Co lidé nejčastěji říkají svým psům? Vědci určili 35 nejpoužívanějších slov

Přestože je pes nejdéle domestikovaným zvířetem, existuje pozoruhodně málo studií, které by se zabývaly zkoumáním toho, jak vypadá interakce mezi lidmi a psy.

Povídají si lidé se psy? Jaká slova přitom používají? A co jim sdělují? Právě na tyto otázky se pokusily odpovědět dvě etoložky, Alexandra Horowitzová a Julie Hechtová z Barnard College v New Yorku.

Aby to dokázaly popsat, studovaly políčko po políčku 187 videí, na nichž si lidé hrají se svými psy. Z několika hodin těchto záznamů pak analyzovaly, co při hře převládá, jak se při tom lidé chovají a co svým psům říkají. Lidé pocházeli z 19 zemí světa, byli ve věku mezi 8 a 75 lety.

V odborném časopise Animal Cognition vědecký tým popsal výsledky své práce, vědkyně mimo jiné zveřejnily seznam 35 výrazů, které lidé při komunikaci se psy používají. Vědci zatím nijak neanalyzovali, co z toho vyplývá – ale na první pohled je nápadné, jak pozitivní je komunikace lidí se psy.

Většina slov je povzbudivých, ukazujících; například zákaz „ne“ se objevuje až v dolní části nejpoužívanějších výrazů.

Co psům říkáme

Tato práce se nedá pokládat za nějaký zásadní vědecký materiál, který by přepisoval vše, co o lidsko-zvířecí komunikaci víme. Otevírá ale téma, jemuž se doposud žádná vědecká disciplína nevěnovala: pro lingvistiku je tam moc zvířat, pro biology zase příliš lidí.

Seznam 35 nejpoužívanějších slov:

1. Ty
  31. Ne
  32. Míč
  33. Jsem
  34. Tohle

Vědci zveřejnili seznam slov v angličtině, takže význam některých slov může být v jiných jazycích lehce rozostřený nebo odlišný.