Kolínská Toyota po odstávce obnovila výrobu, zůstává ale omezená

Automobilka Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně po odstávce kvůli nedostatku čipů v pondělí obnovila výrobu. Bude ale omezená. Tento týden vyprodukuje několik stovek aut, dříve jich z linek sjíždělo až tisíc za den. Zda se podaří výrobu udržet v chodu, není zatím jasné, řekl mluvčí automobilky Tomáš Paroubek.

„Situaci sledujeme na denní bázi,“ sdělil Paroubek. Celozávodní dovolená v Toyotě skončila 15. srpna, tři týdny pak byla výroba zcela odstavena kvůli nedostatku čipů. V kolínské automobilce se zatím nepodařilo spustit ani plánované uvedení modelu Yaris. Zahájeno má být v letošním roce, kvůli nedostatku čipů se ale začátek výroby posouvá. 

Problémy mají i další společnosti. O týden delší byla letní odstávka například ve Škodě Auto. V mladoboleslavské automobilce se stále ruší některé směny, problémy se očekávají nejméně celý podzim. Zaměstnanci dostávají za zrušené směny náhradu mzdy 85 procent průměrného výdělku, do kterého se započítávají například i roční mimořádné bonusy. Zaměstnanci tak za zrušenou směnu dostanou více než za odpracovanou.

Složitá situace je ve Škodě  ve všech třech českých výrobních závodech. „Pozitivní zprávou je, že se nám podařilo odvrátit akutní hrozbu ve výrobě PHEV baterií, kde se uvažovalo o ukončení dvacetisměnného systému a převedení na systém patnáctisměnný, což by v konečném důsledku vyřadilo část zaměstnanců,“ uvedl koncem minulého týdne předseda podnikové rady Škody Auto Jaroslav Povšík.

Komplikace s dodávkami polovodičových součástek registruje i nošovická automobilka Hyundai, zastavovat výrobu kvůli tomu ale zatím nemusela. „Ve spolupráci s našimi dodavateli reagujeme na aktuální dostupnost konkrétních dílů a přizpůsobujeme plán produkce. Posilujeme skladové zásoby a ve spolupráci s různými dodavateli polovodičů hledáme alternativní součástky,“ okomentoval mluvčí slezské automobilky Petr Michník. Doplnil, že se firmě daří držet počet vyrobených aut na úrovni odpovídající plánu pro letošní rok.

Toyota Motor Manufacturing Czech Republic zaměstnává v Kolíně asi 2500 lidí, loni 1. dubna spustila nábor nových zaměstnanců do výroby modelu Yaris, přijmout chce až tisíc zaměstnanců. Představuje jednoho z největších exportérů v Česku a zároveň největšího zaměstnavatele na Kolínsku. Podle dat Sdružení automobilového průmyslu klesla v loňském roce výroba aut v kolínské automobilce o 26,4 procenta na 147 865 aut.