Dálnice D1 bude na zimu připravená nejen v tom ohledu, že z ní do konce týdne zmizí všechna zbývající dopravní omezení, ale i v tom, že když bude špatná předpověď, začnou silničáři předsolovat. Sněžení by je ani řidiče tedy nemělo zaskočit. Řekl to ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO). Kdyby se přesto začala někde na nesjízdném místě auta hromadit, budou hasiči připraveni přestřihnout středová svodidla, takže by bylo možné odjíždět opačným směrem.
D1 bude na zimu zcela průjezdná, slibuje ministr. Silničáři budou při očekávaném sněžení předsolovat
Dálnice D1 už má první sníh za sebou, opravdu vážné potíže ale v polovině listopadu nenastaly. I když to byla spíše ochutnávka zimy, ministr dopravy věří, že i na hustší sněžení jsou silničáři letos dobře připraveni. Zda tomu tak opravdu je, by mohl ukázat již příští víkend.
Důležité je, že skončila naprostá většina omezení souvisejících s modernizací dálnice. Výjimkou je zúžení na hvězdonickém mostě, které však zanikne o víkendu. Na sněžení jako takové jsou potom podle Vladimíra Kremlíka připraveni jak silničáři, kteří začnou při předpovídaném sněžení solit předem, tak i záchranné složky. V případě potřeby by přestřihly středová svodidla, takže v okamžiku, kdy by se provoz na dálnici úplně zastavil, by řidiči mohli odjet opačným směrem.
„Chci panu ministrovi poděkovat. Spolupráce byla na nejvyšší úrovni. Když se blížilo sněžení, komunikoval jsem přímo s ředitelem (Ředitelství silnic a dálnic) Radkem Mátlem a panem ministrem. Ukázalo se, že dálnice to dokázala,“ reagoval na připravená opatření hejtman Kraje Vysočina Jiří Běhounek (ČSSD).
Zimní novinkou na D1 budou proměnné značky, které za určitých okolností stanoví zákaz předjíždění pro nákladní vozidla ve vybraných úsecích. „Bude stanovovat zákaz předjíždění pro kamiony. Jsou to dopravní značky, které budou reagovat na konkrétní povětrnostní podmínky,“ upřesnil ministr Kremlík.
Mluvčí sdružení autodopravců ČESMAD Bohemia Martin Felix uvedl již dříve, že dopravcům zákaz předjíždění ve vyhlášených úsecích principiálně nevadí, pokud skutečně napomůže větší plynulosti provozu. „Je však třeba to následně vyhodnotit, zda je zákaz v těch úsecích opravdu efektivní,“ podotkl.
Loni dálnice zkolabovala, od té doby je nový ministr i šéf silničářů
Když se loni v prosinci na zasněženém kopci u Humpolce zasekla doprava, vina za to se rozlétla mnoha směry. Vysvětlovat muselo Ředitelství silnic a dálnic i ministerstvo dopravy. Musely vysvětlovat firmy, které měly u Humpolce modernizovat dálnici, ale měly velké zpoždění se stavbou i jejím zazimováním. Kritika směřovala i k řidičům kamionů, které občas stály v obou jízdních pruzích.
Výsledek každopádně byl takový, že se ve směru na Brno vytvořila kolona, jejíž délka přesáhla 30 kilometrů, a někteří řidiči v ní strávili až čtrnáct hodin.