Správa železnic chce elektrifikovat další tratě. Slibovaná úspora emisí ale vyvolává otázky

2 minuty
Události: Elektrifikace tratí
Zdroj: ČT24

Správa železnic chce po dvaceti letech opět začít více elektrifikovat svoje tratě. Chystá projekt na první tři tratě, které by se mohly dočkat trolejí, a to bez dalších velkých investic. Slibuje si od toho úsporu emisí a lepší podmínky pro dopravce, i přes to, že bez dostatečného provozu to může být spíše naopak.

Do Kladna nyní vedou koleje ze tří směrů, ani jedna trať však není elektrifikovaná. Není to zásadní problém, protože i tak vlaky do města jezdí, včetně těch nákladních. Už za pár let ale naopak troleje zřejmě povedou ze všech směrů. Kromě takzvané rychlodráhy se má přidat i trať z Kralup.

„Zpracovali jsme posouzení, ze kterého v tuto chvíli poběží projektová příprava pro tři úseky,“ avizuje ředitel odboru přípravy staveb Správy železnic Pavel Paidar. Kromě tratě z Kralup do Kladna se má elektrifikace nově týkat i spojení Zdic a Písku, tedy alternativní trasy z Prahy do Českých Budějovic. Projekt se vztahuje i na trasu z Havlíčkova Brodu do Hlinska.

Tratě vybrané k elektrifikaci
Zdroj: Správa železnic

Otázky o ekologickém přínosu

Všechny tyto spoje zjevně mají společný častý nákladní provoz i fakt, že zde jezdí jen lehké osobní vlaky, tvořené jednotkami RegioNova.

Ty váží ale jen zhruba čtyřicet tun, přitom nejlehčí srovnatelné elektrické vlaky váží asi 106 tun, což může ekologický přínos relativizovat. Přijít mohou i ztráty při přenosu proudu, hlavně v samotné troleji. Správa železnic to nepopírá. „Náš záměr je zvýšit kapacitu i pro nákladní vlaky,“ reagoval Paidar. 

Tratě vybrané k elektrifikaci
Zdroj: Správa železnic

Skutečná úspora emisí tedy bude záležet hlavně na tom, jestli se podaří přivést díky samotným drátům část nákladní dopravy ze silnic na koleje. Tento krok závisí na ekonomických podmínkách.

Realita je zatím taková, že za průjezd jednoho vagonu platí dopravci Správě železnic obvykle více, než kolik platí kamion na mýtném.  

Tratě vybrané k elektrifikaci
Zdroj: Správa železnic

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Nákup a provoz F-35 projdou koaličním auditem, řekla Schillerová

Smlouvy na nákup a provoz 24 nadzvukových letounů F-35 za zhruba 150 miliard i dosavadní platby projdou koaličním auditem. ČT to sdělila vicepremiérka a ministryně financí Alena Schillerová (ANO). Reagovala tím i na ministra obrany a jeho slova ze sociálních sítí SPD. Jaromír Zůna řekl, že jeho resort udělá analýzu i s možností výpovědi smlouvy. S tou ale hnutí ANO nesouhlasí. Další z vicepremiérů Karel Havlíček (ANO) už dřív řekl, že nákup F-35 je rozhodnutou věcí.
před 15 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 15 hhodinami

Babiš telefonoval s Trumpem, mluvili o migraci či Evropě

Premiér Andrej Babiš (ANO) v pátek telefonicky hovořil s americkým prezidentem Donaldem Trumpem. Na sociální síti X Babiš uvedl, že dlouho mluvili o válce, migraci, Evropě, visegrádské čtyřce či o návštěvě v Bílém domě, při které se politici spolu s manželkami Monikou a Melanií setkali v březnu 2019.
včeraAktualizovánopřed 19 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
včera v 10:43
Načítání...