Kruhových objezdů v Česku přibývá. Některé jsou špatně postavené, upozorňují výzkumníci

Události: Kruhových objezdů v Česku přibývá (zdroj: ČT24)

V Česku přibývá kruhových objezdů. Nahrazují křižovatky ve městech i u dálničních tahů. Jen Ředitelství silnic a dálnic jich za poslední dva roky postavilo padesát. Podle něj jsou bezpečnější a zajišťují rychlejší průjezd aut. Centrum dopravního výzkumu ale upozorňuje, že ne vždy jsou na vhodných místech a správně postavené.

Ve Vizovicích na Zlínsku chtějí kvůli častým nehodám vybudovat kruhový objezd. „Nechali jsme si zpracovat studii proveditelnosti, kterou budeme v blízké době vyhodnocovat,“ uvedl místostarosta Vizovic David Mazůrek (ODS).

Problémovou křižovatku už změnili v kruhový objezd v Nehvizdech u Prahy. Na trase Nehvizdy–Praha jsou kruhové objezdy hned dva, mezi nimi je ale světelná křižovatka, která brzdí provoz. Denně se tam tak tvoří dlouhé kolony až do centra obce. „Ani jedna z institucí, které se k tomu vyjadřují, toto riziko nepopsala,“ řekl radní pro oblast silniční dopravy Středočeského kraje Karel Bendl (ODS).

Tento týden se problém pokusili vyřešit tak, že na semaforu ve směru na Prahu prodloužili zelenou. Každodenní kolona na trase Nehvizdy–Praha prakticky zmizela, přesunula se ale na vedlejší silnici. Auta nyní denně stojí na trase Mstětice –Jirny. „Máme ještě jednání s developerem, že se udělá další výjezd z okružní křižovatky a rovnou by propojil obec Mstětice přímo s kruhovým objezdem,“ předeslal Bendl.

Jeden z důvodů, proč se staví tolik okružních křižovatek, je bezpečnost. Zatímco na těch běžných se v posledních pěti letech stalo 45 tisíc nehod, na kruhových ani ne čtyři tisíce. Výrazně nižší jsou i počty těžce zraněných. Největší rozdíl je ale vidět u smrtelných nehod – v uplynulých pěti letech jich na rondelech zaznamenali jen pět.

Podle centra dopravního výzkumu jsou ale některé kruhové křižovatky špatně postavené. Třeba v brněnské části Bystrc je nevhodně provedený vjezd – auta tam kvůli tomu jezdí příliš rychle. V Liberci zase chybí ochranný ostrůvek, místo něj je jen vyšrafovaná část vozovky. Podle policie často chybují i sami řidiči, kteří se po kruhových objezdech neumí správně pohybovat.