Babiš hájí Ťoka: Na D1 k chybě došlo, ale ministr má výsledky. Jen je neumí prodat

62 minut
Otázky Václava Moravce: Interview s Andrejem Babišem
Zdroj: ČT24

Ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic prosincový kolaps na D1 nezvládlo a předseda vlády Andrej Babiš (ANO) bude chtít vědět, proč na rekonstruovaný tah včas nenastoupili náhradní pracovníci. Prohlásil to v tříkrálových Otázkách Václava Moravce. Šéfa resortu Dana Ťoka (za ANO) se ale současně zastal – jako ministr má Ťok podle Babiše výsledky, jen je neumí mediálně prodat.

Ke kolapsu na republikovém páteřním spoji došlo v polovině prosince kvůli hustému sněhu. Kolony dosahovaly desítek kilometrů a vysočinský kraj uváděl, že dopravní kalamitu způsobila nepřipravenost modernizovaného úseku na zimu – opravy dálnice se totiž protáhly kvůli selhání stavební firmy.

Zakázku na modernizaci části dálnice za 1,75 miliardy korun dostalo sdružení, jež tvořily česká firma Geosan Group, italská Toto Costruzioni Generali a kazašská SP Sine Midas Stroy. Spolupráce mezi ŘSD a sdružením ovšem na konci loňského roku skončila a modernizaci dokončí jiná firma, kterou ŘSD vybere na jaře. Práce budou pokračovat v létě.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) čelil kvůli stavu D1 před Vánoci i během svátků opakované kritice, mj. za prohlášení, že v prosinci nečekal příchod „kalamitního sněhu“. Ministerský předseda a šéf hnutí ANO Andrej Babiš se ho ale v Otázkách Václava Moravce v zásadě zastal, třebaže i on vznesl kvůli situaci na páteřní dálnici výhrady.

Babiš: Problém na D1 nezvládli

„Způsob rekonstrukce na D1 je specifický problém, který nezvládli,“ konstatoval. „Zítra s ním (ministrem Ťokem) mám sezení a budu chtít vidět, jak se rekonstrukce soutěžila, kdy zjistili, že firma nefunguje, a proč ji dřív nevyměnili. Budu se ptát, proč nebyla v záloze jiná firma, proč nebylo domluveno, aby druhý ze soutěže mohl pokračovat, proč okamžitě nešel na místo.“

Premiérovu podporu nicméně ministr podle všeho nadále má; Babiš totiž Ťokovi vytýká v první řadě to, že o práci svého úřadu špatně informuje média. „Jeho problém je v tom, že nechápe, že svou práci musí prodat,“ podotkl. „Pan ministr má výsledky, dělá dobrou práci a akorát to neumí prodat.“

Ministerský předseda současně odmítl výhrady opozice, že se za Ťokova působení v čele resortu málo staví dálnice. Podle zjištění Nejvyššího kontrolního úřadu se v roce 2015 uvedlo nově do provozu pět kilometrů, v roce 2016 šestnáct kilometrů, rok na to sedmnáct kilometrů a loni jen čtyři.

„Nemáte dobrá čísla,“ kontroval ovšem Babiš a odvolal se na údaje ŘSD, podle nějž se jen na D1 loni otevřelo šestadvacet nových kilometrů a právě Ťok dokončil spojení Prahy s Ústím i Hradcem Králové. „Doba přípravy dopravní stavby od schválení záměru do zahájení výstavby trvá třináct let. Co má Ťok otvírat, když to (někdejší ministr dopravy Vít) Bárta zazdil? Od mého nástupu do vlády se nikdy nestalo, že nebyly peníze na dálnice,“ tvrdí premiér.

Naše tempo vyčerpalo kapacity stavařů, tvrdí Ťok

Vláda v programovém prohlášení uvedla, že chce do roku 2021 zprovoznit 210 kilometrů dálnic, z toho 110 kilometrů nových a 100 kilometrů opravené D1. V loňském roce zahájily stavební firmy stavbu 54 kilometrů nových dálnic (polovinu na rekonstruované D1) a 16 kilometrů silnic první třídy.

V letošním roce by se pak podle ministerstva mělo otevřít 22,4 km nových úseků dálnic D1 a D3, dále pak 25 kilometrů silnic první třídy, jde například o obchvaty Slaného, Lechovic nebo Znojma. K zahájení se připravuje dalších 178 km dálnic a silnic první třídy. Podle ministerstva je nyní ve výstavbě 128 kilometrů nových úseků dálnic, z toho 21 kilometrů na D1, což je více než polovina toho, co vláda do svého prohlášení vložila.

