České dráhy získají od státu novou zakázku. Ministerstvo dopravy u nich objedná novou expresní linku z Prahy do Vratislavi. Na rozhodnutí, které ministerstvo zveřejnilo na úřední desce, upozornil web Zdopravy.cz. Linka označená Ex32 by měla začít jezdit koncem příštího roku, České dráhy budou vlaky na ní vypravovat nejméně deset let.
České dráhy získají zakázku na expresy Praha–Vratislav, oznámilo ministerstvo
Desetiletou zakázku na linku, která povede na českém území z Prahy na státní hranice u Lichkova, zadá ministerstvo dopravy přímo, vybíralo si však z nabídek více dopravců. Podle Zdopravy.cz se o ni kromě Českých drah hlásily také Regiojet a Leo Express. Ministerstvo zatím nezveřejnilo cenu kontraktu a nechce k němu říct víc, protože ještě nedokončilo jeho zadání.
Státní plán dopravní obsluhy počítá s tím, že expresy budou jezdit z Prahy na hranice přes Pardubice, Ústí nad Orlicí a Letohrad – přičemž Pardubický kraj se pokouší prosadit ještě zastavení v Chocni a Lichkově. Jezdit by měly čtyři páry vlaků denně ve čtyřhodinových intervalech. V Polsku by mohly některé spoje pokračovat z Vratislavi dále na sever do Poznaně, Bydhoště a Gdyně.
Přímé vlaky z Prahy do Vratislavi jezdily v roce 2020 v režii Leo Expressu, nikoli však na objednávku státu, částečně spojení platil Pardubický kraj. Vlaky navíc nejezdily denně a jezdily v časové poloze s příjezdem do Vratislavi pozdě večer a odjezdem zpět brzy ráno.
Pravidelné mezistátní spojení z Prahy přes Lichkov do Polska existovalo do roku 2007, kdy začala modernizace trati z Letohradu na hranice. Po jejím dokončení bylo sice ještě obnoveno, vydrželo však jen rok, poté existovaly několik let vlaky Pardubice–Vratislav. Společným jmenovatelem všech těchto spojů byly dlouhé jízdní doby. V roce 2009 jel ranní rychlík z Prahy do Vratislavi šest a půl hodiny – téměř dvakrát déle, než trvá cesta autem. Vlaky Leo Expressu v roce 2020 zvládaly cestu již podstatně rychleji – za čtyři a půl hodiny.