Neukáznění či zmatkující řidiči blokují sanitky a hasiče. „Situace je teď mnohem horší než před lety“

3 minuty
UDÁLOSTI: Záchranáři se při cestě na místo zásahu stále častěji setkávají s šoféry, kteří jim nedají přednost
Zdroj: ČT24

Cesty hasičů nebo sanitek k zásahům jsou čím dál náročnější. Jejich řidiči si stěžují, že jim ostatní doslova vjíždějí pod kola. Nouzové manévry musí provádět každý den i několikrát. Když se nepovedou a stane se dopravní nehoda, musí potom k požáru nebo pacientovi vyjet náhradní vůz, čím se ztrácejí cenné minuty.

Není to tak dávno, co hasiči pochválili civilní řidiče, že se jim na dálnicích častěji daří tvořit záchrannou uličku. Díky tomu je příjezd k nehodám a dalším událostem rychlejší a pro všechny bezpečnější. Jenomže hasiči či sanitky nejezdí jen po dálnicích. Na běžných silnicích, kde pro klasickou uličku ani není prostor, je podle řidičů hasičských vozů i zdravotnické záchranné služby situace naopak čím dál horší.

Nejnáročnější a nejnebezpečnější je pro hasiče a záchranáře bezpochyby jízda po extrémně vytížených silnicích, jako je třeba I/2 u Říčan. Události, které přinejlepším zavánějí nehodou, jsou na denním pořádku – například začne osobní auto předjíždět jiné, které ale zpomalilo a zajelo ke kraji silnice proto, aby udělalo prostor pro hasiče.

Řidič středočeských hasičů Milan Jirásek právě takovou situaci zažil koncem června, když jel s cisternou k požáru lesa. „Strhl jsem volant ke straně, začal jsem okamžitě prudce brzdit. Ale byl tam navíc problém, že v protisměru jela další auta,“ popsal okolnosti události, která jen těsně neskončila nehodou.

Hasiči mají – jen s malou nadsázkou – plný videoarchiv případů, kdy se střetu s jiným autem vyhnout již nedokázali. „Bylo zřejmé, že vozidlo uhýbá ke straně. Začalo uhýbat, ale na poslední chvíli si to rozmyslelo a vjelo zpět do jízdní dráhy hasičského auta, které nemělo šanci zastavit,“ popsal jeden takový mluvčí středočeského hasičského sboru Petr Svoboda.

Problémy s neukázněnými řidiči na denním pořádku

Podle řidiče Zdravotnické záchranné služby Zdeňka Vrány je řidičů, kteří dělají neočekávané manévry, mnohem více, než bylo před třinácti lety, kdy u záchranky začal pracovat. Jsou doslova na denním pořádku. „Za denní směnu máme osm výjezdů. Při dvou nám řidiči udělají manévr, který nečekáme,“ uvedl.

Hlavní roli při nečekaných manévrech jiných aut hrají fyzikální zákony. Plná hasičská cisterna potřebuje k zastavení byť jen z padesátikilometrové rychlosti patnáct až dvacet metrů a podobná je vzdálenost, kterou vůz ujede, než řidič stihne zareagovat.

Když přes snahu hasičů či záchranářů dojde k nehodě, je třeba vypravit náhradní vozidlo, což trvá drahocenné minuty, zatímco dál hoří nebo pacient trpí. I když k nehodě nedojde, ztrácejí řidiči nouzovými manévry čas. Když výrazně zpomalí nebo zcela zastaví, musí se zase rozjet, což není třeba u těžké cisterny naplněné navíc po okraj vodou samo sebou. U sanitky je potom rizikové i samotné prudké brzdění, které může ohrozit převáženého pacienta.

Jediné pravidlo: nepřekážet

Řidiči, za kterými se ozve zvuk sirény hasičského nebo sanitního vozu, by tedy měli dodržovat hned několik pravidel, i když je lze shrnout do jednoho: nepřekážet. V prvé řadě je třeba chovat se předvídatelně a nevjet spěchajícím záchranářům do cesty. Naopak je vhodné prostor jim uvolnit, protože sanitky a zejména hasičské speciály postavené na podvozcích nákladních auty potřebují více místa než běžné osobní auto. „Potřebujeme jízdní pruh v šířce alespoň tří metrů,“ upřesnil Milan Jiráček.

Na druhé straně si hasiči a řidiči záchranné služby stěžují i na řidiče, kteří jim sice uhnou a zastaví u kraje, jenomže zastaví na témže místě dvě auta jedoucí proti sobě a nakonec mezi nimi stejně nezbývá dost místa. „To se nám bohužel stává hodně často,“ podotkl Zdeněk Vrána.

