Linka 112 slaví jubileum. V Evropské unii se lidé dovolají pomoci na jednotném čísle už 30 let

Události: Výročí linky 112 (zdroj: ČT24)

Tísňová linka 112 slaví letos 11. února třicet let od svého zavedení v Evropské unii. Česko ji začalo používat před dvaceti lety, během kterých odbavila přes šedesát milionů hovorů. Loni operátoři v Česku řešili denně v průměru téměř devět tisíc hovorů. Pro zvýšení povědomí o její existenci byl 11. únor vyhlášen Evropským dnem linky 112.

Výročí si v neděli mohli lidé připomenout třeba v Praze, kde měli možnost prohlédnout si tamní operační středisko. V něm přijímají nejvíce hovorů z celého Česka: kolem třinácti set denně. Dispečeři propojí všechny složky integrovaného záchranného systému a pomoc dokážou zorganizovat během několika sekund.

Lidé mohou využívat jak národní čísla – tedy 158 pro policii, 150 pro hasiče a 155 pro zdravotníky – tak tu mezinárodní 112, která vyřizuje všechny případy. „Při nehodě dojde ke standardnímu odbavení k lokalizaci té nehody, operátor zaškrtne složky, kterým přísluší,“ popsal proces ředitel odboru operačního řízení linky Roman Bílý.

Už dva roky je navíc možné s operátory komunikovat i prostřednictvím SMS zpráv. Ty jsou určeny například pro neslyšící, využít ji ale může kdokoliv, třeba v situacích, kdy se bojí nahlas mluvit. Může se jednat třeba o případ střelby, kdy se volající může obávat, aby mu složky záchranného systému nezavolaly a útočníka tak neupozornily na něj zvoněním. Od podzimu 2017 hasiči přijímají taky automatická tísňová volání přímo z aut. V nových vozech je i červené SOS tlačítko.

V Česku funguje čtrnáct call center linky 112, jsou navzájem propojena. Na linku se lze dovolat i bez SIM karty, pokud je na místě signál alespoň jednoho mobilního operátora. Celý systém je přizpůsobený tomu, že linka 112 není nikdy obsazená. Při mimořádné události v jednom kraji jsou hovory automaticky přesměrovány do jiného.

O zavedení jednotného čísla tísňového volání ve všech členských státech Evropské unie rozhodla Rada Evropských společenství v roce 1991. Počátky projektu tísňové linky 112 v Česku sahají až do roku 1996, přičemž od roku 2003 je linka dostupná ve všech telefonních sítích, do této doby byla funkční pouze v mobilních sítích.