Babiš hájí Ťoka: Na D1 k chybě došlo, ale ministr má výsledky. Jen je neumí prodat

62 minut
Otázky Václava Moravce: Interview s Andrejem Babišem
Zdroj: ČT24

Ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic prosincový kolaps na D1 nezvládlo a předseda vlády Andrej Babiš (ANO) bude chtít vědět, proč na rekonstruovaný tah včas nenastoupili náhradní pracovníci. Prohlásil to v tříkrálových Otázkách Václava Moravce. Šéfa resortu Dana Ťoka (za ANO) se ale současně zastal – jako ministr má Ťok podle Babiše výsledky, jen je neumí mediálně prodat.

Ke kolapsu na republikovém páteřním spoji došlo v polovině prosince kvůli hustému sněhu. Kolony dosahovaly desítek kilometrů a vysočinský kraj uváděl, že dopravní kalamitu způsobila nepřipravenost modernizovaného úseku na zimu – opravy dálnice se totiž protáhly kvůli selhání stavební firmy.

Zakázku na modernizaci části dálnice za 1,75 miliardy korun dostalo sdružení, jež tvořily česká firma Geosan Group, italská Toto Costruzioni Generali a kazašská SP Sine Midas Stroy. Spolupráce mezi ŘSD a sdružením ovšem na konci loňského roku skončila a modernizaci dokončí jiná firma, kterou ŘSD vybere na jaře. Práce budou pokračovat v létě.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) čelil kvůli stavu D1 před Vánoci i během svátků opakované kritice, mj. za prohlášení, že v prosinci nečekal příchod „kalamitního sněhu“. Ministerský předseda a šéf hnutí ANO Andrej Babiš se ho ale v Otázkách Václava Moravce v zásadě zastal, třebaže i on vznesl kvůli situaci na páteřní dálnici výhrady.

Babiš: Problém na D1 nezvládli

„Způsob rekonstrukce na D1 je specifický problém, který nezvládli,“ konstatoval. „Zítra s ním (ministrem Ťokem) mám sezení a budu chtít vidět, jak se rekonstrukce soutěžila, kdy zjistili, že firma nefunguje, a proč ji dřív nevyměnili. Budu se ptát, proč nebyla v záloze jiná firma, proč nebylo domluveno, aby druhý ze soutěže mohl pokračovat, proč okamžitě nešel na místo.“

Premiérovu podporu nicméně ministr podle všeho nadále má; Babiš totiž Ťokovi vytýká v první řadě to, že o práci svého úřadu špatně informuje média. „Jeho problém je v tom, že nechápe, že svou práci musí prodat,“ podotkl. „Pan ministr má výsledky, dělá dobrou práci a akorát to neumí prodat.“

Ministerský předseda současně odmítl výhrady opozice, že se za Ťokova působení v čele resortu málo staví dálnice. Podle zjištění Nejvyššího kontrolního úřadu se v roce 2015 uvedlo nově do provozu pět kilometrů, v roce 2016 šestnáct kilometrů, rok na to sedmnáct kilometrů a loni jen čtyři.

„Nemáte dobrá čísla,“ kontroval ovšem Babiš a odvolal se na údaje ŘSD, podle nějž se jen na D1 loni otevřelo šestadvacet nových kilometrů a právě Ťok dokončil spojení Prahy s Ústím i Hradcem Králové. „Doba přípravy dopravní stavby od schválení záměru do zahájení výstavby trvá třináct let. Co má Ťok otvírat, když to (někdejší ministr dopravy Vít) Bárta zazdil? Od mého nástupu do vlády se nikdy nestalo, že nebyly peníze na dálnice,“ tvrdí premiér.

Naše tempo vyčerpalo kapacity stavařů, tvrdí Ťok

Vláda v programovém prohlášení uvedla, že chce do roku 2021 zprovoznit 210 kilometrů dálnic, z toho 110 kilometrů nových a 100 kilometrů opravené D1. V loňském roce zahájily stavební firmy stavbu 54 kilometrů nových dálnic (polovinu na rekonstruované D1) a 16 kilometrů silnic první třídy.

V letošním roce by se pak podle ministerstva mělo otevřít 22,4 km nových úseků dálnic D1 a D3, dále pak 25 kilometrů silnic první třídy, jde například o obchvaty Slaného, Lechovic nebo Znojma. K zahájení se připravuje dalších 178 km dálnic a silnic první třídy. Podle ministerstva je nyní ve výstavbě 128 kilometrů nových úseků dálnic, z toho 21 kilometrů na D1, což je více než polovina toho, co vláda do svého prohlášení vložila.

Kritiku pak podobně jako premiér odmítá i sám Ťok. „Nemohu otevírat desítky nových kilometrů dálnic na zelené louce, když je před rokem 2014 nikdo nezahájil, protože v roce 2010 byla příprava staveb zcela zastavena. Nyní se nové dálnice a obchvaty staví takovým tempem, že jsou prakticky vyčerpány kapacity stavebních firem,“ řekl. Podle něj samotné stavby běžně trvají dva až tři roky, složitější pak čtyři.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 17 mminutami

Policie obvinila tři lidi kvůli drogové činnosti, dle médií i Vémolu

Policie obvinila tři lidi ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. V úterý o tom informovala mluvčí Národní protidrogové centrály Lucie Šmoldasová. Podle médií je mezi nimi i MMA zápasník Karel „Karlos“ Vémola. Obviněným hrozí deset až osmnáct let vězení. Zda budou kriminalisté pro obviněné navrhovat vazbu, upřesní podle Šmoldasové později.
před 4 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 4 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 5 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
před 14 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 16 hhodinami

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
před 16 hhodinami

Svěřenský fond RSVP Trust, kam Babiš vloží Agrofert, je ve sbírce listin

Svěřenský fond RSVP Trust, do kterého premiér Andrej Babiš (ANO) nevratně vloží holding Agrofert, byl zveřejněn ve sbírce listin Evidence svěřenských fondů. Založila ho poradenská společnost Roklen s podporou právní kanceláře DBK, sdělila firma v pondělí. Babiš poté uvedl, že tak učiní do termínu, jak mu stanovuje zákon, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem.
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami
Načítání...