Pět desítek přejezdů bude potřeba upravit, aby se zvýšila jejich bezpečnost. Vyplynulo to z kontroly Správy železnic (SŽ), která u více než stovky z nich měřila výškový rozdíl mezi přejezdy a silnicemi. Ke kontrolám přistoupila po lednové srážce vlaku s kamionem na přejezdu u Dolní Lutyně na Karvinsku, při které se zranilo dvacet lidí a strojvedoucí zemřel. Jednou z možných příčin bylo uváznutí kamionu na přejezdu kvůli profilu silnice v tomto úseku.
Kvůli bezpečnosti se musí upravit padesát železničních přejezdů
Přejezdy, které budou potřebovat úpravy, se podle mluvčí Správy železnic Nely Eberl Friebové nacházejí zejména na účelových a méně významných místních komunikacích. „Opatření mají různou formu – od doplnění dopravního značení pozemních komunikací, po dílčí úpravy vlastních přejezdových konstrukcí,“ uvedla.
„Změna dopravního značení u některých přejezdů zpřísní omezení pro určité typy vozidel, například podle délky nebo hmotnosti,“ nastínila Eberl Friebová. Na několika zkontrolovaných místech už nové dopravní značky jsou. V některých případech se budou kromě železničních přejezdů upravovat i silnice. „U zjištěných případů vše komunikujeme se silničními správní úřady,“ dodala.
Správa železnic odpovídá pouze za stav železničního přejezdu. O úpravě silnic a dopravních značkách rozhoduje správce pozemní komunikace. U těch státem vlastněných je to Ředitelství silnic a dálnic, u regionálních krajská správa a údržba silnic (SÚS), obecní komunikace spravují přímo obce. U účelových komunikací je za jejich stav odpovědný vlastník.
Nákladní auto, které převáželo část vrtné soupravy, uvázlo letos v lednu na železničním přejezdu u Dolní Lutyně. Podle zástupce přepravní společnosti byl příčinou uváznutí profil silnice v tomto úseku. SŽ tehdy uvedla, že žádné stížnosti související s přejezdem nezaznamenala.