Median: ANO přišlo o vedení, volby by v březnu vyhráli Piráti a Starostové

Hnutí ANO ztratilo podle volebního modelu agentury Median pozici lídra. Na jeho místo se v březnu dostala koalice Pirátů a STAN, která by volby vyhrála se ziskem 27,5 procenta hlasů. ANO by získalo 24,5 procenta hlasů, preference mu proti únoru klesly o dva procentní body. Třetí by byla podle průzkumu koalice Spolu a do sněmovny by se dostalo i hnutí SPD a komunisté. Naopak ČSSD by nepřekročila potřebnou pětiprocentní hranici pro vstup do dolní komory.

Hnutí premiéra Andreje Babiše nebylo podle volebního modelu Medianu v pozici lídra naposledy v březnu 2014. Zdá se tedy, že situace kolem pandemie covidu začíná výrazně ovlivňovat pozici koaličních stran. Koalice Pirátů a STAN má stále sílící voličské jádro a potenciální zisk vyšší než hnutí ANO.

Koalice Pirátů a STAN má podle Medianu největší podporu mezi lidmi s maturitou a vysokoškolským vzděláním, zatímco hnutí ANO mezi lidmi se středoškolským vzděláním bez maturity a nižším.

Koalice Spolu, tvořená ODS, KDU-ČSL a TOP 09, by v březnu získala 17,5 procenta hlasů, v únoru měla podporu 18,5 procenta. Pětiprocentní hranici nutnou pro vstup do sněmovny by překročily také SPD a KSČM. U SPD se zastavil mírný růst preferencí pozorovatelný od loňského července. Současný potenciální zisk deseti procent je zhruba o jeden procentní bod nižší než ve volbách 2017. KSČM by získala 7,5 procenta.

ČSSD by ze sněmovny vypadla

ČSSD by se ani podle březnového volebního modelu Medianu do dolní komory nedostala, podpora jí klesla ze 4,5 na čtyři procenta. Sociální demokraté preference ztrácejí delší dobu, ještě loni v srpnu měli podporu 9,5 procenta.

Voleb do sněmovny by se v březnu zúčastnilo 67 procent respondentů průzkumu. Šlo by o vyšší volební účast než při volbách v roce 2017. Určitě by k volbám nešlo 28 procent dotázaných. Jistota a rozhodnost voličů v březnu klesly, 49 procent respondentů si je v případě voleb jistých svou účastí i volenou stranou. Parlamentní volby se v Česku uskuteční letos v říjnu.

Průzkum provedla agentura Median v období od 1. března do 29. března letošního roku a zapojilo se do něj 1013 respondentů starších 18 let. Sběr dat provádělo více než 70 tazatelů ve více než 60 okresech Česka.