnění sankcí za nepřiměřenou rychlost ale i dalších změnách v novele silničního zákona už tento týden jednali někteří poslanci a odborná veřejnost. Zákon je připravený přes tři roky, ministr dopravy Martin Kupka (ODS) nyní říká, že by se mohl dostat na jednání sněmovny na jaře.