Udělat místo sanitkám, hasičům či policistům není jen slušnost, je to i povinnost jasně stanovená silničním zákonem. Paragraf 41 uvádí, že vozidlům s právem přednostní jízdy vybavených výstražným světlem modré (nebo modré a červené) barvy a zvláštním zvukovým výstražným zařízením musí ostatní řidiči „umožnit bezpečný a plynulý průjezd, a jestliže je to nutné, i zastavit vozidla na takovém místě, aby jim nepřekážela“.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Hosté Událostí, komentářů týdne řešili spory mezi vládou a opozicí i Grónsko

Hosté Událostí, komentářů týdne debatovali o naschválech mezi vládou a opozicí, úsilí Washingtonu zajistit příměří mezi Ruskem a Ukrajinou, ale také o významu Grónska nebo zákazu pálení listí na tuzemských zahradách. Pozvání přijali režisér Václav Marhoul, hudebník Ladislav Jakl, komentátor Václav Dolejší, spisovatelka Natálie Kocábová a influencerka Tereza Koubková.
před 3 hhodinami

K prosazení priorit mají koalici pomoci mimořádné schůze sněmovny

Vláda premiéra Petra Fialy (ODS) ve sněmovně nestihne prosadit všechny své priority. Už teď je podle vyjádření předsedů koaličních klubů pro ČT téměř jisté, že se nepodaří změnit rozpočtové určení daní. Dolní komorou nejspíš neprojde ani myslivecký zákon. Stihnout se má naopak trestní zákoník nebo školský zákon.
před 4 hhodinami

Zdravotní pojišťovny vyčlení na prevenci o čtvrt miliardy víc než loni

Zdravotní pojišťovny letos plánují na preventivní programy vyčlenit přes tři a půl miliardy korun, o čtvrt miliardy víc než loni. Podle sněmovnou projednávané novely má jít na prevenci do budoucna ještě násobně víc, ministerstvo věří v až patnáct miliard ročně. Opozice to kritizuje.
před 5 hhodinami

Ovzduší je díky ekologickým opatřením čistší, zákon přináší další úpravy

Ovzduší v Česku se v posledních letech pročistilo. Pomohly výměny domácích kotlů, ale třeba i mírnější zimy. Novela o ochraně ovzduší, která cílí na snížení znečištění a ochranu zdraví lidí, mimo jiné od března zakazuje spalovat biomasu, upravuje ale i další oblasti. Problémem přesto zůstává karcinogenní benzo(a)pyren jako produkt nedokonalého spalování.
před 13 hhodinami

Stát od ledna zřejmě spustí povinný registr pro ubytovací zařízení

Ubytovací zařízení se od příštího ledna zřejmě budou muset povinně registrovat v systému eTurista. Nové pravomoci, které umožní obcím regulovat krátkodobé ubytování a pronájmy bytů, části zákonodárců i podnikatelů vadí. Loni přitom po Česku cestoval rekordní počet turistů, letos by měl trend pokračovat.
před 14 hhodinami

Lékaři nevěřili, že přežije. Dívka se vyléčila a na blogu sdílí svůj příběh

Takřka za nulovou označovali lékaři šanci vysokoškolské studentky Pavlíny Malé na vyléčení. Masivní krvácení do mozku a měsíc v umělém spánku však přežila a díky silné vůli se vrací do běžného života. Pokračuje i ve studiu a brzy ji čekají státnice. O své zkušenosti píše blog.
před 14 hhodinami

Pokračování Rádia Svobodná Evropa chce Lipavský probrat s ministry zahraničí EU

Ministr zahraničí Jan Lipavský (nestr.) chce na pondělním jednání se svými protějšky ze zemí Evropské unie probrat téma pokračování Rádia Svobodná Evropa / Rádia Svoboda (RFE/RL), jejíž financování americká vláda končí. Lipavský to uvedl v pořadu Otázky Václava Moravce. Europoslankyně Danuše Nerudová (STAN) by chtěla otázku další existence tohoto média, které sídlí v Praze, probrat i na jednání Evropského parlamentu.
včeraAktualizovánopřed 17 hhodinami

Školskou novelu dotáhne sněmovna koncem měsíce, doufá Bek. Plaga kritizuje financování nepedagogů

Ministr školství Mikuláš Bek (STAN) očekává finalizaci projednávání novely školského zákona ve sněmovně v závěru března, uvedl v Otázkách Václava Moravce. Zda půjde o mimořádnou schůzi, je podle něj na poslancích. Podle exministra školství za ANO a předsedy rady Národního akreditačního úřadu pro vysoké školství Roberta Plagy se jedná o věcný a potřebný zákon, jehož schválení ale komplikuje pozměňovací návrh o převedení financování nepedagogických pracovníků na zřizovatele škol, tedy kraje a obce, řekl v debatě.
před 18 hhodinami
Načítání...