Kritiku pak podobně jako premiér odmítá i sám Ťok. „Nemohu otevírat desítky nových kilometrů dálnic na zelené louce, když je před rokem 2014 nikdo nezahájil, protože v roce 2010 byla příprava staveb zcela zastavena. Nyní se nové dálnice a obchvaty staví takovým tempem, že jsou prakticky vyčerpány kapacity stavebních firem,“ řekl. Podle něj samotné stavby běžně trvají dva až tři roky, složitější pak čtyři.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Poptávka po spolupráci s Evropou ve světě roste, míní Síkela

„Evropa je znovu vnímaná jako geopolitický hráč. Poptávka po ní roste,“ prohlásil v Událostech, komentářích eurokomisař Jozef Síkela (STAN), který má v Bruselu na starost agendu mezinárodního partnerství. Komise pod vedením Ursuly von der Leyenové je ve funkci už rok, při té příležitosti Síkela v rozhovoru se zpravodajem Petrem Obrovským své dosavadní působení zhodnotil. Do budoucna, i s ohledem na nástup nové vlády, význam své role vidí ve větší propagaci evropských myšlenek, sdělil.
před 7 hhodinami

ČSÚ: Maloobchodní tržby v Česku v říjnu meziročně stouply o 2,8 procenta

Maloobchodní tržby v Česku v říjnu opět meziročně vzrostly, bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel se zvýšily o 2,8 procenta. V září to bylo po revizi rovněž o 2,8 procenta. Meziměsíčně tržby v říjnu stouply o 0,4 procenta. Data na svém webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
před 9 hhodinami

Ukrajinský velvyslanec ocenil ukrajinské děti úspěšné v českých školách

Ukrajinský velvyslanec v Česku Vasyl Zvaryč ocenil pamětní plaketou 24 ukrajinských dětí, které uspěly ve vědomostních, sportovních nebo uměleckých kláních. V tuzemsku jich žijí desítky tisíc, uprchly s rodiči z domova kvůli ruské invazi. Velvyslanec vyzdvihl, že si uchovávají ukrajinskou identitu a svými úspěchy přispívají k pozitivnímu obrazu českých škol, kroužků a sportovních týmů. Poděkování úspěšným dětem pořádalo velvyslanectví podruhé. V Česku je nyní asi 400 tisíc Ukrajinců, kteří jsou držiteli dočasné ochrany. Podle průzkumu Člověka v tísni se jich chce po válce vrátit na Ukrajinu zhruba pětina.
před 9 hhodinami

Trust na správu Agrofertu bude snazší založit dle cizího práva, říká právnička

Strukturu pro správu Agrofertu, se kterou počítá kvůli řešení svého střetu zájmů předseda hnutí ANO a kandidát na premiéra Andrej Babiš, bude podle Marie Zámečníkové z Právnické fakulty Masarykovy univerzity jednodušší založit podle jiného než tuzemského práva.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Zkušebních 150 kilometrů v hodině na D3 má první výsledky

Přesně dva měsíce uplynuly od zavedení rychlosti až 150 kilometrů v hodině na jihočeské dálnici D3 – pilotního projektu ministerstva dopravy s proměnným dopravním značením, které je možné upravovat podle aktuálních podmínek. Překračování limitu asi o patnáct až dvacet kilometrů za hodinu policisté zjišťují u několika řidičů denně. Vážnou nehodu dosud řešili jednu.
před 10 hhodinami

Burkina Faso propustila vězněného Čecha

Osm zaměstnanců mezinárodní nevládní organizace INSO, včetně českého občana, kteří byli v uplynulých měsících zadrženi v Burkina Fasu a nařčeni ze špionáže, bylo propuštěno na konci října, napsala s odvoláním na prohlášení organizace agentura AFP. V Nizozemsku sídlící INSO poskytuje bezpečnostní analýzy humanitárním organizacím působícím v regionu.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Zemřel moderátor Patrik Hezucký

Zemřel moderátor Patrik Hezucký, oznámila v pátek na instagramu rozhlasová stanice Evropa 2, kde víc než čtvrtstoletí uváděl pořad Ranní show. Bylo mu 55 let. Zdravotní problémy měl od podzimu. Vedle práce v rozhlasu Hezucký také daboval, moderoval některé televizní pořady a příležitostně hrál.
před 11 hhodinami

V litoměřické nemocnici za den oživovali čtyři novorozence, případ šetří policie

Porodnice v Litoměřicích prošetřuje resuscitaci čtyř novorozenců v Centru porodní asistence (CPA) během 24 hodin. Dvě miminka zemřela. Lékařka je mimo službu. Případem se na základě informací v médiích zabývá policie.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami
Načítání...