Dva a čtvrt roku po začátku covidové pandemie se počty cestujících ve vlacích přibližují původním počtům. Ani jedna vláda přitom nedala železničním dopravcům žádné kompenzace, takže řada z nich se potýká s finančními obtížemi. Lidé si už nyní proto za cestu vlakem připlatí, ceny jízdenek rostou. Počty cestujících jsou klíčové i pro krajské objednatele. Minimálně jeden z nich, Středočeský kraj, už chystá další omezení dopravy na lokálních tratích.
Cestující se postupně vrací do vlaků, některé lokální tratě ale kvůli úsporám zřejmě čeká omezení
Počty cestujících se přiblížily normálu v období kolem letošních Velikonoc a od té doby mírně rostou, ale ne rovnoměrně. „Hodně ještě chybí zahraniční turisté, hlavně Asiati a zámořští turisté, kteří jezdili takzvané Eurotripy. Těch je tu pořád ještě hodně málo,“ popsal náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu Českých dráh Jiří Ješeta.
Právě dopravci, kteří mají větší podíl mezinárodních spojů, to pociťují nejvíc. Regiojet odhaduje návrat asi na 80 až 85 procent původních počtů. U ČD hlásí vnitrostátní spoje 95 procent hodnot z roku 2019, ale jen asi na 70 až 80 procent u mezinárodních.
Vláda už v podstatě odmítla, že by dopravcům něco kompenzovala. „Zajistit kompenzaci znamená vytáhnout z balíku peněz nějakou sumu, která ale bude zase chybět jinde,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
V červnu zveřejnila Správa železnic i návrh nového jízdního řádu, který víceméně počítá se zachováním podobného provozu jako letos. Ale to nemusí být definitivní. Třeba Středočeský kraj plánuje, že na několika tratích ani ty už naplánované vlaky od prosince nevyjedou. Zrušit chce třeba spojení Slaného a Loun nebo Lužné u Rakovníka a Žatce.
„Poslali jsme na Ústecký kraj, že bychom rádi zastavili provoz na trati Slaný–Louny a Lužná–Žatec a v tuto chvíli je to ve stavu, že budeme jednat o možných termínech,“ řekl středočeský radní pro dopravu Petr Borecký (STAN). „Nesouhlasíme s tím, termín je ukvapený,“ dodala mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Fraňková.
Zdražení jízdného
Minulá dekáda přitom platila na železnici za dobré období. Počty cestujících se začaly zvedat a na ztrátové spoje, kterých je většina, doplácely samosprávy. Snaha o rušení spojů naopak patří spíš do doby kolem přelomu století.
Ceny jízdenek se tak budou zvedat. České dráhy je plánují zvýšit v závěru roku, nárůst bude mezi třemi a dvaceti procenty a o konkrétní výši podnik rozhodne v druhé polovině roku. Konkurenční Regiojet zdražil už v prvních měsících roku, a to v průměru o patnáct procent.