Omezovat rychlost na třicítku se nechystáme, shodli se primátoři Brna, Ostravy a Prahy

24 minut
Události, komentáře: Debata primátorů o městské dopravě
Zdroj: ČT24

Stavba okruhů a investice do MHD jsou zásadní pro zlepšení dopravní situace ve městech, shodli se v pořadu Události, komentáře primátoři Brna, Ostravy a Prahy. Odmítli úvahy o plošném snížení maximální rychlosti, jak k tomu nedávno přistoupila Paříž.

Za rok stráví Pražané v kolonách 24 hodin. Primátor Prahy Zdeněk Hřib (Piráti) vysvětlil, že největší problém je v částech města, kde chybí vnější okruh. Připomněl, že jeho stavbu má na starosti stát.

Vyzdvihl naopak pokrok stavby vnitřního městského okruhu, kde Praha nyní dokončuje geotechnický průzkum a má hotový koncept územního rozhodnutí. „Měl by se stavět v roce 2029. Rozhodli jsme se strčit ten okruh pod zem, kdyby stavba vedla dle původních plánů po povrchu, byla by prakticky nepovolitelná. Sice to bude o něco dražší, ale aspoň se někdy povolí,“ uvedl. 

Ostrava se zdá být nejprůjezdnější –⁠ průměrná rychlost v tomto městě činí 40 kilometrů za hodinu, zatímco v Praze a Brně je to 32 kilometrů v hodině. Tamní primátor Tomáš Macura (ANO) si však lepší situaci v Ostravě nepřivlastňuje jako svoji zásluhu. Vysvětlil, že dopravní kostra města je tam robustnější, byla navržena na velké množství lidí.

Primátorka Brna Markéta Vaňková (ODS) věří, že v nejbližších letech bude lépe průjezdné také Brno, na velkém městském okruhu se tam již pracuje. Připomněla, že jde primárně o investici Ředitelství silnic a dálnic, nicméně město se na stavbě finančně podílí přibližnou částkou půl miliardy korun. Po mnoha letech se tak nyní staví na mnoha částech. Věří tomu, že jakmile bude velký městský okruh dobudován, situace bude lepší.

MHD

Macura uvedl, že se vedení Ostravy posledních přibližně šest let snaží budovat nejmodernější dopravní podnik v zemi. Ten je dle něj založen na moderních dopravních prostředcích vybavených klimatizací, wifi, nízkopodlažím či bezpečnostními kamerami. „Zvyšujeme rychlost na tramvajových tratích až na osmdesát kilometrů za hodinu. Tam, kde to jde, ekologizujeme dopravu, budeme mít první vodíkové autobusy. To vše pro to, abychom ukázali hlavně mladým lidem, že hromadná doprava je způsob řešení městských problémů,“ řekl. 

Vaňková řekla, že je Brno na tom s hromadnou dopravou obdobně jako Ostrava v tom, že ji také chtějí modernizovat, zpříjemnit, zavedli systém placení kartou přímo ve vozech, chtějí rozšiřovat tramvajovou síť: „Děláme vše pro to, aby se občané naučili více využívat hromadnou dopravu.“

Pařížskou cestou ne

V Paříži nedávno snížili na většině komunikací maximální povolenou rychlost na 30 kilometrů za hodinu. Dle Macury to na určitých místech města dává smysl. Některé úseky chtějí v Ostravě postupně pro auta dokonce zavřít. Stejnou cestou, jakou šla Paříž, ale jít rozhodně nechce.

Primátorka Vaňková také nepovažuje omezení rychlosti na 30 kilometrů v hodině v Brně za smysluplné. Dle ní si některé silnice vyšší rychlost zaslouží. 

Hřib k tématu omezování rychlosti řekl, že pražský magistrát rozhoduje o rychlosti jen na hlavních tazích. Uvedl, že se vedení snaží o rozšíření pravomoci magistrátu, aby mohl lépe koordinovat uzavírky. Ministerstvo dopravy to ale odmítlo.

Ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO), který byl rovněž hostem pořadu, na to odpověděl tím, že ministerstvo rozhodně neodpovídá za katastrofální dopravní situaci, která nyní v Praze je. Kritizoval magistrát, který dle něj staví s obrovskou dávkou naivity a stavby špatně plánuje, tudíž se nyní na začátku školního roku naakumulovaly. Také se dle něj nekombinují správně. Postěžoval si, že stát dává Praze nemálo zdrojů a ta má letos prý vyčerpáno pouhých 20 procent z nich. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Lidé si připomínají památku obětí předloňské tragédie na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomínají památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konají se ale i další akce, které pořádají spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
08:36Aktualizovánopřed 5 mminutami

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
10:15Aktualizovánopřed 48 mminutami

Na muniční iniciativu dali podle Lipavského dárci sto miliard

Na muniční iniciativu pro Ukrajinu dárci věnovali sto miliard korun, dvěma až třemi miliardami přispělo Česko, sdělil v pořadu Partie Terezie Tománkové v televizi CNN Prima News bývalý ministr zahraničí Jan Lipavský (za ODS).
před 3 hhodinami

Štědrovečernímu jídlu v restauraci dávají přednost lidé starší 40 let, místa už téměř nejsou

Na Štědrý den bude otevřená asi třetina gastronomických podniků v Česku, včetně restaurací. Vyplývá to z dat pokladního systému Dotykačka. V Praze bude v provozu dokonce až čtyřicet procent podniků. Restaurace, které ČT oslovila, hlásí prakticky plnou obsazenost. Popularitu návštěv 24. prosince potvrdil i prezident Asociace hotelů a restaurací Václav Stárek. Nejčastějšími hosty jsou lidé nad 40 let, většinou bez dětí.
před 7 hhodinami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 9 hhodinami

Vláda plánuje změny u dálničních známek

Až pět procent řidičů jezdí po dálnicích načerno. Pokutu zaplatí jen v případě, že je zastaví celníci. Nová vláda to plánuje změnit. „Nebudeme čekat, že to policisté budou řešit na místě, a budeme to posílat obsílkami,“ uvedl ministr dopravy Ivan Bednárik (za SPD). Loni celníci vybrali na pokutách za nezaplacené dálniční známky přes čtyřicet milionů. Letos bude částka podobná. Od Nového roku se také dálniční známky zdražují. Za roční ježdění po dálnicích zaplatí řidiči víc o 130 korun. Zdražují se i ostatní známky na méně dní, což je kvůli valorizaci a novým kilometrům dálnic. Nový kabinet plánuje zdražování zastavit, ale chystá i jiné změny. „Je tam také návrh na to, že přestaneme mít nulovou sazbu na elektromobily,“ dodal Bednárik.
před 9 hhodinami

České firmy už mají první smlouvy na Dukovany, další se čekají příští rok

Tuzemské firmy začínají sjednávat první kontrakty související s dostavbou jaderné elektrárny Dukovany. Jihokorejská společnost KHNP, která je bude stavět, registruje zájem i dalších českých podniků. Korejci musejí počítat se zvýšeným očekáváním tuzemských politiků, kteří budou chtít svěřit významnou část projektu českému průmyslu.
před 11 hhodinami

Firmy mohou opět získat úvěr se státní zárukou

Malé a střední firmy mohou po téměř dvouleté pauze znovu získat úvěr se státní zárukou. Peníze lze využít na provozní i investiční výdaje. Ministerstvo průmyslu a obchodu na program Národní záruka vyčlenilo 578 milionů korun, což umožní poskytnout až pět miliard. Resort očekává, že si je rozdělí zhruba tisíc podnikatelů. Žádosti přijímá Národní rozvojová banka. Ta v minulosti poskytla záruky v objemu padesáti miliard korun.
před 19 hhodinami
Načítání...