Z Prahy do Brna a do Jihlavy budou jezdit rychlíky RegioJet. Firma dostala přednost před ČD

Od roku 2026 bude rychlíkovou železniční linku R9 mezi Prahou a Brnem či Jihlavou přes Havlíčkův Brod provozovat RegioJet. Ministerstvo dopravy ve veřejné soutěži upřednostnilo firmu před nabídkou Českých drah (ČD), které na lince jezdí nyní. Dopravce slibuje nové vlaky, připojení k internetu a lepší dostupnost Jihlavy. Smlouva s RegioJetem bude uzavřena na 15 let, informovalo ministerstvo dopravy. RegioJet uvedl, že za smlouvu požaduje od státu kompenzaci 4,94 miliardy korun, zatímco ČD chtěly skoro o miliardu více.

Provoz na této trase si u dopravců objednává stát. Dosud na ní jezdily ČD. Při zahájení tendru byla podle dřívějších informací částka odhadovaná na asi 6,5 miliardy korun. RegioJet sdělil, že v tendru nabídl cenu zhruba 4,94 miliardy a ČD zhruba 5,86 miliardy korun.

Přímý vlak z Prahy do Jihlavy pojede každé dvě hodiny, stejně tak přímý vlak z Prahy do Brna. Zvlášť u největšího města Vysočiny jde o výrazný posun v dostupnosti, protože se z Prahy do Jihlavy nyní jezdí s přestupem v Havlíčkově Brodě.

Stát si na tratích, u kterých chce zajistit dopravní obslužnost a pro dopravce by jinak byly komerčně ztrátové, objednává provoz dálkových linek. Ostatní dopravci na těchto trasách zpravidla nepůsobí, protože by se jim to finančně nevyplatilo.

Výjimkou jsou některé koridorové tratě, například mezi Prahou a Ostravou, kde dopravci jezdí na vlastní komerční riziko. Provoz regionálních linek si u dopravců objednávají kraje. 

Vlaky musí být schopné jet dvousetkilometrovou rychlostí

Majitel společnosti RegioJet Radim Jančura v tiskové zprávě sdělil, že zisk zakázky na linku R9 je dalším krokem v expanzi firmy.

RegioJet slibuje, že zajistí na lince nové rychlíkové soupravy s wi-fi připojením k internetu a prodejem občerstvení. Dále musí být vlaky schopné dosáhnout rychlosti alespoň dvě stě kilometrů za hodinu. Jde o to, aby vozidla, jejichž ekonomická životnost bude 30 let, mohla později využívat i úseků vysokorychlostních tratí, například v části trasy mezi Prahou a Kolínem.

„Vlaky RegioJet poprvé na lince R9 vyjedou v prosinci 2026. Linku obslouží moderní nízkopodlažní jednotky polského výrobce Pesa, konstruované na rychlost 200 kilometrů za hodinu, které budou nasazeny hned od počátku provozu,“ potvrdila mluvčí RegioJetu Alexandra Janoušek Kostřicová.

Zlepšit by se měla i bezbariérovost vlaků na této lince. Alespoň jedny dveře vlaku z každé strany musí být nízkopodlažní.

Smlouva byla podepsána na patnáct let. Resort dopravy k tomu dodal, že dojde k pořízení vozidel, která mají dlouhou odpisovou dobu. Smlouva navíc stanoví požadavek na převod vozidel na dalšího dopravce.

Soutěž byla vypsána v říjnu 2021 na základě pravidel Evropské unie, podle kterých stát může přímo zadávat jednotlivé tratě jen do konce roku 2023, poté už budou pouze vymezené výjimky. Ostatní tratě bude muset rozdělovat ve veřejných soutěžích. Pravidla by měla vést k postupné liberalizaci železniční dopravy v EU.

RegioJet patří k největším soukromým provozovatelům železniční a autobusové dopravy ve střední Evropě. Firma vznikla v roce 2009 jako dceřiná společnost Jančurovy Student Agency. Pravidelnou osobní železniční dopravu provozuje RegioJet od roku 2011.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na náměstí v Postoloprtech se potkávají Oldřich s Boženou

Postoloprty na Lounsku dokončují největší investici v historii města, kterou je rekonstrukce náměstí za 115 milionů korun. Její součástí je i obří vydlážděná mozaika. V celku si ji půjde nejlépe prohlédnout z výšky. Zobrazuje pověst o setkání Oldřicha a Boženy. Podle kroniky se tak stalo právě u Postoloprt, když byl kníže na lovu.
před 1 hhodinou

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová má za sebou první rok

Nové koleje i nádražní objekty vyrostly během prvního roku modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Investice za téměř dvacet miliard je plánována na šest let. Má přinést bezpečnější a rychlejší průjezd vlaků i pohodlnější cestování. Lidé pocítí dopad stavebních prací hlavně v druhé polovině oprav.
před 1 hhodinou

Z Bedřichova po konci vleků odcházejí i hoteloví hosté

Dlouholetý provozovatel, který měl v Bedřichově v Jizerských horách celkem pět vleků, už ve středisku podnikat nechce. Místní proto hledají cestu, jak v budoucnu provoz obnovit. Uzavření sjezdovek už dopadá na některé podnikatele.
před 2 hhodinami

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 12 hhodinami

Lipno zamrzá, bruslit na něm je ale zatím hazard

Lipenské jezero postupně zamrzá. Místy má sice led tloušťku kolem čtyř až pěti centimetrů, zatím ale netvoří dostatečně souvislou plochu. Přesto na něj už někteří nedočkavci navzdory nebezpečí vstupují. Možnosti bruslení závisí na intenzitě mrazů. Ke zprovoznění bruslařské magistrály propojující Frymburk, Přední Výtoň a Lipno nad Vltavou musí mrznout deset až patnáct dnů.
před 12 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 12 hhodinami

Čtyři tisíce litrů fridexu uniklo na univerzitním kampusu v Hradci Králové

Z chladicího potrubí v budovaném lékařském kampusu Univerzity Karlovy v Hradci Králové ve čtvrtek uniklo kolem čtyř tisíc litrů fridexu, nemrznoucí chladicí kapaliny, která slouží k ochraně před zamrznutím v zimě či přehříváním v létě. Hasiči kapalinu rozlitou v přízemí budovy odčerpali. Mimo objekt se fridex nedostal, životní prostředí to neohrozilo. Příčinou havárie byla technická závada na potrubí, řekla mluvčí hasičů Zuzana Strouhalová.
před 13 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
před 22 hhodinami
Načítání...