Z Prahy do Brna a do Jihlavy budou jezdit rychlíky RegioJet. Firma dostala přednost před ČD

Od roku 2026 bude rychlíkovou železniční linku R9 mezi Prahou a Brnem či Jihlavou přes Havlíčkův Brod provozovat RegioJet. Ministerstvo dopravy ve veřejné soutěži upřednostnilo firmu před nabídkou Českých drah (ČD), které na lince jezdí nyní. Dopravce slibuje nové vlaky, připojení k internetu a lepší dostupnost Jihlavy. Smlouva s RegioJetem bude uzavřena na 15 let, informovalo ministerstvo dopravy. RegioJet uvedl, že za smlouvu požaduje od státu kompenzaci 4,94 miliardy korun, zatímco ČD chtěly skoro o miliardu více.

Provoz na této trase si u dopravců objednává stát. Dosud na ní jezdily ČD. Při zahájení tendru byla podle dřívějších informací částka odhadovaná na asi 6,5 miliardy korun. RegioJet sdělil, že v tendru nabídl cenu zhruba 4,94 miliardy a ČD zhruba 5,86 miliardy korun.

Přímý vlak z Prahy do Jihlavy pojede každé dvě hodiny, stejně tak přímý vlak z Prahy do Brna. Zvlášť u největšího města Vysočiny jde o výrazný posun v dostupnosti, protože se z Prahy do Jihlavy nyní jezdí s přestupem v Havlíčkově Brodě.

Stát si na tratích, u kterých chce zajistit dopravní obslužnost a pro dopravce by jinak byly komerčně ztrátové, objednává provoz dálkových linek. Ostatní dopravci na těchto trasách zpravidla nepůsobí, protože by se jim to finančně nevyplatilo.

Výjimkou jsou některé koridorové tratě, například mezi Prahou a Ostravou, kde dopravci jezdí na vlastní komerční riziko. Provoz regionálních linek si u dopravců objednávají kraje. 

Vlaky musí být schopné jet dvousetkilometrovou rychlostí

Majitel společnosti RegioJet Radim Jančura v tiskové zprávě sdělil, že zisk zakázky na linku R9 je dalším krokem v expanzi firmy.

RegioJet slibuje, že zajistí na lince nové rychlíkové soupravy s wi-fi připojením k internetu a prodejem občerstvení. Dále musí být vlaky schopné dosáhnout rychlosti alespoň dvě stě kilometrů za hodinu. Jde o to, aby vozidla, jejichž ekonomická životnost bude 30 let, mohla později využívat i úseků vysokorychlostních tratí, například v části trasy mezi Prahou a Kolínem.

„Vlaky RegioJet poprvé na lince R9 vyjedou v prosinci 2026. Linku obslouží moderní nízkopodlažní jednotky polského výrobce Pesa, konstruované na rychlost 200 kilometrů za hodinu, které budou nasazeny hned od počátku provozu,“ potvrdila mluvčí RegioJetu Alexandra Janoušek Kostřicová.

Zlepšit by se měla i bezbariérovost vlaků na této lince. Alespoň jedny dveře vlaku z každé strany musí být nízkopodlažní.

Smlouva byla podepsána na patnáct let. Resort dopravy k tomu dodal, že dojde k pořízení vozidel, která mají dlouhou odpisovou dobu. Smlouva navíc stanoví požadavek na převod vozidel na dalšího dopravce.

Soutěž byla vypsána v říjnu 2021 na základě pravidel Evropské unie, podle kterých stát může přímo zadávat jednotlivé tratě jen do konce roku 2023, poté už budou pouze vymezené výjimky. Ostatní tratě bude muset rozdělovat ve veřejných soutěžích. Pravidla by měla vést k postupné liberalizaci železniční dopravy v EU.

RegioJet patří k největším soukromým provozovatelům železniční a autobusové dopravy ve střední Evropě. Firma vznikla v roce 2009 jako dceřiná společnost Jančurovy Student Agency. Pravidelnou osobní železniční dopravu provozuje RegioJet od roku 2011.