Střet vlaku s nákladním autem na Karvinsku nepřežil strojvůdce, omezení na koridoru může trvat dva týdny

Při ranní srážce vlaku a nákladního auta, které zřejmě převáželo nadměrný náklad, u Dolní Lutyně na Karvinsku zemřel strojvedoucí. Ve vlaku bylo podle Správy železnic (SŽ) a hasičů zraněno devatenáct lidí, dalších čtyřicet evakuovaných zranění neutrpělo, pět lidí opustilo soupravu před příjezdem záchranářů. Ti ošetřili celkem dvacet lidí, osmnáct transportovali do nemocnic. Pro nezraněné přijel autobus. Ve vlaku cestovalo přes šedesát lidí. Provoz na koridoru mezi Bohumínem a Karvinou a dál na Slovensko se po jedné koleji obnoví v sobotu, zprovoznění druhé koleje předpokládá SŽ do čtrnácti dnů. Škoda je prozatím vyčíslena na 37 milionů korun.

Nehoda se stala v úseku Bohumín–Dětmarovice okolo 05:40. S kamionem se tam na železničním přejezdu srazil vlak InterCity 546 Ostravan. Řidič vjel na přejezd, kde údajně uvázl a nemohl dál. Krátce nato se spustily závory a do vlaku narazil projíždějící vlak. Střet automobilovou soupravu roztrhl. Přes koleje zůstala zadní část, před nimi ta přední s kabinou. Pod železničním náspem pak skončil převážený stroj.

Redaktorka ČT z místa nehody v devět hodin ráno hlásila, že všichni cestující už byli odvezeni pryč. Záchranáři vyslali k nehodě šest týmů včetně Letecké záchranné služby. „Na místě události týmy ošetřovaly celkem 20 pacientů ve věkovém rozpětí 17 až 65 let. Utrpěli vesměs lehčí a středně těžká poranění, a to hrudníku, hlavy, končetin a páteře.

Mluvčí zdravotnické záchranné služby Moravskoslezského kraje Lukáš Humpl o srážce vlaku s kamionem (zdroj: ČT24)

Po poskytnutí přednemocniční neodkladné péče bylo postupně 18 lidí transportováno do okolních nemocnic – v Karviné, Havířově, Bohumíně, a dále do Městské a Fakultní nemocnice Ostrava,“ informoval před polednem mluvčí krajské záchranky Lukáš Humpl. Někteří z ošetřených už během dopoledne zamířili z nemocnic do domácího léčení.

Strojvůdce byl podle policie ročník 1993. Řidič byl o dva roky starší, dechová zkouška na alkohol u něj byla negativní. Kriminalisté při vyšetřování mimo jiné zažádají i o expertní zkoumání kamionu.

Policisté vyšetřují, zda nákladní auto mohlo jet přes přejezd. Drážní inspekce prověří signalizační zařízení a zvlněnou silnici

Redaktorka ČT uvedla, že je možné, že nákladní vůz, který převážel pracovní stroj, uvázl na přejezdu krátce před příjezdem vlaku, v tu chvíli údajně svítilo bílé světlo. Policisté tak nyní budou zjišťovat, zda signalizační zařízení v době nehody fungovalo, jak mělo, událost vyšetřují pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti.

Ke střetu došlo na přejezdu zabezpečeném světelnou signalizací i závorami. „Na místě mimořádné události zjišťují příčiny a okolnosti jejího vzniku čtyři inspektoři, Drážní inspekce zahájila vlastní šetření včetně zpracování závěrečné zprávy,“ sdělil mluvčí inspekce Martin Drápal. Později doplnil, že škoda byla prozatím vyčíslena na 37 milionů korun, většina přímo na vlaku.

Policisté vyšetřují i verzi, že by za nehodu mohla zvlněná silnice, která je vidět i na online mapách. „Přirozeně se stavebně-technickým uspořádáním železničního přejezdu budeme zabývat. Máme zadokumentované stopy za železničním přejezdem. Ale v tuto chvíli je předmětem šetření, zda tyto stopy vznikly někdy výrazně dříve,“ uvedl ředitel Územního inspektorátu Ostrava Drážní inspekce Petr Mainkranz.

Loni v červenci hrozila podobná situace u Čáslavi. Také tam řidič na přejezdu uvázl. Návěsem se zasekl na zvlněné silnici. Oba přejezdy se přitom před několika lety rekonstruovaly. 

Podle informací ČTK nákladní souprava přijížděla k železniční trati od Dolní Lutyně. Převážela zřejmě nadměrný náklad, policie zjišťuje, zda místem směla jet. Jde totiž o poměrně úzkou komunikaci vedoucí mezi poli k nedaleké farmě. Novinářům to řekl ředitel moravskoslezské policie Tomáš Kužel.

„Souprava byla určena na převoz nadměrných nákladů. Jednalo se o důlní zařízení. Pravděpodobně o vrtnou soupravu. Ta po nárazu vlaku skončila několik desítek metrů od místa nehody,“ řekl Kužel. Dodal, že nákladní vůz řídil Čech. Policisté kolizi vyšetřují jako obecné ohrožení z nedbalosti. Šéf moravskoslezské dopravní policie Petr Štencl také uvedl, že pravděpodobně šlo o nadměrný náklad. „Momentálně nevíme, zda měl povolení. Všechno zjišťujeme. Budou se stahovat data z vozidla,“ řekl.

Nákladní souprava patří společnosti Spro, která se věnuje například právě přepravě nadměrných nákladů. Její zástupce Jan Šindler se nechtěl k nehodě vyjadřovat. „Nezlobte se. Zjišťujeme, co se stalo, nevíme, kam dříve skočit,“ řekl dopoledne ČTK. Provozní ředitel Martin Skácel řekl, že momentálně nemá žádné informace. „Jsem na letišti. Předčasně jsme ukončili dovolenou. Vracíme se. Vyjádření poskytneme, až získám informace,“ uvedl.

Události v regionech: Srážka vlaku s nákladním autem na Karvinsku (zdroj: ČT24)

Vrtná souprava mířila do areálu nedaleké Farmy Bezdínek. „Byla to část soupravy. Stavíme sklad zeleniny, měla vrtat piloty pro základy stavby,“ řekl jednatel farmy Jiří Stodůlka. Dodal, že bližší informace k nákladu a jeho parametrům nemá. Vše podle něj bylo v kompetenci firmy, která zakázku získala, a společnosti, kterou si na přepravu najala.

Uvedl také, že přejezd pravidelně využívají zásobovací kamiony i zemědělci s těžkou technikou. „Navíc byl přejezd před lety opravován. Je to tragédie, kterou nedokážu pochopit. Policie musí vyšetřit, co se tam stalo,“ řekl Stodůlka. Před časem zástupci farmy zvažovali zřízení autobusové linky, která by vozila jejich zaměstnance. Vybraný dopravce upozorňoval na to, že nízkopodlažní autobusy by mohly mít problém místem projet. Tento poznatek pak předali i Moravskoslezskému kraji.

Vlak vyprostí speciální tank Správy železnic

Hasiči již v místě nehody začali s likvidací následků. Zatím se jim podařilo od soupravy odpojit tři nepoškozené vagony, odtaženy byly do železniční stanice v Bohumíně. „Na místě zůstává lokomotiva a první vagon, ty by měl od sebe oddělit speciální nehodový jeřáb Českých drah. Po oddělení bude následovat zhodnocení situace, především pak bezpečnost při vyprošťovacích pracích,“ řekla mluvčí moravskoslezských hasičů Kamila Langerová. 

Hasiči se následně rozhodnou, zda budou práce na likvidaci nehody dále pokračovat nebo se případně odloží na ráno. Podle dřívějšího vyjádření Langerové by po odtažení vagonů měl do akce nastoupit speciální tank Správy železnic určený k vyproštění vykolejených a poškozených železničních souprav. Hasičům pomáhá i osvětlovací přívěs včetně speciálních balonových svítidel, což umožňuje nasvětlení místa nehody.

Železniční provoz se v místě obnoví zřejmě v sobotu

Po srážce podle mluvčího drážních hasičů Martina Kavky vykolejila lokomotiva a jeden vagon, poškozené jsou troleje. V ranním vysílání ČT24 odhadl, že odstranění následků potrvá minimálně několik hodin, možná i celý den. Dopoledne České dráhy odhad délky omezení provozu na koridoru protáhly až do pátečního poledne. Následně Kavka oznámil, že obě koleje jsou po srážce velmi poškozené a provoz se tu po jedné z nich obnoví nejspíš až v sobotu.

Podle Správy železnic může zprovoznění druhé koleje trvat až dva týdny. „Předpoklad obnovení provozu na první koleji bude v sobotu 27. ledna. Obě koleje jsou silně poškozené. Zprovoznění druhé koleje se předpokládá až v horizontu deseti až 14 dnů,“ uvedla Správa železnic.

Dálkové vlaky jezdí odklonem přes Havířov, vyhnou se Bohumínu a Karviné. Mezi Bohumínem a Karvinou je zavedena náhradní autobusová doprava. Podle Kavky je přejezd uzavřený pro řidiče aut.

Lítost nad zmařeným životem strojvedoucího a soustrast pozůstalým vyjádřila vedení Českých drah a Správy železnic, která popřála také brzké uzdravení všem zraněným. České dráhy uvedly, že jsou připraveny pomoct cestujícím z vlaku při řešení odškodnění, ozvat se mohou sami nebo jejich rodinní příslušníci na e-mailu: odskodneni@cd.cz.

Tragické srážky vlaků s automobily na zabezpečených železničních přejezdech se v minulosti staly i jinde v Moravskoslezském kraji. Nechvalně známý je přejezd ve Studénce, kde v roce 2015 závory postupně uvěznily dva kamiony. V říjnu portugalský řidič ještě včas zareagoval, těsně před příjezdem vlaku prorazil závoru a odjel. O několik měsíců dříve ale na přejezdu uvázl polský řidič, který vezl těžké plechy. Do jeho kamionu narazilo pendolino. Nehodu tři lidé nepřežili, dvě desítky dalších utrpěly zranění. Polák od soudu odešel s trestem 8,5 roku vězení.

Jen několik stovek metrů od železničního přejezdu ve Studénce se v roce 2008 stalo jiné tragické železniční neštěstí. Mezinárodní rychlík tam tehdy narazil do trosek zříceného silničního mostu. Nehoda si vyžádala devět obětí na životech a bezmála sto zraněných.